Nucleaire warmtekrachtkoppeling

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Nucleaire warmtekrachtkoppeling




par Christophe » 22/01/08, 17:57

Een tijdje geleden had ik plezier in het berekenen van het aantal kernreactoren dat nodig zou zijn om alle huizen in Frankrijk te verwarmen. Zie het artikel: https://www.econologie.com/rendement-ce ... nucleaire/

Naar dit onderwerp: verwarming-isolatie/stookolie-ketel-met-elektriciteit-t4668.html een bericht doet het idee van nucleaire warmtekrachtkoppeling herleven, ik heb dit specifieke onderwerp gemaakt over het idee van een (zeer hypothetische) nucleaire warmtekrachtkoppeling waarvan hier de eerste benaderingen zijn:

Christophe schreef:Deze 6 GW (verliezen van een kerncentrale) worden 'geëvacueerd' in de koeltorens van Franse centrales, er is één toren per reactor (je kunt dus gemakkelijk het aantal reactoren in een energiecentrale weten door het aantal te tellen bochten).

De verwarmingsbehoefte van een moderne woning is ongeveer (afgevlakt over het jaar) 60 W per m2. Dat wil zeggen voor een huis van 100 m2, 6 kW De thermische energie "verloren" van een enkele centrale met 2 reactoren komt dus overeen met de verwarming van een miljoen huizen!

Ervan uitgaande (wat niet het geval is, maar wel voor het beeld) dat deze energie kon worden teruggewonnen in de vorm van warmtekrachtkoppeling, 14 16 om kernreactoren zou voldoende zijn om het geheel van Frankrijk te verwarmen zonder het verbruik van de verwarming of elektrische of stookolie of gas zijn!
Dernière édition par Christophe de 26 / 02 / 15, 17: 46, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 22/01/08, 18:08

Dag

Ik zal een windturbine in hun koeltoren installeren
Het lijkt erop dat het concept "DODELIJK" is : Mrgreen:

Wat denk je Jonule? : Cheesy:

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 22/01/08, 19:08

Nou, dat is een beetje het idee van vortex torens
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 22/01/08, 20:07

Ja behalve dat er niets te bouwen is
Wanneer we weten dat 70% van de energie opzettelijk wordt verspild in naam van de niet-release van CO2 : Cry:

We kunnen hopen dat de baas van EDF op een dag een beetje gezond verstand zal hebben en moet toegeven dat we een slechte start hebben met het huidige ontwerp van kerncentrales.

:onheil:

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 22/01/08, 20:52

lus schreef:Wanneer we weten dat 70% van de energie opzettelijk wordt verspild in naam van de niet-release van CO2 : Cry:


uh:

a) het is niet opzettelijk dit zijn de wetten van de thermodynamica

b) er is niet echt veel beter voor de productie van elektriciteit (gecombineerde cyclus = 54% van de opbrengst).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 22/01/08, 21:44

RT 2005 neemt 2.58 als rendement op de elektriciteitsproductie in vergelijking met de gebruikte primaire energie, wat neerkomt op een algemeen rendement van 39%.

Het is een toenamecoëfficiënt die bijvoorbeeld wordt gebruikt voor energiediagnostiek.
bijvoorbeeld, een huishouden dat 2000 kw.h elektrische verwarming per jaar verbruikt, moet 2000x2.58 = 5160 Kw.h per jaar weergeven op de diagnose, verwarming met elektriciteit is niet voordelig met betrekking tot primair energieverbruik.

Fossiele brandstoffen hebben echter een coëfficiënt van 1
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 22/01/08, 22:24

Capt_Maloche schreef:verwarming met elektriciteit is niet voordelig met betrekking tot primair energieverbruik.


Ach ja zie je! De stem van de reden dat je komt !! : Mrgreen:

Maar wat telt nog meer dan de primaire energie voor de planeet en de uitputting van hulpbronnen?

In een APB is het kWh EP die zijn aangegeven! Bedankt voor de 2.58 Ik wist niet de exacte waarde.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 23/01/08, 06:08

Dag

Je gaat me niet doen geloven dat er geen mogelijke herwaardering van de warmtewisseling tijdens koeling in de torens is :?
Zelfs als het essentieel is om het secundaire circuit van de reactor te koelen, is de verdamping van het koelwater aanwezig om de calorieën op te vangen, met andere woorden, we geven gratis stoom af
Waarom dit water niet opnieuw condenseren?
Er moeten mogelijke toepassingen in de buurt van de centrale zijn
Helaas gaat zoveel warmte goed, de warmte helemaal niet :x

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 23/01/08, 08:28

lus schreef:Er moeten mogelijke toepassingen in de buurt van de centrale zijn
Helaas gaat zoveel warmte goed, de warmte helemaal niet :x A+


Ik had gezien dat er naast een kerncentrale (ik weet niet waar) kassen waren die werden verwarmd met heet water uit de kerncentrale. maar het is erg punctueel. Het zou inderdaad interessant zijn om deze verloren energie in de atmosfeer te gebruiken.
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 23/01/08, 09:01

En ik had in een ander project gehoord, denk ik in Moezel, dat warmte werd gebruikt om hout te drogen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 214-gasten