GAS: Europa heeft Rusland nodig

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4

GAS: Europa heeft Rusland nodig




par jean63 » 15/03/06, 09:00

Europa maakt zich zorgen over zijn energietoekomst: we zullen steeds afhankelijker worden van Rusland:

voir ici
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 15/03/06, 09:14

Afgezien van de grondstoffen en hun wapens, hebben ze niet "veel" te verkopen en hebben ze geld nodig om hun grondstoffen aan de hoogste bieder te verkopen...

We mogen niet vergeten dat een studie gemaakt door Japan, een land dat arm is aan natuurlijke hulpbronnen, aantoont dat het hoe dan ook zou kunnen rondkomen: geothermische energie, getijden enz... zodat de horizon niet zo geblokkeerd is (samengevat door internationale post).

En voor mij zeg ik altijd tegen mezelf dat de man, de Europeaan (de Amerikaan, hij tekent snel) tegenover een berg staat, daar is hij het meest inventief. Neen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 15/03/06, 15:12

De laatste keer, tijdens de (verzonnen) oliecrisis van 1974, had Frankrijk de "wonder" oplossing gevonden = kerncentrales, maar dat is niet meer genoeg, blijkbaar is onze energie-onafhankelijkheid ernstig geblokkeerd zolang we zulke slechte leiders hebben die zich niet willen bezighouden met alternatieve oplossingen.

Ze zouden eens rond moeten kijken (Japan, Duitsland, Zweden), maar eigenlijk denk ik dat ze dankzij "Gaz de France-Suez" nieuwe privé-onderneming (binnenkort) elektriciteit gaan maken met gascentrales (vandaar CO2-uitstoot) en gaan concurreren met EDF op eigen terrein met zijn kerncentrales. Wat diesel betreft, we zijn nog niet klaar met het zien ervan op de wegen (op dit moment => advertentie voor Hdi "I'm the unloved": raar dit cloclo-nummer op deze advertentie!!).

Wanneer kunnen we een mini rijden in een niet-vervuilende hybride?
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Mike.be
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 12/02/06, 18:04




par Mike.be » 15/03/06, 20:09

jean63 schreef:De laatste keer, tijdens de (verzonnen) oliecrisis van 1974, had Frankrijk de "wonder" oplossing gevonden = kerncentrales, maar dat is niet meer genoeg, blijkbaar is onze energie-onafhankelijkheid ernstig geblokkeerd zolang we zulke slechte leiders hebben die zich niet willen bezighouden met alternatieve oplossingen.



De olieschok van 73/74 volgde op de oliepiek van de Verenigde Staten waardoor de OPEC het geopolitieke toneel kon betreden.Ik herinner me dat de toenmalige president van de OPEC, Cheik Yamani, eiste: overdracht van technologie derdewereldlanden tegen olie.
Omdat de derde wereld nog armer is, maar ze zijn rijk
Als het gaat om energie-onafhankelijkheid, is het door soberheid en efficiëntie in het gebruik ervan, evenals het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, dat we er zullen komen. Dit alles voordat de olie op was. Wanhoop niet, de Zweden willen het in 15 jaar bereiken. Ik betwijfel of ze het alleen kunnen, maar het is een begin. Wat ons betreft denk ik niet dat we dit met de huidige leiders kunnen bereiken. Alle strelen de kiezer in de richting van het haar. Zaken zijn zaken.

freddau schreef:En voor mij zeg ik altijd tegen mezelf dat de man, de Europeaan (de Amerikaan, hij tekent snel) tegenover een berg staat, daar is hij het meest inventief. Neen?



Tegenover een berg.
Helemaal met je eens, maar hoe bewust zijn ze, de meesten maken zich veel meer zorgen over banen dan over de energie- of milieucrisis
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 269-gasten