Fessenheim kerncentrale 30 jaar!

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par Christophe » 18/03/08, 16:11

Netwerkrelease Sortir du Nucléaire, in te nemen met enkele voorzorgen bij gebruik.

Kerncentrale van Fessenheim: we zijn de grens overschreden! 18 maart 2008 markeert 30 jaar werking van reactor 2

Deze dinsdag 18 maart 2008, dertig jaar geleden, de tweede reactor van de
De kerncentrale van Fessenheim werd in gebruik genomen.

Oorspronkelijk ontworpen om twintig jaar mee te gaan, volgens de woorden van de ingenieurs van die tijd hadden deze reactor en zijn "broer" nooit mogen worden gebouwd:

- geïnstalleerd onder het Grand Canal in de Elzas, zijn de twee kernreactoren in Fessenheim blootgesteld aan het risico van een plotselinge breuk in de dam. En de koppige weigering van EDF om een ​​dergelijke mogelijkheid te overwegen, zal het gevaar zeker niet verminderen ...

- gelegen op een actieve seismische fout, zou de kerncentrale van Fessenheim niet bestand zijn tegen een aardbeving die identiek is aan de aardbeving die de stad Basel in 1356 verwoestte: het netwerk "Sortir du nucleair" maakte in juni 2003 vertrouwelijke documenten openbaar van 'EDF, waaruit bleek dat het IRSN (Instituut voor Stralingsbescherming en Nucleaire Veiligheid) formeel de berekeningen van EDF betwistte.

Meer recentelijk heeft nieuwe Zwitserse expertise aangetoond dat dit de basis is van de oorspronkelijke studie die moet worden beoordeeld.

Na 30 jaar dienst, onderbroken door herhaalde incidenten, na honderden miljoenen euro's uitgegeven aan reparaties en
divers onderhoud, de balans van deze reactor is bijzonder
spreek voor zichzelf:

- de laatste twee jaar, gedurende welke deze reactor slechts zeven maanden per jaar beschikbaar zal zijn, behoren tot de acht slechtste bedrijfsjaren in 30 jaar.
- in 2007 moest reactor nr. 2 van 18 tot 30 oktober worden stilgelegd
December 2007, voor het bijtanken, maar ook voor meer dan 6000 controle- en onderhoudsactiviteiten "(dixit EDF), activiteiten die niet minder dan 5 incidenten en 7 gevallen van
radioactieve besmetting van werknemers die hierbij betrokken zijn
operaties.
- Begin 2008, na twee en een halve maand onderhoudswerkzaamheden, mislukte een buisfitting slechts een week na de herstart : 5 dagen stilstand en een nieuw incident toen de reactor opnieuw werd opgestart.
- sinds 18 februari de reactor wordt weer uitgeschakeld omdat
een radioactief lek van het primaire circuit ...
:schok:

Meer dan twee en een halve maand in 2008 zal reactor nr. 2 minder dan de helft van de tijd hebben gewerkt, met een tekort van ongeveer 160 euro per pechdag: sinds 000 januari is er al meer dan vijf miljoen euro verloren.

Wat de vastberadenheid van EDF ook is om deze reactor verder te laten gaan dan enige technische of financiële logica, het is tijd om de feiten onder ogen te zien: na dertig jaar van storingen en verschillende incidenten, de
reactor 2 van de kerncentrale van Fessenheim heeft zijn grenzen overschreden. Gevaarlijk van aard, een kernreactor is nog gevaarlijker als hij ouder wordt.
Het is jammer dat EDF en de Franse autoriteiten de cruciale datum van 18 maart 2008 niet aangrijpen om deze fabriek definitief te sluiten. Als het ergste gebeurt, zullen de "verantwoordelijken" volledig de schuld krijgen.


Het verhindert niet, als een Elzasser kan ook de vraag worden gesteld door EdF uit de Elzas om de eerste Franse nucleaire functionele reactor te installeren.

De Vogezenbarrière maakt het een "natuurlijke grens" voor een mogelijke radioactieve wolk en isoleert zo (gedeeltelijk) van de rest van Frankrijk. Duitsland is niet het probleem van de Franse staat ... en dan zijn de Elzassers niet echt Fransen ... het is triest om te zeggen, maar dat is wat veel mensen in Frankrijk nog steeds denken ... :onheil:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 18/03/08, 16:24

0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 18/03/08, 17:45

de balans van deze reactor is bijzonder
spreek voor zichzelf:
wat volgt is geen positieve / negatieve beoordeling van de 30 jaar, maar slechts een score van wat misschien als onaangenaam kan worden beschouwd: niet erg welsprekend dus.

na honderden miljoenen euro's uitgegeven aan reparaties en divers onderhoud ...

maar ook voor meer dan 6000 controle- en onderhoudsactiviteiten

uh, beter niet? Tot slot zeg ik dat, ik zeg niets omdat we zullen zeggen dat ik de propogande edfiste slik.

(volgens EDF)

Ach ja, wat heb ik je niet verteld?
Kunnen we iets specifiekers hebben? cijfers, een rapport iets tastbaars wat? Neen ?

met een tekort van ongeveer 160 euro per pechdag: sinds 000 januari is er al meer dan vijf miljoen euro verloren.

Als 5 miljoen hebben niet ingevoerd, dat betekent niet dat 5 miljoen waren verloren. En ik twijfel er niet aan dat EDF perfect weet hoe hij zijn productie voor zijn hele vloot moet plannen en beheren om zijn winst te maximaliseren. Je moet stoppen met proberen de snaar te laten trillen "je koopkracht neemt af terwijl bedrijven geld uit het raam gooien". En stop met te geloven dat "hoeveel kost het" rapporten geweldige journalistiek zijn.

Alsjeblieft, ik heb niets speciaals tegen "het verlaten van kernenergie", maar doe alsjeblieft niet langer naïef en doe in plaats daarvan constructieve voorstellen.
Dernière édition par Christine de 18 / 03 / 08, 17: 57, 1 keer bewerkt.
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 18/03/08, 17:52

In dit opzicht, Christophe, kon je ons geen cijfers krijgen, zoals:

Ervan uitgaande dat de productie van kernenergie aan de behoeften voldoet, hoeveel olie zou er nodig zijn om de sluiting van een elektriciteitscentrale als Fessenheim te compenseren? Hoeveel ton CO2? Hoeveel kilometers ondergelopen valleien als we een dam bouwden? Hoeveel vogels gehakt door de bladen van windturbines? etc?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par Christophe » 18/03/08, 17:55

Hé ja Christine, het heet PROPAGANDA ... vandaar mijn

Christophe schreef:dus met enkele voorzorgen bij gebruik ..


Het ergste is dat het 30 jaar geleden is dat nucleaire wapens ongelooflijke energie hebben besteed aan ... helemaal niets ...

Als we al het geld en de energie (mens en fossiel) tellen die in 30 jaar door antikernkracht is uitgegeven, denk ik dat we een aantal grote duurzame energieprojecten kunnen bouwen ...

Sommige dingen zijn echter waar:

http://www.asn.fr/sections/infos-locale ... Fessenheim

Stop voor tanken van Reactor nr. 2 van de kerncentrale van Fessenheim (Elzas)

http://www.asn.fr/sections/rubriquespri ... stible6238

Kleine herinneringen:

a) https://www.econologie.com/europe-emissi ... -3722.html

b) kernenergie doodt momenteel 1000 keer minder dan gas, olie of kolen ...
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 18/03/08, 18:08

Het ergste is dat het 30 jaar geleden is dat nucleaire wapens ongelooflijke energie hebben besteed aan ... helemaal niets ...


Als ik cynisch zou zijn, zou ik zeggen voor ... wind: laten we windturbines bouwen!

Anders is natuurlijk niet alles verkeerd en zijn hun gevechten niet totaal ongerechtvaardigd. Als ik hun teksten met een kritische blik lees, doe ik dat ook voor andere, meer "officiële" informatie.

Maar zoals je zei, het is zo'n verspilde menselijke energie. In de jaren '70 / '80, misschien als ze erin waren geslaagd nucleaire projecten in de steek te laten ten gunste van alternatieve energieën ... maar dat is niet het geval en vandaag hebben we geen keus. Dit gevecht is verleden tijd. De strijd van vandaag moet gericht zijn op energiebesparing en de oprichting van alternatieve bronnen ... en kerncentrales zijn de sleutel tot een soepele overgang.
Dernière édition par Christine de 18 / 03 / 08, 18: 11, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 18/03/08, 18:11

Toutafé is het eens met het einde ... zozeer zelfs dat ik het vetgedrukt heb weergegeven! :)

Rahh wat zijn we toch goed aan econologie ... : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Arthur_64
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 16/12/07, 13:49
Plaats: Pau




par Arthur_64 » 18/03/08, 20:41

Yippee! een verjaardag !!!

Ik zou me maar één ding herinneren:
Ontworpen om twintig jaar [...] dertig jaar geleden mee te gaan


Het spreekt voor zich.

Het doet me denken aan het rapport over de alarmerende toestand van EDF-dammen waarover we later meer hoorden: http://www.maire-info.com/article.asp?P ... param=8012

Ik ga naar METRO om een ​​snorkel, vinnen, een geigerteller te kopen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 18/03/08, 20:51

Ik ben een beetje verrast door deze "30 jaar, de eerste Franse CN".
Ik herinner me dat toen ik gepassioneerd was over al deze dingen, in feite 38 jaar geleden, we Saint Laurent des Eaux bouwden en dat ACEC 33 jaar geleden al de apparatuur van de fabrieken van Doel (Antwerpen) en Tihange had verkocht (Huy)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 18/03/08, 22:59

België was opnieuw de testbank voor Frankrijk ...
Oeps, ik zei niets ... : Oops:

Het duurt enkele jaren tussen de levering van het materiaal en de "1e divergentie" en nog een paar maanden om in productie te gaan ...

We moeten informatie en datums gemakkelijk op het net kunnen vinden ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 260-gasten