Groen en pro-nucleair zijn?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
econel22
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 05/06/08, 17:24

Groen en pro-nucleair zijn?




par econel22 » 09/06/08, 16:39

Hallo,
Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om ecologie en kernenergie met elkaar te verzoenen? inderdaad, ik ben geïnteresseerd in de vraag en er is weinig informatie over kernenergie vanuit deze invalshoek.
Ik zoek artikelen, maar ook cijfers, persberichten, wetenschappelijke studies, nou ja, van alles een beetje! Ik ben "het onderwerp aan het verkennen", dus ik heb nog geen plan, maar ik zal je mijn dossier over dit onderwerp sturen als je geïnteresseerd bent.

zou u links of sites hebben die mij zouden kunnen helpen om deze synthese samen te stellen?

de enige sites die ik heb gevonden die argumenten in deze zin naar voren kunnen brengen, zijn de aepn on http://www.ecolo.org et www.parlonsen.areva.com


heel erg bedankt voor je instructies als je die hebt!

ps: ik heb geen vooroordelen, ik pleit alleen voor de universiteit!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 09/06/08, 16:44

Om nog maar te zwijgen van het ernstige probleem van afval, het is mogelijk om eco-pro-nucleair te zijn, behalve dat het enige geldige argument de vermindering van CO2 is in vergelijking met fossiele bronnen.

Het is alleen dat in termen van bruto primaire energie op mondiaal niveau zal kernsplijting NOOIT meer dan 10% bedragen...

Dus het totale effect in termen van vermindering van het broeikaseffect is (en zal) meer dan verminderd zijn... maar het is beter dan niets, zouden sommigen zeggen.

We moeten hopen dat wat we momenteel betalen het succes van de beheersing van kernfusie zal financieren... en in dit geval zouden de hernieuwbare energiebronnen overbodig worden... maar we zijn er nog lang niet.
Dernière édition par Christophe de 10 / 06 / 08, 14: 12, 2 keer bewerkt.
0 x
georges100
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 338
Inschrijving: 25/05/08, 16:51
x 1




par georges100 » 09/06/08, 16:51

christopher je vergeet de menselijke kant....
je hebt misschien nog nooit een complete wijk gezien die bestond uit weduwen en kinderen.... toen mijn vader stierf, vonden we maar één man die met hem had gewerkt, zijn laatste leerling, de anderen waren dood.. .. en hij stierf op 44-jarige leeftijd. ..
dus eerlijk gezegd, toen de nucleaire arriveerde, zei ik tegen mezelf dat het een vooruitgang was ...
terugkijkend zeg ik tegen mezelf dat tussen de pest en de cholera...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 09/06/08, 17:35

Ja tegen niet-vervuilende kerncentrales (waterstof-boorfusie door magnetische insnoering)! Weg met de huidige kerncentrales (splijting van uranium) en zijn radioactief afval!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 09/06/08, 18:16

georges100 schreef:....toen mijn petre stierf, vonden we maar één man die met hem had gewerkt, zijn laatste leerling, de anderen waren dood .... en hij stierf op 44-jarige leeftijd ...


Het spijt me echt voor je, maar hoeveel rechtszaken zijn er vandaag geweest tegen EdF en Areva voor...misdaden tegen de menselijkheid? Geen voor zover ik weet...pkoi? :?
0 x
georges100
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 338
Inschrijving: 25/05/08, 16:51
x 1




par georges100 » 09/06/08, 18:26

hoeveel doden pvanwege aeeva ????
niets naast steenkool....
in die zin is kernenergie een vooruitgang...dak voor mij, een mars naar vooruitgang :D
het probleem stopt niet bij de eerste stap
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 10/06/08, 13:24

Christophe schreef:[...] Het is eerlijk behalve dat in termen van bruto primaire energie op mondiaal niveau zal kernfusie (fusie) NOOIT meer dan 10% bedragen...
[...].
Fusie, aangezien het (nog?) niet bestaat, denk ik niet dat we de limiet ervan in productie kunnen kennen...

Maar in ieder geval is het probleem er niet en toegang tot "gratis en onbeperkte" energie is een gevaarlijke hersenschim die ons verhindert de echte problemen te zien... Er was twee jaar geleden een bericht over dit onderwerp.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 10/06/08, 14:12

Oeps lapsus... ik bedoelde natuurlijk kernsplijting...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 10/06/08, 14:17

georges100 schreef:hoeveel doden pvanwege aeeva ????
niets naast steenkool....


Idem voor olie...(de olieoorlogen niet meegerekend)...daar kwam ik vandaan...

Merk op dat de olietankers zich ook nooit zorgen hebben gemaakt...
0 x
georges100
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 338
Inschrijving: 25/05/08, 16:51
x 1




par georges100 » 10/06/08, 14:36

Ja, Noorwegen...
de Noorse regering heeft toegegeven te traag te zijn geweest bij het toepassen van veiligheidsmaatregelen voor diepduiken en compenseert de gesloopte duikers...
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 208-gasten