Energie: Brussel prijst de voordelen van kernenergie

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79321
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Energie: Brussel prijst de voordelen van kernenergie




par Christophe » 02/01/07, 17:12

In naam van de voorzieningszekerheid en met het oog op het behalen van de Kyoto-doelstellingen doorbreekt de Europese Commissie het taboe op kernenergie door in een op 10 januari gepubliceerd document de voordelen van deze energiebron te presenteren.


Terwijl het aandeel van kernenergie in de wereldwijde energieproductie zou moeten dalen, als er niets verandert, van 6% tot minder dan 5% in 2030, gaat de Europese Commissie voorzichtig uit haar reserve om te pleiten voor kernenergie.

In een rapport met een "pakket" maatregelen ten gunste van een gemeenschappelijk energiebeleid, dat op 10 januari zal worden gepresenteerd, zal Brussel de voordelen van de nucleaire industrie onderstrepen met het oog op het veiligstellen van onze energievoorziening en het respecteren van de doelstellingen van het Protocol van Kyoto.

In een voorbereidend document, geciteerd op 26 december door het dagblad Les Echos, neemt commissaris Andris Piebalgs een deel van het memorandum over het energiebeleid dat begin 2006 door Frankrijk is ingediend, over. koolstofarm, het meest ontwikkeld in de EU Het is minder kwetsbaar voor prijsschommelingen dan steenkool of gas, omdat uranium slechts een beperkt deel uitmaakt van de kosten voor de productie van nucleaire elektriciteit. bovendien verkrijgbaar in voldoende hoeveelheden voor tientallen jaren en gedistribueerd in verschillende regio's van de wereld. " Brussel nodigt de lidstaten niet rechtstreeks uit om deze sector te lanceren of opnieuw te lanceren, maar waarschuwt ook dat "in het geval dat het niveau van de nucleaire productie in Europa daalt, het essentieel zou zijn om dit te compenseren door andere bronnen te introduceren die weinig gas uitstoten. zonder welke de doelstelling om de CO2-uitstoot tegen 35 met 2030% te verminderen, zou zeer moeilijk te bereiken zijn. "

De Europese Commissie, die de lidstaten die het afgelopen decennium de sluiting van hun atoomcentrales hebben gepland, zoals Italië, Zweden, Nederland of meer recentelijk Duitsland en België, niet wil beledigen, overweegt de oprichting een groep op hoog niveau om de huidige veiligheidsregels voor nucleaire installaties te verbeteren. Momenteel zijn alleen Frankrijk en Finland voor kernenergie gebleven, terwijl het Verenigd Koninkrijk zich afvraagt ​​of het herstel mogelijk is.


http://www.fenetreeurope.com/php/page.p ... tu&id=7144
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 03/01/07, 01:16

Nucleair is goed als het is gebaseerd op de quasi a-neutron waterstof-boorfusie in een z-pinch-systeem.
(ja, ik ben het weer met mijn grote hoeven, en het is niet de laatste keer :D )
0 x
dromer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 199
Inschrijving: 09/11/06, 14:17
Plaats: Waterloo, België




par dromer » 07/01/07, 12:13

Bah dun ... goedkope energie ... dit komt niet naar voren uit andere meningen die zeggen dat als we de subsidies tellen, de klappen van recycling, winning, onderhoud en rehabilitatie na ...


Hebt u een document of tabel over dit onderwerp dat de werkelijke prijs van nucleaire energie zou geven in vergelijking met de werkelijke prijs (dwz alles inclusief van begin tot vernietiging) van alle energieën? Het zou nuttig kunnen zijn ca: p

Kun je anders Cuicui ontwikkelen?

dromer
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4

nucleair




par jean63 » 07/01/07, 12:39

Ja, om onze energie-intensieve samenlevingen van elektriciteit te voorzien, is er alleen kernenergie; lees maar het boek van JM Jancovici: "Le plein SVP" om te begrijpen dat het op dit moment en voor een paar decennia onmogelijk is als je niet in het duister wilt zijn op de 1e consumptiepiek. Ze bouwen ook nog steeds nieuwe "schone" kolencentrales (ik weet niet wat ze daarmee bedoelen - CO2-opslag waar? -) en ook aardgas (gemaakt door Poutine), vooral in de buurt van Le Havre (POWEO / Particulier bedrijf !!).

We zouden het kunnen vullen met pagina's over het onderwerp; wat erg grappig is: hoe gaan de Duitsers af van kernenergie zonder onze kernenergie te kopen omdat de productie van windturbines minimaal is in vergelijking met de huidige behoeften?

Het is net als afval: het is altijd erg goed ergens anders dan thuis, helaas heeft radioactieve vervuiling geen grenzen zoals ander vuil van zware metalen dat wordt aangetroffen in zeehonden die worden opgegeten door de Inuit van het Verre Noorden.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
henryII
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 29/11/06, 20:34




par henryII » 07/01/07, 15:06

Geen wonder dat Europa met beide voeten remt om te voorkomen dat de lidstaten zich losmaken van kernenergie!
Dit vereist inderdaad aanzienlijke NATIONALE investeringen wanneer Europa het geld van de Staten moet ZUIGEN om zijn internationale beleid te financieren, waarmee het een manier heeft gevonden om ons geld buiten zijn grenzen te slaan om zijn autoriteit te vestigen.
En dan zou het hen erg irriteren dat we, in plaats van massaal in Oost-Europa te investeren om de grote vrije markt te ontwikkelen, in onze eigen grenzen investeren door banen voor onze werknemers te creëren.
Europa is een plaag!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 07/01/07, 20:38

dromer schreef:Kun je anders Cuicui ontwikkelen? Dromer

Hallo dromer
Ik wil dit niet onoverzichtelijk maken forum van een bekend onderwerp dat we elders al hebben besproken
https://www.econologie.com/forums/z-machine- ... t1967.html
U vindt daar alle uitleg:
http://www.jp-petit.com/nouv_f/nouveau.htm
(zie de artikelen over z-machine) en op de z-machine website (zie onderaan mijn bericht)
Ik zal nog steeds proberen samen te vatten.
Huidige kerncentrales wekken elektriciteit op uit de energie die vrijkomt bij de FISSION (breuk) van uraniumatomen, zoals bij de atoombom. Voordelen: het werkt en het produceert veel elektriciteit. Nadelen: het kan gevaarlijk zijn, het produceert veel radioactief afval, het is groot, het is ingewikkeld en het is duur.
De droom zou zijn om energie te produceren door FUSION (zoals in de H-bom) van lichte atomen afgeleid van waterstof. Voordelen: minder radioactiviteit, goedkopere en bijna onbeperkte brandstof. Nadelen: om de reactie te starten, duurt het enkele miljoenen graden. De H-bom wordt gestart door een A-bom, maar het is onmogelijk om hetzelfde te doen in een energiecentrale zonder deze te vervluchtigen. Daarom proberen we, net als bij ITER, plasma op te sluiten in de hoop dat het de gewenste hoge temperatuur bereikt.
Echter, in 2005, geheel onverwacht, behaalde een experimentele opstelling, de z-machine, herhaaldelijk de onvoorstelbare temperatuur van 3,7 miljard graden, in theorie grotendeels voldoende om de fusie van zeer goedkope producten zoals boor-waterstof, bijna zonder radioactiviteit.
We kunnen nu, met de huidige technologie, de bouw overwegen van kleine z-pinch-elektriciteitscentrales (veel goedkoper dan Iter) die werken door kleine nucleaire explosies waarvan de energie rechtstreeks wordt opgevangen door een spoel, zonder door de stoomturbine-alternatorcyclus.
Degenen die profiteren van olie, uraniumcentrales en het Iter-project zijn duidelijk niet gelukkig. Alles wordt gedaan om het nieuws te onderdrukken. De enige oplossing: de informatie zoveel mogelijk verspreiden en onze kandidaten waarschuwen voor de verkiezingen, zodat zij op de hoogte worden gehouden en over het onderwerp beslissen.
0 x
dromer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 199
Inschrijving: 09/11/06, 14:17
Plaats: Waterloo, België




par dromer » 07/01/07, 23:41

He
Bedankt voor deze uitleg, ook al kende ik het fusion / fission / iter-gedeelte al.

Ik ga wat informatie lezen over deze "z-machine", en ik denk dat ik erover heb gehoord in een rapport of een document dat ik hier heb. Ik zal dat controleren.

dromer
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4

??




par jean63 » 07/01/07, 23:47

Cuicui,

Hoe heb je deze info op deze z-machine gevonden en wat vertelt je dat het geen hoax is (oorsprong agoravox: ik herinner me begin 2006 dat ik daar info heb gelezen die onnauwkeurig bevonden).

Niemand hierover forum Twijfel je aan deze info als je twijfelt aan de verbetering van de prestatie van de kaarsen door kleine goed geplaatste gaatjes?

Denk je dat Christophe en Bucheron (onder anderen) die nogal kritisch zijn over dit soort aankondigingen? .......zei niets, ik miste de aflevering van het debat over dit onderwerp in juni-juli-augustus.
Dernière édition par jean63 de 08 / 01 / 07, 00: 14, 1 keer bewerkt.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
dromer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 199
Inschrijving: 09/11/06, 14:17
Plaats: Waterloo, België




par dromer » 07/01/07, 23:58

Door te zoeken op google heb ik al veel links gevonden waaronder een futura-sciences, een quotidiendurable.com, natuurlijk wikipedia en posts op forums uit france2.

Ik veronderstel daarom dat het niet zo "mysteriexu" zou moeten zijn dat het lijkt bij de eerste lezing van de site die aan dit "ding" is gewijd: p

Intrigerend in ieder geval en als het bewezen is, sorry: s


dromer
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 08/01/07, 00:04

Intrigerend in ieder geval en als het bewezen is, sorry: s


dromer


..................... we kunnen altijd dromen : Mrgreen: : Mrgreen: : Lol: :?
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 325-gasten