Uitsplitsing van de prijs van aardoliebrandstoffen

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Uitsplitsing van de prijs van aardoliebrandstoffen




par Christophe » 12/09/07, 15:36

Ik heb net een klein artikel geschreven over de prijs van een liter brandstof.

Als u opmerkingen of aanvullingen heeft op het gedeelte "Analyse", zijn ze welkom!

Beeld

https://www.econologie.com/taxation-fisc ... -3471.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 12/09/07, 15:42

Hier is mijn eerste vraag en vraag waarop ik problemen heb met het vinden van het antwoord op:

De prijs van ruwe olie steeg tussen 98 en 2005 van 10 tot 60 $ of 600% stijging hoe uit te leggen dat de prijs bij de pomp slechts met enkele tientallen% bij ons is verhoogd?

Gedeeltelijke verklaringen: de pariteit van de dollar is gedaald van bijna € 1,5 in 98 naar ongeveer € 0,8 nu, ofwel een daling van bijna 50%. Er is 300% "te veel" over.

Overheden hebben hun marges enigszins kunnen verlagen via een daling van de TIPP, maar het lijkt mij dat het al een tijdje is opgelost ...

Om het even welke ideeën?


ps: er wordt ook een artikel opgesteld over de wereldwijde belasting op aardoliebrandstoffen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 12/09/07, 16:22

om precies te zijn, de liter GO in februari 1998 was 27 Belgische Franken tegen 40 tot 41 vandaag.

in feite is de grondstof slechts een klein deel: er is transport, raffinage en belastingen en ik geloof dat er een programmacontract is tussen de oliemaatschappijen en de staat: de voordelen zijn niet precies evenredig met de prijs van ruwe olie
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 405-gasten