Medgaz, een onderzeese gasleiding in de Middellandse Zee

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Medgaz, een onderzeese gasleiding in de Middellandse Zee




par Christophe » 08/09/08, 15:27

MEDGAZ begint met de aanleg van de diepwatergaspijpleiding

- De Saipem 7000, het platform waarmee het diepste deel van het pijpleidingtracé is aangelegd, is aangekomen in de haven van Almeria.
- MEDGAZ, de eerste rechtstreekse verbinding tussen Algerije en de Europese markt, is ook de eerste gasleiding die in de Middellandse Zee is aangelegd op een diepte van meer dan 2 meter.


De haven van Almeria bood vandaag onderdak aan de Saipem 7000, het platform dat werd gebruikt om de gaspijpleiding aan te leggen in de diepste delen van de route (tot 2 meter). Het platform startte vanuit Stavanger (Noorwegen), waar de lastoren werd opgesteld die de installatie van 160 van de 120 kilometer van de Algerije-Europese gasleidingroute via Spanje mogelijk zal maken.

Het is een schip van Saipem sPa, de wereldleider in de aanleg van maritieme infrastructuur. Het is gebruikt voor de montage van infrastructuren over de hele wereld, waaronder de gaspijpleiding tussen Rusland en Turkije die de Zwarte Zee overstak (Blue Stream) en het Ormen Lange-project in Noorwegen.

De Saipem 7000 is 197,95 meter lang en het hoofddek bereikt een hoogte van 43,5 meter.

Het zal afgemeerd blijven in de haven van Almeria vanwaar het een aantal voorbereidende werken zal uitvoeren tot half augustus, wanneer de aanleg van de gasleiding in diep water (vanaf 550 meter diep) zou moeten beginnen, wat zal beginnen met de Spaanse kant en eindig met de Algerijnse kant.

De gebruikte installatiemethode wordt J-lay (J-lay) genoemd vanwege de vorm die de leidingen tijdens de montage aannemen. De buizen, voorheen gelast in secties van 50 meter, worden gemonteerd en geïnstalleerd in een verticale positie en nemen een J-vorm aan tijdens hun afdaling naar de zeebodem.

In totaal duurt het bouwproces in diep water zo'n 40 dagen. Volgens prognoses zal de Saipem 7000 3 kilometer leidingen per dag leggen. Tot het einde van de bouw zullen bijna 450 mensen aan boord van het platform werken.

MEDGAZ voltooide eind juni het eerste deel van de installatie. Een ander schip, de Castoro Sei, installeerde het gedeelte dat overeenkomt met de koers in ondiep water (tot 550 meter). Zodra de installatie in diepe wateren voltooid is, zal de Castro Sei haar installatie in Algerijnse wateren voortzetten.

De aankomst van de Saipem 7000 in Almeria is een belangrijke stap in de bouw van MEDGAZ. Deze gasleiding, die voor het eerst de Algerijnse aardgasvoorraden zal verbinden met de Europese markt, is tevens de eerste gasleiding die in de Middellandse Zee is aangelegd op een diepte van meer dan 2 meter.

Na voltooiing van dit traject zal 80% van de gasleiding Algerije-Europa via Spanje zijn aangelegd. De ingebruikname is gepland voor 2009.


Bron: http://www.medgaz.com/medgaz/pages/nota ... _16-fr.htm

Ze hebben zelfs video's: http://www.medgaz.com/medgaz/pages/arch ... omento3-fr

downloads:

a) document (heel eenvoudig) op de techniek voor het aanleggen van een gasleiding onder water

b) Presentatie van het project: technologie en economische aspecten: https://www.econologie.com/gaz-naturel-g ... -3909.html


Volgens doc b) zal de kostprijs van Algerijns gas meer dan 2 keer goedkoper zijn bij aankomst in Europa dan Russisch gas...

Beeld

Wie denk je dat er veel gaat verdienen? Het begint met G en eindigt met DF... : Mrgreen: : Mrgreen:
Dernière édition par Christophe de 08 / 09 / 08, 17: 05, 1 keer bewerkt.
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 08/09/08, 16:34

het is klote voor GDF-SUEZ (vergeet de fusie-privatisering niet!).

Het moet minder afhankelijk zijn van de Russen, want met wat er nu met Georgië gebeurt, zit er water in Russisch gas Beeld

Sarko praat al 4 uur met Medvedev over de Georgische kwestie, terwijl het interview 1u30 zou duren!!

Sarko gelooft echt dat hij de Russen zal buigen, maar hij droomt!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: Medgaz, een gaspijpleiding onder water in de Middellandse Zee




par houthakker » 08/09/08, 17:43

Christophe schreef:[...]a) document (heel eenvoudig) op de techniek voor het aanleggen van een gasleiding onder water[...]
Aardige kleine dokter, ik dacht niet dat een metalen buis van dit formaat zo "flexibel" was...
Wat kan de grootte zijn van de straal die het onderaan vormt?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 08/09/08, 17:46

martien007 schreef:[...] Sarko gelooft echt dat hij de Russen gaat laten buigen, maar hij droomt!!
Vergeet niet dat hij ook denkt dat hij een keizer is!
Tsaar Koleon Nicolaas 1e!
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Eetbare klei
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 23/03/10, 10:24




par Eetbare klei » 24/10/10, 17:07

Bedankt voor het artikel.
Is Spanje verantwoordelijk voor de doorverkoop van het gas aan Frankrijk?
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 08/07/11, 20:50

Eerste passage van gas in de Medgaz-pijpleiding van Algerije naar Spanje!

Eerste Algerijnse gas gaat via Medgaz naar Spanje

Juli 7, 2011

Het eerste gas is door de hoofdlijn van Medgaz gestroomd en brengt voorraden noordwaarts van Algerije naar het vasteland van Spanje via de Middellandse Zee.

Het Medgaz-systeem verbindt onshore pijpleidingsystemen in Spanje met gasproductiefaciliteiten onshore Algerije via een lengte van 210 km (130 mijl) en bereikt een maximale waterdiepte van 2,155 m (7,070 ft).

Dit deel van de onderzeese pijpleiding heeft een jaarlijkse capaciteit van 8 bcm (282.5 bcf). Een toekomstige geplande upgrade zal de capaciteit verhogen tot 16 bcm (565 bcf).

Het project duurde 10 jaar om te plannen en te engineeren. Exploitant Medgaz SA gaf Lloyd's Register Inspection in 2007 de opdracht voor technische ondersteuning om een ​​veilige en verantwoorde levering van het programma te garanderen dat gas zal leveren aan elektriciteitscentrales en aan de Spaanse binnenlandse vraag.

Lloyd's heeft vijf inspectiegerelateerde werkpakketten voltooid om ervoor te zorgen dat de codes en normen worden nageleefd bij de leveranciers en op locatie tijdens de aanleg van de pijpleiding – offshore en onshore – en bij de onshore-faciliteiten tijdens installatie, testen en inbedrijfstelling.



http://www.offshore-mag.com/index/artic ... n_gas.html
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 09/07/11, 12:21

Het is een regio met aardbevingen (bewezen door het verleden en door de diepte, en het feit dat Gibraltar 5 miljoen jaar geleden gesloten was).

Waarom gingen ze zo diep in een onderwaterkloof??
Terwijl Gibraltar ondieper is en het seismische risico vergelijkbaar?

Ik vraag me af of dit geen valse seismische evaluaties zijn, zoals voor kerncentrales????? !!
Gibraltar gaat tegelijkertijd open en dicht: oceaanrug die opengaat en Afrika dat Europa binnenkomt!!

Lloyd moest nadenken!!!

Maar een aardbeving zal deze pijpleiding vroeg of laat breken, zoals kerncentrales!!!
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 281-gasten