Luchtvaarttesten van Makhonine-brandstof

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Luchtvaarttesten van Makhonine-brandstof




par Christophe » 05/01/07, 14:01

Enige tijd geleden plaatste ik 1 gescand artikel over tests uitgevoerd op Makhonine-brandstof: https://www.econologie.com/makhonine-es ... carburant/

Ter herinnering: Makhonine-brandstof is een brandstof die het resultaat is van het vloeibaar maken van steenkool (zelfs van slechte kwaliteit), het is een beetje Fischer-Tropsh van voor zijn tijd (de tests dateren uit 1926). Naast het feit zeer zuinig en volledig onafhankelijk van olie, deze brandstof had ook zeer goede fysisch-chemische eigenschappen, waaronder een hoog brand-/vlampunt (ontvlambaar bij kamertemperatuur) en een dichtheid die dicht bij die van water ligt. :schok:

Het gebruik ervan zorgde blijkbaar ook voor (vergeleken met de essenties van die tijd) een verbruikswinst van 30%.

Meer informatie gebruiksaanwijzing: https://www.econologie.com/makhonine-ca ... n-charbon/

De vraag die u zich waarschijnlijk (net als ik) stelt, is de volgende: als deze brandstof werkelijk de eigenschappen en voordelen had die op deze pagina's worden beschreven, heeft pkoi niet het succes gehad dat het had moeten hebben?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 05/01/07, 15:00

Hier is een samenvatting over het leven van deze man en zijn uitvindingen hierover website

Het zou te mooi zijn om waar te zijn
Ik ga de vraag nog steeds stellen aan mijn ex-ingenieur-schoonvader bij Elf (er zijn nog steeds enkele mooie mensen in de chemie bij de oliemaatschappijen, het valt nog te bezien of ze klaar zijn om hun stilzwijgen over bepaalde punten)
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 05/01/07, 15:06

Welnu, het is duidelijk dat het "de (bijna) perfecte brandstof" is, uitgaande van biomassa zou het...

Er is een volledig dossier over econo hier:
https://www.econologie.com/makhonine-ca ... n-charbon/

Maar moeilijk te lezen... : Cry:
Dernière édition par Christophe de 05 / 01 / 07, 15: 10, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 05/01/07, 15:07

Ik vond deze link over het vloeibaar maken van steenkool (zeer vergelijkbaar) met enkele rapporten met de vergasser zelf (productie van CO):
http://oleocene.org/wiki/index.php?titl ... A9fi%C3%A9

En deze over verschillende manieren om steenkool vloeibaar te maken:
http://www.thecanadianencyclopedia.com/ ... 1SEC848024
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 05/01/07, 15:11

Een kleine link om Abyssin3 compleet te maken: https://www.econologie.com/telechargeme ... ocede-btl/
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 05/01/07, 15:12

Oeps: dit was ik vergeten:
Waterstof geproduceerd door vergassing van steenkool kan een brandstofcel aandrijven.

Raad eens wie een van de auteurs is... :schok:
http://sfp.in2p3.fr/Debat/debat_energie ... HARBON.htm
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 05/01/07, 15:23

abyssin3 schreef:Oeps: dit was ik vergeten:
Waterstof geproduceerd door vergassing van steenkool kan een brandstofcel aandrijven.


Gefeliciteerd... nog steeds window dressing want de CO2 die vrijkomt bij zo'n transformatie is enorm...

Het is beter om olie te verbranden...

Voor de auteur zie ik niet : Roll:
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 05/01/07, 17:33

TotalFinaElf
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 05/01/07, 17:47

Oh? En wie is het? : Roll:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

China: 100 miljard euro om steenkool vloeibaar te maken




par Christophe » 09/01/07, 14:42

Over liquefactie gesproken:

Beijing mobiliseert 100 miljard euro om steenkool vloeibaar te maken en in 10 in 2020% van de behoeften te voorzien.


DE CHINEES hebben weinig olie, maar ze hebben een groot idee (laten we teruggeven aan Cesar...) : hun immense steenkoolreserves letterlijk in zwart goud veranderen. Beijing heeft zojuist de kolossale enveloppe van 100 miljard euro toegewezen aan een liquefactieprogramma. Het doel is om 10% van de brandstoffen en aardolieproducten te leveren die de locomotief van de wereldeconomie in 2020 zou moeten verbruiken.


Het is op de Dongcheng-site, ten zuiden van Baotou (Binnen-Mongolië), dat deze quasi-Faustiaanse weddenschap vorm krijgt. Ondergronds knabbelen de reusachtige tunnelboormachines van Shenhua, de nr. 1 van China op het gebied van steenkool, dag en nacht aan een uitzonderlijke naad van 20 meter dik. Aan de oppervlakte leggen 8 arbeiders de laatste hand aan het eerste deel van een vloeibaarmakingsinstallatie die er binnenkort vijf zal hebben. Het doel is om in 000 1 miljoen ton olie te produceren en in 2008 5 miljoen ton. Het staatsbedrijf overweegt serieus de lancering van een eigen netwerk van tankstations...


De Chinese regering is van plan verschillende van deze olieproductiecentra te bouwen in andere grote steenkoolregio's, van de westelijke provincie Xinjiang tot de bovenloop van de Gele Rivier. Een netwerk van pijpleidingen zal koolwaterstoffen rechtstreeks leveren aan de industriële metropolen van Noord-China, Beijing, Tianjin en Tangshan.


Maar waar de planners van Beijing bij de State Development and Reform Commission (NDRC) van dromen, brengt ook de geur van zwavel naar boven. Historisch gezien was de industriële omzetting van steenkool in olie het laatste redmiddel van omsingelde of gestrafte regimes, zoals nazi-Duitsland en apartheid in Zuid-Afrika.


Tegenwoordig is het de langdurige verslaving van de Chinezen aan de smerigste vorm van energie die westerlingen zorgen baart. Direct of indirect levert steenkool tweederde van het energieverbruik in het land (68% in 2005). Beijing levert verrassende inspanningen om civiele kernenergie, waterkracht en windenergie te ontwikkelen. Maar ongeacht het scenario voor de eerste helft van deze eeuw, steenkool voldoet nog steeds aan de meeste behoeften.


Steenkoololie zal de atmosfeer twee keer vervuilen


Alomtegenwoordig en goedkoop, heeft het de Volksrepubliek al naar de rang van 's werelds grootste producent van zwaveldioxide (SO2) gebracht. Het is de geïdentificeerde verantwoordelijke voor de zure regen en de "smog" waarin de grootste Chinese steden verstikken. Als we de OESO volgen, zal China vanaf 2009 met dezelfde steenkool een voorsprong hebben op de Verenigde Staten wat betreft de uitstoot van kooldioxide (C02), het nr. 1 broeikasgas en de boosdoener van de opwarming van de aarde. Steenkool-aardolie zal de atmosfeer twee keer vervuilen: tijdens het industrieel vloeibaar maken, daarna bij de uitgang van de uitlaatpijpen.


Vervuiling ? "We zullen het later zien", antwoordde een ingenieur op de site van Binnen-Mongolië zonder een ooglid te knipperen. Voor de vijf productie-eenheden koos het bedrijf Shenhua voor de techniek van directe liquefactie. In tegenstelling tot de oliesynthese ontwikkeld door de Zuid-Afrikaanse groep Sasol, maakt het Chinese recept het moeilijk om de CO2-uitstoot in de atmosfeer te beheersen.


"Het is een kwestie van kosten", geeft Zhang Yuzhuo, nr. 2 van Shenhua, toe. Het staatsbedrijf wil zijn installaties rendabel maken zodra het vat olie boven de 30 dollar uitkomt. Sasol, dat net de ontwikkeling van twee liquefactielijnen in Shanxi en Ningxia heeft gewonnen, legt de drempel op 40 dollar. Het vat vaart boven de 50.


Volgens NDRC-prognoses zou het vloeibaar maken van steenkool in 30 2020 miljoen ton olie moeten opleveren, of 10% van de Chinese behoefte, gestimuleerd door de explosie van het autoverkeer en de industriële petrochemie. Dat is ongeveer een derde van wat China vandaag importeert. In de energiebalans van het land is het ook veel meer dan wat de spectaculaire heropleving van de civiele kernenergie zal brengen, geïllustreerd door de recente nederlaag van Areva tegen Westinghouse.


Voor Peking komen de urgentie en zekerheid van de bevoorrading op de eerste plaats. Hoe vraatzuchtig het ook lijkt voor buitenlands gas en olie, China blijft verrassend zuinig met geïmporteerde energie. De afhankelijkheid wordt geschat tussen 8 en 12%, tegen meer dan 90% voor Japan of Zuid-Korea.

Steenkool en de 140 tot 180 miljard ton in de Chinese ondergrond - meer dan zeventig jaar winning in het huidige tempo - zijn een geruststellende aanwezigheid voor een mogendheid die nog niet al haar autarkische hersenschimmen heeft opgegeven. En als het mogelijk is dat een deel van die inerte massa bijna op magische wijze in olie verandert, is dat nog beter.


http://www.lefigaro.fr/eco/20070109.FIG ... trole.html
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 303-gasten