Corruptiezaak bij TOTALELFINA

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79326
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Corruptiezaak bij TOTALELFINA




par Christophe » 26/03/07, 13:40

Eh, ik droom...de nieuwe CEO van TOTAL die nog niet zo lang geleden werd aangesteld, wordt al beoordeeld...Was deze benoeming een opzetje of zo?

Het is Christophe de Margerie, onder gerechtelijk toezicht, verboden om de voormalige Iraanse president Ali Akbar Hachémi Rafsanjani en zijn zoon te ontmoeten, genoemd in deze zaak van geheime commissies in Iran.


Artikel over NouvelObs
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 26/03/07, 14:04

Ik begrijp deze kwestie niet: wat is het kwaad bij het betalen van steekpenningen aan BUITENLANDSE functionarissen om de bevoorrading veilig te stellen? Het systeem is zo. We zouden ons kunnen voorstellen dat de Amerikanen dit niet doen.

(zeker voor buitenlandse functionarissen ten opzichte van hun eigen land is er sprake van een overtreding, maar overtredingen gepleegd door buitenlanders in het buitenland hebben geen betrekking op Frankrijk, maar het mag niet in de officiële boekhouding worden opgenomen om te voorkomen dat ze gepakt worden)

Persoonlijk vind ik het niet erg om corrupt te zijn : Cheesy: , maar ik zie nog niet in welk gebied.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79326
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 26/03/07, 14:22

Toutafé...de wereld is tot in de kern “verrot” en dit lijkt juristen nog steeds te verbazen : Cheesy:

Wat ik vreemd vind (vandaar de oprichting van dit onderwerp) is het feit dat de CEO net is benoemd....en dan een "bedrijf"...we weten naar mijn mening niet alles : Mrgreen:

Hé, dat heb ik onlangs geleerd de humanitaire ramp in Darfur houdt verband met olie...chinees...

Als het China is, durven we het te zeggen... als het om ons (of onze bondgenoten) gaat, zwijgen we...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 26/03/07, 15:29

Nou ja, wij zijn de goeden,

de vijanden zijn andere mensen, wist je dat niet? : Cheesy:
Dernière édition par olifant de 26 / 03 / 07, 21: 04, 1 keer bewerkt.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79326
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 26/03/07, 17:50

Ahwwwwwwwwwouisuiscon
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 27/03/07, 00:42

Christophe schreef:Eh, ik droom...de nieuwe CEO van TOTAL die nog niet zo lang geleden werd aangesteld, wordt al beoordeeld...Was deze benoeming een opzetje of zo?

Hij wordt aangeklaagd voor daden gepleegd terwijl hij bij Total verantwoordelijk was voor het Midden-Oosten.
Hij is ook het onderwerp van een andere aanklacht wegens een zaak (daterend uit dezelfde periode) van schending van het ‘oil for food’-protocol.
Daarom werd hij in de relevante tijd aangeklaagd als manager van Total in het Midden-Oosten, en niet als gepromoveerde president van Total.

elephant schreef:Ik begrijp deze kwestie niet: wat is het kwaad bij het betalen van steekpenningen aan BUITENLANDSE functionarissen om de bevoorrading veilig te stellen? Het systeem is zo. We zouden ons kunnen voorstellen dat de Amerikanen dit niet doen.


Ik begin je een beetje te kennen, olifant, ik denk dat dit, ondanks het ontbreken van een smiley, op de 43e graad te lezen is. : Mrgreen:
Maar nadat ik het onlangs had besproken met vrienden die zichzelf dezelfde vraag heel serieus stelden, is hier het antwoord dat ik ze gaf:
Een jongere die wordt betrapt met een hasjstokje kan worden aangeklaagd en zelfs (afhankelijk van de rechtbank) een voorwaardelijke gevangenisstraf krijgen. Welke geloofwaardigheid zou de gerechtigheid hebben als zij dergelijke ernstige misdrijven niet zou onderzoeken?
Want als de corruptie in het buitenland heeft plaatsgevonden, dan was dat met geld van een Frans bedrijf, maar als in Frankrijk de particuliere middelen van een bedrijf op zo’n onduidelijke manier en zonder factuur worden gebruikt, is dat een roep om misbruik van het sociale goed en het is verwerpelijk.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 27/03/07, 08:31

schending van "olie voor voedsel", zeg ik niet, maar dit is Iran.
in België bestaat er wetgeving over verborgen commissies: deze zijn belast en niet aftrekbaar van de winst van de onderneming, maar wel toegestaan.
sterker nog: als het om een ​​verborgen commissie gaat in het buitenland betaald aan een buitenlander is de enige manier om een ​​deal te winnen, ik zie niet waar sprake is van een misdaad. Het misdrijf bestaat mogelijk alleen in de handen van de buitenlandse functionaris die tegen zijn eigen land is gepleegd, maar dat is een ander verhaal.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 27/03/07, 10:03

elephant schreef:sterker nog: als het om een ​​verborgen commissie gaat in het buitenland betaald aan een buitenlander de enige manier is om een ​​deal te winnen, zie ik niet in waar sprake is van een misdaad.


Welke eer kan worden toegekend aan een zogenaamd democratisch land dat steekpenningen aanmoedigt (of in ieder geval niet veroordeelt)?
U zult toegeven dat de omkoping allesbehalve democratisch is.
Het maakt het mogelijk om de bestaande macht te financieren ten koste van de oppositie (die er geen krijgt omdat ze geen enkele sleutelpositie inneemt).
Bovendien gebruiken veel organisaties die verantwoordelijk zijn voor het meten van de mate van democratisering van een land hiervoor de corruptieniveau-indicator: hoe hoger de corruptie, hoe minder democratie er is.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 27/03/07, 13:09

Ik ben het met je eens, maar als België, Zweden, Denemarken, etc. goedkoper olie gaan produceren, kunnen we daar weer over praten

het gaat hier om het veiligstellen van de bevoorrading; tienduizenden banen en hele delen van de nationale economie zijn ervan afhankelijk.

De mooie hypocrisie is om aan de ene kant te zeggen:

alleen omgaan met democratische staten

en de l'autre

verzekeren ons van leveringen tegen lage prijzen

voor bepaalde exportproducten hetzelfde probleem: geen steekpenningen, geen verkoop
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 336-gasten