Schone kolencentrale van Alstom

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars

Schone kolencentrale van Alstom




par martien007 » 22/09/08, 11:04

Volgens dit artikel is het niet alleen een theorie:

Schone kolencentrale testen 09:15
22/09/08 - energie


Alstom experimenteert met een "schone" kolencentrale

Het is een wereldprimeur die een interessant antwoord kan bieden op het gebied van afvang en opslag van broeikasgassen. In samenwerking met het Zweedse Vattenfall is Alstom net begonnen met het grootschalige oxy-verbrandingsexperiment, met de eerste pilot-CO2-afvangeenheid ter wereld in Schwarze Pumpe, Duitsland.

'S Werelds eerste pilot-eenheid voor CO2-afvang, gebaseerd op door Alstom ontwikkelde oxyverbrandingstechnologie, werd op 9 september in gebruik genomen in de Schwarze Pumpe-elektriciteitscentrale van Vattenfall in Duitsland. Volgens het Alstom-persbericht markeert dit proefproject van 30 MW een belangrijke stap op het gebied van CO2-afvang en -opslag en toont het de toewijding van de Groep aan de ontwikkeling van schone en zuinige technologieën voor energieproductie.

Alstom-ingenieurs zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van processen voor het afvangen van CO2 tijdens de productie van elektriciteit. Voor deze demonstratie-eenheid, Alstom leverde de oxy-verbrandingsketel die alle componenten integreert die nodig zijn om de volledige oxy-fuel-keten te dekken, d.w.z. van de productie van zuurstof tot de zuivering en compressie van CO2.

Deze proeffabriek moet minimaal 10 jaar in bedrijf zijn. Op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen Gaz de France en Vattenfall wordt de aldus afgevangen CO2 gebruikt om de terugwinning en opslag van gas bij Altmark, het op één na grootste gasveld van Europa, te verbeteren. CO2 wordt 1.000 meter onder de grond opgeslagen in poreuze rotsen waar het naar verwachting duizenden jaren zal blijven, zonder gevolgen voor de opwarming van de aarde. De pilot-unit Schwarze Pumpe zal ook dienen als technische referentie voor de bouw, tegen 2015, van een grotere demonstratie-installatie (200-300 MW).

Tweede oxy-fuel verbrandingsproject in Frankrijk bij Lacq

Voor Alstom betekent dit een grote vooruitgang op het gebied van koolstofafvang. Een tweede Europees oxy-verbrandingsproject zal voor het einde van het jaar in Lacq, in het zuidwesten van Frankrijk, in gebruik worden genomen. Wereldwijd zijn er verschillende andere projecten in ontwikkeling: in de Verenigde Staten, Zweden, Noorwegen en Canada.

Oxyverbranding is een van de drie technologieën in de race voor CO2-afvang, met naverbranding en voorverbranding. Deze oplossing bestaat uit het verbranden van de brandstof bij zeer hoge temperatuur (2.500 ° C) in zuivere zuurstof, in plaats van in lucht. De uitlaatgassen bevatten geen atmosferische stikstof meer en zijn vooral geconcentreerd in CO2. Het doel is om de dampen te behandelen om 2% pure CO99 te extraheren.

Uiteindelijk zou deze oplossing veel industrieën zoals cement of staal kunnen interesseren..
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 22/09/08, 11:16

Sorry Martian maar:

a) het is niet alleen niet nieuw (misschien is de door Alstom gebruikte variant nooit op volledige grootte getest, maar het doel is niets nieuws):

https://www.econologie.com/forums/le-charbon ... t1477.html
https://www.econologie.com/projet-castor ... -2730.html
https://www.econologie.com/stockage-et-p ... -3126.html

b) het is in principe nul omdat in plaats van geld en energie uit te geven om de CO2 te begraven, zouden we het bijvoorbeeld kunnen gebruiken in een biobrandstofproces: microalgen voeden om de plant van brandstof te voorzien in plaats van kolen te verbranden

https://www.econologie.com/algues-carbur ... -3921.html

Frankrijk en Europa lopen het risico een technologisch wonder mis te lopen: het is niet morgen dat we onze ezels moeten schudden!

Maar "hun" doel is misschien niet om het energie- en CO2-probleem niet op te lossen? :onheil:
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 22/09/08, 11:24

Ik zeg niet dat dit DE oplossing is, maar gezien de hoeveelheid gigantische kolen in de kelder (veel meer dan olie), komen de Duitsers en de Chinezen in de verleiding om deze energie te gebruiken om te produceren elektriciteit; Dus zoveel om zo'n systeem te gebruiken in plaats van CO2 de atmosfeer in te sturen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 22/09/08, 11:27

Ja hallo schade als er een lek is

Maar is CO2 de enige verantwoordelijke voor de opwarming van de aarde?
De vraag stelt zich echt

Toff! Ik kan de temperatuurcurves niet vinden op basis van de zonneactiviteit, die meer "kleverig" leken dan die van CO2

AH, zo ja:
het onderwerp is inderdaad: welke middelen hebben we echt om te blijven "groeien"?
op het klimaat zijn deze curven echter twijfelachtig, toch?
Beeld
Beeld
Dernière édition par Capt_Maloche de 22 / 09 / 08, 11: 31, 1 keer bewerkt.
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 22/09/08, 11:27

Niet zozeer om kolen niet te verbranden ... door het te vervangen door echt schone brandstoffen.

Nu is het dezelfde SCAM als de katalysatoren: in plaats van geen vervuiling te CREËREN, verwijderen we het bij POSTERIORI.

Deze manier van redeneren is het meest compatibel met het kapitalisme: moet betalen voor 2 oplossingen in plaats van één ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 22/09/08, 12:01

Capt_Maloche schreef:Ja hallo schade als er een lek is

Maar is CO2 de enige verantwoordelijke voor de opwarming van de aarde?
De vraag stelt zich echt


Rahhh! Als CO2 geen klimaatprobleem was, zouden we dan het recht hebben om fossiele brandstoffen zonder enige beperking te verbranden?

En de afname van middelen? Hoe zou de afvang van CO2 iets veranderen?

Daarom plaatsen we liever pleisters op gebroken benen in plaats van SUB te plaatsen waar de ontwikkeling van duurzame oplossingen mogelijk zou zijn!

Hier zijn er bijvoorbeeld 3 (sorry dat ik onhandig ben): microalgen, geconcentreerde zonne-energie (H2 en elektriciteit) en ETM ...
Dernière édition par Christophe de 22 / 09 / 08, 12: 19, 1 keer bewerkt.
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 22/09/08, 12:10

Mee eens dat het beter is om deze kolen niet te gebruiken, maar zal het de Chinezen vertellen die elke week een nieuwe kolencentrale in gebruik nemen? .....
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 22/09/08, 12:29

China, altijd China ...

En Duitsland? Zo groen in de hoofden van mensen, maar wie produceert nog steeds bijna 50% van hun met kolen gestookte elektriciteit? En minder dan 5% met zijn windturbines ...

Beeld

Ik vond een super compleet document (66 pagina's) over de CO2-trap
https://www.econologie.com/forums/piegeage-e ... t2145.html
Download het document rechtstreeks:
https://www.econologie.com/comment-stock ... -3922.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 22/09/08, 13:00

Helaas had Maloche het niet bij het verkeerde eind, vooral niet als de temperatuurstijging lijkt de stijging van CO800 gemiddeld met 2 jaar voor te zijn ...
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 22/09/08, 14:51

abyssin3 schreef:Helaas had Maloche het niet bij het verkeerde eind, vooral niet als de temperatuurstijging lijkt de stijging van CO800 gemiddeld met 2 jaar voor te zijn ...

Kom op een "klein" verschil van mening over de impact van CO2 ..... voel je niet eenzaam, er zijn wetenschappers die zeggen zoals jij (niet in het bijzonder Allegre).

Christophe :

Duitsland is duidelijk verre van voorbeeldig op dit gebied.

Ik zag een rapport over het onderwerp: de bouw van nieuwe kolencentrales in 2008 behoorlijk beangstigend! daarom proberen ze goed gedrag te kopen door het installeren van CO2-opslagsystemen ... wel eens dat als het uit de kelder lekt en er kans is dat het een zwaard in het water.

Daardoor kunnen ze intussen hun CO2-emissiequotum niet verhogen en tegelijkertijd de zeer virulente Duitse antinucleaire strijdkrachten bevredigen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 242-gasten