Verlaag het verbruik door de motorolie-index te wijzigen

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
laurent_caen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 113
Inschrijving: 07/05/06, 12:41

Verlaag het verbruik door de motorolie-index te wijzigen




par laurent_caen » 28/12/07, 13:17

Bonjour à tous

Hier heb ik een oude Peugeot 309 diesel en ik vraag me af of het mogelijk was om het verbruik te verminderen door de olie-index te veranderen, van een 15W40 naar een 10W40 of zelfs een 5W40 die het brandstofverbruik lijkt te verminderen.
Kan dit of is dit niet geschikt voor een oude motor?
Bij voorbaat dank en sorry als het antwoord al in een ander bericht is gegeven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 28/12/07, 13:44

Ja, dit onderwerp is besproken hier misschien vind je daar je antwoord.
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40

Re: lager verbruik door verandering hu index




par Chatham » 28/12/07, 14:40

laurent_caen schreef:Bonjour à tous

Hier heb ik een oude Peugeot 309 diesel en ik vraag me af of het mogelijk was om het verbruik te verminderen door de olie-index te veranderen, van een 15W40 naar een 10W40 of zelfs een 5W40 die het brandstofverbruik lijkt te verminderen.
Kan dit of is dit niet geschikt voor een oude motor?
Bij voorbaat dank en sorry als het antwoord al in een ander bericht is gegeven.


Het is al besproken, maar ik zal toch antwoorden: op een motor met oude technologie en een hoge kilometerstand worden zogenaamde "energiebesparende" vloeibare oliën (zie bijvoorbeeld Total "toekomst") helemaal niet aanbevolen en kunnen ze zelfs leiden tot breuk als gevolg van een te grote daling van de oliedruk of racen.
Het zou in ieder geval het olieverbruik flink verhogen...
Aan de andere kant zijn deze oliën nodig op moderne motoren die ervoor zijn ontworpen (tenzij het tegenovergestelde is)... : Lol:

Merk op dat een 309 diesel in principe gemiddeld zo'n 6L/100 verbruikt
(een vriend heeft er een die ~ 400 km heeft en geen tekenen van zwakte vertoont)
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 28/12/07, 16:15

Dag

De economie met extra vloeibare olie kan niet hoger zijn dan het verlies van een motor dat wordt toegewezen aan mechanische wrijving op oude motoren zijn er olie- en wrijvingsverliezen van 8% een zeer vloeibare olie zal dit verminderen tot 4% en een nog steeds hete motor
we hebben het alleen over de motor, maar de transmissie (bak en brug) de verliezen zijn veel groter.
Als u in de winter tegen -25 probeert te starten in neutraal, kunt u de motor niet besturen, u moet de motor uitschakelen en zodra de motor draait, versnelt u de motor en laat u de koppeling langzaam langzaam los, anders slaat de motor af.

extra vloeibare olie is interessant voor motoren in de winter die vaak starten en korte ritten maken
de oliedamp wordt sneller gemaakt voor de smering van de cilinders
Maar op een auto die lange ritten maakt, heeft een hogere viscositeit de voorkeur
Men mag niet vergeten dat de olie in de turbodieselmotoren ook wordt gebruikt om de onderzijde van de WV 1,9 l-zuigers te koelen, onder de zuiger wordt een oliestraal geprojecteerd.
u moet weten dat multigrade-oliën, wanneer ze ouder worden, vervuild raken in de motoren, hun viscositeit toeneemt, de koude vloeistofzijde verdwijnt.
viscositeit wordt voornamelijk bepaald door motorconstructie, speling van onderdelen en motorslijtage.
een auto is comfortabel met 20W een vliegtuig gemonteerd met speling zal 50W nodig hebben,
Andre
Dernière édition par Andre de 28 / 12 / 07, 22: 07, 1 keer bewerkt.
0 x
laurent_caen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 113
Inschrijving: 07/05/06, 12:41




par laurent_caen » 28/12/07, 20:37

Hartelijk dank voor uw antwoorden, inderdaad, ik verbruik ongeveer 6L/100 km (5.8 om precies te zijn), de auto heeft 230 km gereden en heeft geen probleem, hij start meteen, zelfs bij -000°C, na 5 weken niet rijden!
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 29/12/07, 01:25

Andre schreef:Dag


Men mag niet vergeten dat de olie in de turbodieselmotoren ook wordt gebruikt om de onderzijde van de WV 1,9 l-zuigers te koelen, onder de zuiger wordt een oliestraal geprojecteerd.



In feite hebben alle niet al te oude motoren zuigerbodems die worden gekoeld door oliestralen, maar bij duwmotoren is er ook een oliekoelkanaal in de zuigerkop (bij de meest recente zit het net achter de ring van vuur): een straal olie die uit de krukaslagers komt, gaat de ene opening in en de olie komt er uit de andere ...
Merk op dat de 1.9VW varieert van 75 pk tot 150 pk... de laatste heeft vanuit technologisch oogpunt natuurlijk absoluut niets te maken met de eerste...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 29/12/07, 10:29

laurent_caen schreef:Hartelijk dank voor uw antwoorden, inderdaad, ik verbruik ongeveer 6L/100 km (5.8 om precies te zijn), de auto heeft 230 km gereden en heeft geen probleem, hij start meteen, zelfs bij -000°C, na 5 weken niet rijden!


Eerlijk gezegd valt er niets te klagen over dergelijk verbruik!!!
Er zijn tegenwoordig "super" hightech dieselmotoren die een hoger verbruik hebben!

Verwen uw leeuwin goed, u kunt nog probleemloos de dubbele kilometers maken!!! : Wink:
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 29/12/07, 11:00

Gregconstruct schreef:Er zijn tegenwoordig "super" hightech dieselmotoren die een hoger verbruik hebben!



Zeker niet: je moet vergelijken wat vergelijkbaar is: hier hebben we het over een motor van 65 pk die, met zeer relatieve kracht, een carrosserie van amper 1 ton trekt... Een Citroën AX diesel verbruikt nog steeds beduidend minder (~4L/100) omdat hij nog steeds veel lichter is... nog steeds met een "oude" motor met indirecte injectie... maar met dezelfde motor, een saxo of een 106, zwaarder, meer verbruikt met lagere prestaties...
Wetende dat de kleine auto's van vandaag krachtiger zijn en meer dan 1 ton wegen... is het equivalent van een 309 nu 200 kg meer...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 29/12/07, 11:02

De kleine auto's van tegenwoordig wegen niet allemaal meer dan een ton!!!!

Maar Corsa bereikt amper 800 kg
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 235-gasten