GreenPeace Operation Plutonium: DVD release

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

GreenPeace Operation Plutonium: DVD release




par Christophe » 29/03/07, 16:51

Op 18 april verschijnt de documentaire op dvd
"GreenPeace-operatie Plutonium". Dit is een “neutrale” documentaire (d.w.z. noch pro noch anti Greenpeace) van een journalist die Greenpeace “infiltreerde” (met toestemming van laatstgenoemde).

Beeld

Deze documentaire werd in januari 2006 uitgezonden op Arte en bestaat uit vijf afleveringen van 5 minuten over acties uit 26:
1) Hoogspanning op zee

Cherbourg. Er worden twee boten geladen met Amerikaans plutonium verwacht op een datum die door de autoriteiten geheim wordt gehouden. Op het kantoor van Greenpeace bereidt Yannick Rousselet een grootschalige actie voor. Onder het oog van de camera's zullen de kano's en zodiacs van Greenpeace met geweld de kade innemen waar het plutonium moet worden gelost.

2) Cherbourg op rood alarm

Voor de kust van Cherbourg patrouilleert de Greenpeace-boot Esperanza om de Amerikaanse boten te lokaliseren. In Cherbourg spelen activisten verstoppertje met de politie en mobiliseren ze een anti-nucleaire vloot. De navigator Eugène Riguidel besluit met zijn kleine rubberboot de verboden zone van het arsenaal te betreden...

3) Armworstelen op de weg

Amerikaans plutonium nadert Cherbourg. Greenpeace besluit de weg die het konvooi moet nemen te blokkeren: een vrachtwagen, vijftien activisten en meerdere politiebusjes staan ​​tegenover elkaar voor de ogen van de camera's...

4) Konvooi onder streng toezicht

Bij de rechtbank van Cherbourg confronteren Areva en Greenpeace elkaar via advocaten. Het Amerikaanse plutonium arriveert uiteindelijk 's nachts in de haven van Cherbourg. In de belegerde haven is de inzet van strijdkrachten indrukwekkend. Een Greenpeace Zodiac probeert journalisten mee te nemen om de aankomst van de boot te filmen, maar de boot wordt aan boord gebracht door de Franse marine...

5) Confrontatie op Long Island

Terwijl het proces tegen Eugène Riguidel in Cherbourg plaatsvindt, houdt Greenpeace toezicht op de fabriek waar kernafval wordt verwerkt. In Brest wordt de Arctic Sunrise, een schip van Greenpeace, gemobiliseerd voor Long Island, de grootste militaire nucleaire locatie waar de 288 kernkoppen die het Franse arsenaal vormen, zijn opgeslagen.


Beeld

Waarom presenteer ik deze documentaire aan jou als ‘ik’ verre van de methoden en feiten van Greenpeace verdedig (zie het laatste onderwerp over de vraag: Greenpeace infiltreert in een kerncentrale)?

1) In de eerste plaats omdat de uitgever ( http://www.editions33.com/ (wat mij irriteert??) en http://www.program33.com/ ) kwam naar ons toe en stuurde ons zo vriendelijk de dvd-première met de persrecensie (er zijn nog steeds voordelen aan het zijn van een webmaster lol).

2) Omdat deze dvd een grote domper zet op de acties, werkwijze en het obscurantisme van de organisatie. Iets dat ‘wij’ perfect verdedigen. Zie het artikel dat binnenkort verschijnt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 29/03/07, 17:04

Hier is een fragment uit de opmerkingen van de regisseur:

Noot van regisseur Eric Guéret

“Greenpeace ruikt naar zwavel,

Waarvoor? Vooral vanwege de vereniging belichaamt een radicaal engagement, zonder concessies, en dat het de machtigste lobby’s aanvalt. Omdat zij handhaaft een wetenschappelijke vaagheid over de werking van de organisatie en over haar strategieën.


Een cultuur van geheimhouding die hand in hand gaat met een zeer ‘professioneel’ gebruik van massamedia: Greenpeace baseert al haar communicatie op verrassende, spectaculaire acties, die absolute geheimhouding opleggen tijdens de voorbereiding op maximale media-aandacht.

(...)

Maar hoe film je Greenpeace? Hoe moet je ernaar kijken? Wat is de juiste afstand ertussen het verlangen om een ​​beetje van hun strijd te delen en de weigering om blindelings al hun ideeën en methoden te volgen?

Er schuilt een kracht in de totale inzet van de mannen van Greenpeace die mij aantrekt, maar ik ben niet verkocht voor hun zaak. Mijn film hoort de voorstellingen zoals ze zijn: complex, vertederend, soms verontrustend...
Mijn kijk op Greenpeace en haar leden is precies dat.

Ik zou ze niet willen filmen als ik ze in alle opzichten buitengewoon vond, ze zouden niet hebben geaccepteerd dat ik ze film als ik alleen hun fouten had gezien.

Het kostte me drie jaar om ze zover te krijgen dat ze de deuren van al hun kantoren voor mij zouden openen, de bijeenkomsten, de strategie, de voorbereidingen voor de operaties, de training van de activisten, de acties in het veld, de briefings en interne debriefings... alles wat eigenlijk nooit te filmen was.

Onze relatie en onze afspraken zijn eenvoudig: ik zal ze niet verraden door de montage “tegen” hen te keren, maar ik zou ook geen militante film maken, een hagiografie van Greenpeace. Ze komen overeen hun geheimen met mij te delen, zodat ik de film kan maken en monteren die ik wil.

De manier waarop ik ernaar kijk zal ‘kritisch’ zijn in zoverre het volledig gratis zal zijn. Ik deel met Greenpeace de wens om in een wereld te leven die beschermd is tegen vernietiging, maar we zijn het nog lang niet eens over alle middelen en alternatieven. We zijn ons bewust van onze respectievelijke standpunten en hebben besloten samen het risico van deze film te nemen. (...)“
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 01/07/07, 13:16

Ik heb eindelijk een moment gevonden om de serie van 5 afleveringen te bekijken. Het bevestigt precies wat ik dacht over Greenpeace: ze steken er monsterlijke energie in aan de kaak stellen in plaats van oplossingen aan te dragen...

Op een gegeven moment vraag je je zelfs af of ze niet simpelweg proberen in te gaan tegen de economische belangen van Frankrijk. Voor hen is het inderdaad beter het militaire plutonium te begraven dan het te recyclen tot brandstof... Verrassend van ecologen, nietwaar?

Ten slotte zijn ze ‘media-psychotisch’. Actie zonder media is voor hen ondenkbaar. Het is heel duidelijk op de hele dvd...zijn ze meer geïnteresseerd in hun simpele imago dan in de impact van hun actie op de industriëlen? Verbazingwekkend...

Toch hadden we meer inzet van de regisseur (voice-over) mogen verwachten, maar laten we niet vergeten dat de serie vóór uitzending door de eco-organisatie “gecontroleerd” moest worden...Normaal...

Kortom een ​​dvd om te zien.

Hier is de teaser: http://www.dailymotion.com/video/x1ofm7 ... -plutonium
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 295-gasten