Bespaar kookgas

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
dombourda
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 26/01/18, 14:25

Bespaar kookgas




par dombourda » 26/01/18, 15:22

Dag
Is er een technische of veiligheidsreden die verhindert dat kooktoestellen op gas worden uitgerust met instellingen waarmee de duur en het vermogen kunnen worden ingesteld? Voorbeeld: Ik wil dat het vuur na x minuten wordt verminderd of gedoofd en/of als de temperatuur van de inhoud x graden bereikt.
Als deze instellingen zouden bestaan, zouden we gas kunnen besparen, voorkomen dat een pan op het fornuis blijft staan, weggaan na het koken, enz.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Kookgas besparen




par Gaston » 29/01/18, 15:22

dombourda schreef:Dag
Is er een technische of veiligheidsreden die verhindert dat kooktoestellen op gas worden uitgerust met instellingen waarmee de duur en het vermogen kunnen worden ingesteld? Voorbeeld: Ik wil dat het vuur na x minuten wordt verminderd of gedoofd en/of als de temperatuur van de inhoud x graden bereikt.
Als deze instellingen zouden bestaan, zouden we gas kunnen besparen, voorkomen dat een pan op het fornuis blijft staan, weggaan na het koken, enz.

Ik zou zeggen dat de belangrijkste reden is dat het een voeding nodig heeft... die niet alle gaskookplaten hebben.

De tweede reden is de prijs: het zou nodig zijn om de knoppen te motoriseren, of om kleppen toe te voegen om de ingang (van elk vuur onafhankelijk) te sluiten, maar de markt voor gaskookplaten is momenteel de markt met de eerste prijs.

Wat betreft het beheersen van de temperatuur van de inhoud van de pan, het is zelfs nog gecompliceerder omdat het eerst moet mesurer deze temperatuur...
0 x
Alfred
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 19/01/18, 11:36

Re: Kookgas besparen




par Alfred » 29/01/18, 17:42

kijk naar de zijkant van de pottenbakkersgasoven
een bepaald aantal wordt bestuurd,
vlamdetectie, magneetventiel, herontsteking, k- of s-sonde afhankelijk van gebruik, programmeerbare elektronische regeling
geen probleem
en het is duur
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Kookgas besparen




par Gaston » 29/01/18, 17:58

Bovendien bestaat het : Mrgreen:

Een snelle Google-zoekopdracht onthult de "Miele Prestige KM 3054": programmeerbare gaskookplaat met automatische herontsteking als de vlam dooft door de wind.

Voor iets meer dan 1800€ ontbreekt alleen de thermostaat.
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 121-gasten