Olie en BBP per land: energie-intensiteit

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Olie en BBP per land: energie-intensiteit




par Christophe » 17/03/08, 13:11

Sommige economische en ecologische cijfers van sommige landen, gewoon om de ideeën op hun plaats te krijgen. Al deze cijfers komen uit de CIA-factsheet die hier gratis beschikbaar is: https://www.cia.gov/library/publication ... index.html

a) BBP-ranglijst: https://www.cia.gov/library/publication ... 1rank.html

(b) Classificatie van het olieverbruik:
https://www.cia.gov/library/publication ... 4rank.html

Ik ga binnenkort een mooi Excel-bestand maken, maar dit is wat we nu al kunnen concluderen met deze 2-cijfers.

Energieverbruik (alleen olie) in vaten per dag (cijfers van 2005-2006):

a) VS: 20,800,000
b) China: 6,930,000 (3 maal minder dan de VS)
c) India: 2,438,000 (8,5 maal minder dan de VS)
d) Frankrijk: 1,999,000 (10 maal minder dan de VS)
e) Wereld: 80,290,000
f) EU: 14,570,000

Energie-intensiteit op olie (= aangemaakt BBP / olieverbruik):

Beeld

En hier is een grote verrassing: India en China als energiezuinig als Europa! India is zelfs beter geplaatst dan Frankrijk!

Dit komt door ten minste deze 2-factoren:
a) Hi Tech delocalisatie in India (boodschap voor diegenen die zeggen dat internet en IT rotzooi zijn voor het milieu ...).
b) nog steeds zeer goedkope arbeidskrachten (hoe lager de beroepsbevolking, hoe hoger het BBP, de som van de TOEGEVOEGDE WAARDE) is gedoteerd. Met andere woorden: voor dezelfde verkoopprijs zal een product dat minder heeft hoeven te produceren, MEER BBP creëren.

Zou hetzelfde moeten doen met Coal ... en nucleair en gas ... etc etc ...
Dernière édition par Christophe de 16 / 06 / 08, 14: 12, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 17/03/08, 15:26

Heel interessant inderdaad ...

Frankrijk is goed geplaatst, waarschijnlijk vanwege "zijn tertiairisatie", gepresenteerd als een economisch wondermiddel, terwijl het slechts de vertaling is van een industriële ineenstorting.

Misschien speelt ook kernenergie ten gunste van Frankrijk vanwege zijn energie-intensiteit.

En altijd de VS de grote klootzakken. Dit is zeker een 4X4 V8 van 3 2 om tonnen brats 20 kg en big mama opgeblazen hamburgere te keren 2 per dag de school te brengen, verbruikt.

Goed, ik stop daar de bittere ironie : Lol:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 17/03/08, 15:36

Dit is waar :D
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 17/03/08, 15:45

Nou het hangt ervan af, ik vind dat niet op olie, Frankrijk is zo goed geplaatst ... integendeel, omdat India beter is.

Nu moeten we hetzelfde doen met elektriciteit en steenkool.

Ik denk dat Frankrijk beter zal zijn dan India (centraal moderner huis ... nou ...) ...

Ik ben op iets anders maar zodra ik een moment vind, zal ik het doen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 17/03/08, 16:10

En Frankrijk is nog steeds tweede en niet ver achter India en hals-tegen-nek met China.

2-landen die op zondag miljoenen gratis wapens hebben met een kom rijst en een klein kippenbeen. Oliepunt daar ...

Terwijl bij ons de inkomsten uit openbare hulp voor een quidam de 100 Indiaanse lonen vertegenwoordigen. En de handgrepen van schoppen en houwelen hebben je handen heel lang pijn gedaan. Een graafmachine 100 CV anders niets!

Dus tot slot beperken we de "ecologische breuk" in vergelijking met uw histogram.

@+
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 17/03/08, 16:13

Hé, ga niet te snel! Frankrijk is 2ieme in de weinige landen die ik heb gekozen ... dat is alles ...

Bijvoorbeeld: ik denk dat Japan of Taiwan voor India staan ​​...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 17/03/08, 17:55

OK Christophe,

We zullen zelfs ranglijsten vinden waar Frankrijk de laatste is ... het is niet moeilijk : Cheesy:

Bijvoorbeeld bij de productie van radioactief afval :P
0 x
Beeld
Hydraxon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 17/02/08, 17:07




par Hydraxon » 17/03/08, 23:42

Ja, het World Factbook heeft geen lijn die de totale energieconsole per land geeft. Aan de andere kant heb ik al de vergelijkingen gelezen van de geproduceerde rijkdom per ton uitgestoten CO2, de VS verslaat de arme landen met een factor 10, de Europeanen verslaan de Amerikanen met een factor 2.

En er is zelfs geen regel over kolen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 18/03/08, 15:53

Ach ja goed gezien, ik had nog nooit het "gebrek" aan kolen opgemerkt ...heel geweldig maar uiteindelijk zal het misschien niet zo veel zijn: gezien de belangrijke binnenlandse middelen van de VS, mag het door de CIA misschien niet als een gevoelige hulpbron worden beschouwd ... dus dat maakt ze niet uit? Nu is het nog gevoeliger dan de werkloosheid in Afghanistan of het aantal mobiele telefoons in Albanië niet? :schok:

Maar dat is een schande voor onze analyses!

Hydraxon, ik denk dat jouw cijfers verkeerd zijn, kijk naar India is bijna 2 keer beter dan de VS op olie ... Ik kan niet zien hoe andere energie de trend van een factor 20 kan omkeren! Nu kan India niet langer als een arm land worden beschouwd.

In arme landen moet je ook zien wat er wordt geteld en wat niet ... Het BBP in Afrika is een heel vaag begrip. Laten we niet vergeten dat het Het BBP houdt alleen rekening met de aangegeven handel...

Een manier om het totale primaire energieverbruik in kWh per land te bepalen, is om het om te rekenen en toe te voegen: olie + gas + (elektriciteit - geschatte waterkracht) * 2.8
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Olie en BBP per land: energie-intensiteit




par Philippe Schutt » 18/05/08, 20:13

Christophe schreef:Dit komt door ten minste deze 2-factoren:
a) ....
b) nog steeds zeer goedkope arbeidskrachten (hoe lager de beroepsbevolking, hoe hoger het BBP, de som van de TOEGEVOEGDE WAARDE) is gedoteerd. Met andere woorden: voor dezelfde verkoopprijs zal een product dat minder heeft hoeven te produceren, MEER BBP creëren.


Toegevoegde waarde omvat ook mankracht. Voor dezelfde verkoopprijs als u de toegevoegde waarde wilt vergroten, kunt u alleen op aankopen handelen.
Bovendien verkoopt India goedkoper dan ons, wat eerder een handicap zou zijn.

Ik denk dat Remundo dichter bij de waarheid staat, namelijk:
1. in Frankrijk vervangen we menselijke arbeid door motoren
2. we verbranden veel gas voor onproductieve activiteiten
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 276-gasten