World Energy, 2030-projectie: herinneringen voor dromers

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

World Energy, 2030-projectie: herinneringen voor dromers




par Christophe » 14/08/08, 14:49

Een kleine afbeelding (IEA-figuren) van onderaf van de energiekaarten om hier te zien:
https://www.econologie.com/l-energie-dan ... -3883.html


Deze afbeelding zegt veel over de huidige milieuvriendelijke toespraken (inclusief catastrofen en 'groen' beleid), 80% van de energie die wordt verbruikt in 2030 zal fossiel zijn:

Beeld

Aandacht Ik heb niet gezegd dat het een reden was om niets te doen: alleen dat oliegas en kolen zijn er nog steeds meer dan nodig is ... decennia lang en het effect van dit allemaal inknijpen?
Dernière édition par Christophe de 14 / 08 / 08, 15: 39, 1 keer bewerkt.
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 14/08/08, 14:54

ja, en het is niet nucleair dat ons zal helpen zonder te doen ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/08/08, 15:30

Nog een kleine "leuke" herinnering die koud is achterin (of liever gezegd warm), aantal auto's per inwoner:

Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/08/08, 15:53

Kon het niet helpen, maar maak een nieuwe: https://www.econologie.com/perspectives- ... -3884.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 14/08/08, 16:08

Zeer goed dit kleine document. Tegelijkertijd synthetisch, maar zonder veel te vergeten : Idee:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 14/08/08, 16:11

Er zijn echter scenario's die zijn gebaseerd op een enorme ontwikkeling van economische technologieën, ze leiden tot zeer verschillende resultaten.

Bijvoorbeeld Greenpeace in het rapport energierevolutie, ze stellen een scenario vast voor een afname van het algemene verbruik, maar het aandeel fossiele energie blijft de meerderheid.

Beeld

Beeld
Er worden ook vermoedens gemaakt zonder echte visies te hebben op de hoeveelheid olie en gas die nog beschikbaar is. Zonder afbreuk te doen aan hoeveel, denk ik helaas dat er teveel is, maar dat houdt alleen mij bezig.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/08/08, 16:13

Minguinhirigue, het IEA (en de OESO) maakten verschillende mogelijke senarii, de onderkant van de kaarten moest nemen gemiddelde cijfers.

Hier zijn enkele senarii van de CME (World Energy Council):
Beeld
Beeld

Evolutie volgens 5 min of meer ecologische scenario's (A Sterke groei, B huidige referentie, C ecoloog) A1, A2 en A3 duiden min of meer op een vervanging voor fossiele energieën. (Bron: World Energy Council).

In de beste gevallen neemt C) het verbruik toe ... Het scenario van greenpeace dat voorspelt bruto algemeen verbruik is daarom niet erg geloofwaardig (tenzij er een grote verstoring is)!

Details en voortzetting: https://www.econologie.com/la-pollution- ... es-53.html

Ik denk dat de realiteit veel dichter bij die van het IEA zal liggen dan die van Greenpeace. Naast Greenpeace zon dat om te beginnen het voorbeeld te laten zien: hoeveel windturbines op hun naam? Vaart hun vrachtschip (tenminste gedeeltelijk) op plantaardige olie?

Ik denk dat we moeten luisteren naar en opnieuw luisteren naar zijn conclusie: het impliceert dat zonder grote geopolitieke breuk (of filosofisch maar we kunnen dromen!), De realiteit dicht bij deze zal staan ​​... en we kunnen het niet ontkennen.

Anders als Remundo, vergat hij dit: Laigret-olie
Dernière édition par Christophe de 14 / 08 / 08, 16: 22, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 14/08/08, 16:21

0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/08/08, 16:24

Toutafé!

Ah maar ik weet het ... hij vergat te komen ... op Econologie.com eenvoudig !!

hehehe
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 14/08/08, 16:40

Ik weet dat het scenario van Greenpeace onwaarschijnlijk is, ik ken ook je humeur voor hun groep. Maar ze proberen op dezelfde tafel te vechten als economen op een wereldwijde schaal, en ze presenteren een wereldwijd alternatief dat wordt weerspiegeld in hun grafiek. Hun studie is lang en uitgebreid, om niet te zeggen dat het zal gebeuren zoals we het presenteren, maar het kan eerder gebeuren als we willen ...

Omdat besluitvormers, net als wereldleiders, toeschouwers blijven van de macro-economie terwijl alles aanwezig is om actoren te zijn. Maar het is niet in hun belang (onder andere financieel begrepen ze dat hernieuwbare energiebronnen tegenwoordig 'duur' zijn ...)

Anders stellen de alternatieven op de site ook het idee van gas of olie als fossiele brandstoffen in twijfel. Als de wil daar is, kunnen gassen en oliën hernieuwbare energiebronnen worden, gesynthetiseerd uit biomassa!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 280-gasten