Schone kernenergie, mogelijk snel of verre droom?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Schone kernenergie, mogelijk snel of verre droom?




par Christophe » 29/12/07, 13:47

Iter, Z-pinch (Z-machine), Fusion...zijn het snel toegankelijke technologieën of zullen we nog tientallen jaren moeten wachten?

Dit onderwerp volgt de discussie overescrologie sterk afwijkend op het gebied van schone kernenergie...

Dank aan de verdediger van de zogenaamde “schone” kernenergie dat hij hier doorgaat.
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 29/12/07, 14:09

Op dit moment is ITER nog in aanbouw... en over het geheel genomen is er naar mijn mening niets overtuigends op dit niveau over minstens twintig jaar in termen van fusie, aangezien ik voor de Zmachine alleen op dit moment niet zie welk doel dit zou kunnen hebben. gebruikt voor iets anders dan om mooie foto's en dromen mogelijk te maken: is momenteel alleen nuttig voor simulaties gekoppeld aan kernwapens...
Geen nieuwe elektriciteitscentrales oké, dat kan dankzij energiebesparing, maar de reactoren moeten aan het einde van hun levensduur vervangen worden, op dezelfde locatie als bijvoorbeeld voorzien, en haalbaar is. in Fessenheim, dat vermijdt dat kerncentrales bijna overal verspreid worden en tegelijkertijd een serieuze surveillance garandeert...

Kernenergie is niet goed, er is veel afval waarvan we niet weten hoe we het moeten opwerken of hergebruiken... maar bij gebrek aan een andere krachtige alternatieve energiebron dan olie, gas, steenkool, bruinkool, enz... .allemaal heel ecologisch zoals iedereen weet...

Frankrijk is niet Noorwegen of IJsland, dat over overvloedige natuurlijke energiebronnen beschikt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 29/12/07, 15:19

Chatham schreef:Op dit moment is ITER nog in aanbouw... en over het geheel genomen is er naar mijn mening niets overtuigends op dit niveau over minstens twintig jaar in termen van fusie, aangezien ik voor de Zmachine alleen op dit moment niet zie welk doel dit zou kunnen hebben. gebruikt voor iets anders dan om mooie foto's en dromen mogelijk te maken: is momenteel alleen nuttig voor simulaties gekoppeld aan kernwapens...

Magnetische opsluiting (ITER) is een technologische doodlopende weg die nooit elektriciteit zal produceren.
De z-machine wordt gebruikt om R x uit te zenden om de "hardheid" van kernkoppen te testen. Het heeft inderdaad niets met een elektriciteitscentrale te maken! Maar dit apparaat toonde onverwachts aan dat we met eenvoudige middelen de hoge temperaturen kunnen bereiken die nodig zijn voor de fusie van waterstof en boor. Rest ons nu nog het ontwerpen van een kerncentrale volgens dit principe. Beeld
Maar daarvoor heb je financiering nodig. Momenteel worden alle kredieten toegewezen aan ITER. Bovendien weigert het leger toe te staan ​​dat de Franse z-machine van Gramat wordt gebruikt voor civiel onderzoek. De olie- en uraniumlobby heeft waarschijnlijk geen haast om te concurreren met kleine, niet-vervuilende waterstof-boorcentrales.
Dernière édition par Cuicui de 30 / 12 / 07, 12: 05, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Arthur_64
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 16/12/07, 13:49
Plaats: Pau




par Arthur_64 » 30/12/07, 09:12

Mijn antwoord is niet erg constructief, maar ik ben het eens met cuicui!
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 30/12/07, 10:16

Cuicui schreef:Magnetische opsluiting (ITER) is een technologische doodlopende weg die nooit elektriciteit zal produceren.


Iter is een ontwikkeling van de Tokamak, een Russische uitvinding, het enige systeem dat echt werkte in fusie, gedurende een fractie van een seconde...
Persoonlijk zou ik niet zo ver gaan om te zeggen dat magnetische opsluiting een technologische doodlopende weg is...

Als je een andere manier weet om een ​​plasma van een miljoen °C in bedwang te houden zonder alles eromheen te verbranden, terwijl de terugwinning van thermische energie mogelijk is, maak je dan geen zorgen: de Nobelprijs is gegarandeerd voor jou...
0 x
Tagor
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 06/04/07, 12:31




par Tagor » 30/12/07, 10:31

Chatham schreef:Iter is een ontwikkeling van de Tokamak, een Russische uitvinding, het enige systeem dat echt werkte in fusie, gedurende een fractie van een seconde...


dit systeem brengt instabiliteiten met zich mee die, volgens JP Petit,
zijn nog niet klaar om door wetenschappers te worden opgelost

Het lijkt mij dat de tokamak in het verleden een aantal storingen heeft gehad die je doen huiveren!

dit is de reden waarom JP Petit, die nog steeds een referentie is in MHD, de z-machine aanbeveelt
Dernière édition par Tagor de 30 / 12 / 07, 10: 38, 1 keer bewerkt.
0 x
Tagor
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 06/04/07, 12:31




par Tagor » 30/12/07, 10:34

en wat er zou gebeuren als dit project werkelijkheid zou worden:
Een mini-kernreactor zou flatgebouwen van stroom kunnen voorzien

19:00 22 augustus 2001
Uit de gedrukte editie van New Scientist. Abonneer u en ontvang 4 gratis nummers.
Peter Hadfield en Michael Fitzpatrick



de link http://technology.newscientist.com/chan ... ear/dn1186

Ze beloven mini-kerncentrales in elke wijk tegen 2010...

droom of realiteit?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 30/12/07, 11:26

Chatham schreef:Iter is een ontwikkeling van de Tokamak, een Russische uitvinding, het enige systeem dat echt werkte in fusie, gedurende een fractie van een seconde...
Als je een andere manier weet om een ​​plasma van een miljoen °C te bevatten zonder alles eromheen te braden.

Maar nee, het is enkele miljarden graden : Cheesy:
De 3 miljard graden die door de z-machine werden verkregen, zouden niet in staat zijn geweest om een ​​kip te braden (afgezien van een heel klein stukje, dat onmiddellijk zou zijn vervluchtigd). Op korte afstand van het inslagpunt bleef de temperatuur acceptabel. Het plasma hoeft niet ingesloten te worden zoals in een tokamak. De extreem korte traagheidsopsluiting is voldoende om de brandstofdosis te laten smelten. De vrijkomende straling wordt door een spoel direct omgezet in elektriciteit. Het zal uiteraard nodig zijn om een ​​loden envelop te hebben om de operators tegen R x te beschermen. De kracht van thermonucleaire explosies hangt af van de brandstofdoses. Het moet voldoende zijn voor de centrale om meer elektriciteit te produceren dan nodig is om fusie op gang te brengen. Idealiter zou elke explosie de volgende kunnen initiëren. Het vermogen wordt echter beperkt door de weerstand van de materialen.
Tot nu toe wisten we alleen van continue magnetische opsluiting in een tokamak in de hoop een gecontroleerde (en radioactieve) deuterium-tritiumfusie te verkrijgen. De zeer hoge temperaturen die door de z-machine worden verkregen, hebben de situatie volledig veranderd en maken het mogelijk om het probleem vanuit een heel andere hoek te benaderen, met meer rustieke technologie en vrijwel zonder radioactiviteit. Het probleem is momenteel niet technisch, maar financieel. Onze besluitvormers geven er de voorkeur aan enorme bedragen te investeren in technieken zonder toekomst (ITER en MEGAJOULES), en verwaarlozen het veel goedkopere en efficiëntere proces van traagheidsopsluiting, maar dat niet bevorderlijk is voor de belangen van olie en kernsplijting.
Dernière édition par Cuicui de 01 / 01 / 08, 21: 36, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 30/12/07, 15:39

Tagor schreef:Ze beloven mini-kerncentrales in elke wijk tegen 2010...

Hallo Tagor
:schok: Het is over twee jaar... In Frankrijk zouden we, in het tempo waarin dit onderzoek verloopt, niet al te veel illusies moeten hebben. Maar het is nooit te laat om het handelen van besluitvormers te beïnvloeden.
0 x
Tagor
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 06/04/07, 12:31




par Tagor » 30/12/07, 16:37

Cuicui schreef:In Frankrijk moeten we ons, gezien het tempo waarin dit onderzoek vordert, niet al te veel illusies maken.


welk onderzoek?

de technologie waarnaar ik verwees wordt geleid door Toshiba ... en zeker niet in Frankrijk

Het zou mij zeer verbazen als we in Frankrijk aan decentralisatie denken
energieproductie (EDF-keuze = alles centraliseren => wat de productiekrachten verzwakt en de zwakte bij aanvallen versterkt)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 269-gasten