Bilibino, de volgende kernongeval ??

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Bilibino, de volgende kernongeval ??




par Dirk Pitt » 16/05/17, 13:59

Ik was verrast om te zien dat er geen openstaande onderwerpen waren op de forum over de Russische elektriciteitscentrale in Bilibino. (of anders heb ik verkeerd gezocht)
Ik denk dat dit geval toch bekendheid verdient, omdat het ernstige problemen voor de toekomst met zich meebrengt.
18.jpeg
18.jpeg (36.08 KIO) Toegang tot 7472-tijden


kort samengevat, want de rest van de info vind je op het net (een beetje maar niet zo veel):

Bilibino is een Russisch dorp gelegen in het uiterste noordoosten van Rusland (voorbij de poolcirkel sinds op 68° noorderbreedte)
Sinds 1974 is daar een kerncentrale gevestigd.
verschillende verontrustende verschijnselen betekenen dat het wel eens het volgende grote nucleaire ongeval zou kunnen zijn.
de fabriek die gepland was voor een levensduur van 30 jaar had in 2004 moeten worden ontmanteld. ze werd voor 15 jaar verlengd, maar zonder aanpassingen of grote inspanningen....
dit gebied bestaat uit permafrost (terrein dat nooit ontdooit), dus de bodemstudies in 1974 moeten niet erg ingewikkeld zijn geweest. het probleem is dat met de opwarming van de aarde de grond steeds meer ontdooit, wat soms onverwachte grondbewegingen veroorzaakt.
permafrost.jpg
permafrost.jpg (49.24 Kio) 7472-tijden bekeken

het onderwerp wordt aan de Russische kant bestudeerd, maar geclassificeerd dus nul info !!
we weten dat ze verschillende producten in de grond rond de plant proberen te injecteren, met name producten die vast blijven bij een hogere temperatuur dan water, neem ik aan.

2e probleem, de dam die dient als reserve voor koeling van de energiecentrale bevindt zich recht boven de energiecentrale.
13.jpeg

ook deze wordt beïnvloed door het ontdooien van de grond en dreigt onstabiel te worden onder de druk van water uit het reservoir, wat een grote overstroming van de centrale kan veroorzaken.

bovendien laten de foto's van de fabriek zien dat er sinds 1974 duidelijk weinig updates van de apparatuur (vooral op het niveau van besturing en seingeving) zijn gedaan. het is mijn werk en zelfs in onze oude productiefabrieken zijn er niet veel controlekamers die zie er niet meer zo uit.
20.jpeg
20.jpeg (46.07 KIO) Toegang tot 7472-tijden

21.jpeg
21.jpeg (62.88 KIO) Toegang tot 7472-tijden
2 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Bilibino, de volgende kernongeval ??




par Grelinette » 16/05/17, 15:28

Hallo dirk pitt,

We zijn een beetje zoals iemand die van het dak van een gebouw valt en vraagt: "Hoe gaat het?" en wie antwoordt "Tot nu toe gaat alles heel goed!..."

Helaas, Bilibinos, er zijn er zeker meerdere over de hele wereld, en hun exploitanten (landen en industriëlen) zijn voorzichtig om er geen reclame voor te maken.

Wat te doen op ons niveau? Dat is de belangrijkste vraag!

Al in Frankrijk, ook al zijn ze bekend en worden ze gecontroleerd, en als collectieven erin slagen om de tekortkomingen van deze oude centrales aan te tonen, kunnen we niet veel doen, dus voor degenen die verdwaald zijn in de diepten van de toendra en elders, is het nog moeilijker.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Bilibino, de volgende kernongeval ??




par Ahmed » 16/05/17, 15:54

Dirk Pitt, je hebt er goed aan gedaan dit onderwerp te openen en ik verzeker je (althans op dit punt!), ik stond op het punt het te doen, nadat ik het feit nog maar kort geleden had ontdekt. Deze centrale heeft reactoren van het type Tsjernobyl en bevindt zich op zijn zachtst gezegd in een kritieke situatie. Op dit moment sleutelen de Russen aan "oplossingen" om het ergste te voorkomen, maar het ontwerp van het geheel laat ons niet hopen op echte veiligheid.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Bilibino, de volgende kernongeval ??




par Dirk Pitt » 16/05/17, 15:57

@grelinette:
ok, maar het probleem is nog steeds heel anders tussen bilibino en een Franse plant. we kunnen in principe tegen kernenergie zijn en in Frankrijk vechten voor een uitstap uit deze vorm van energieproductie, maar de risico's op ongevallen in Frankrijk zijn op korte termijn echter nog steeds beperkt met de aanwezige apparaten. Ik heb niet gezegd dat het niet kan, maar het is beperkt.
als je de omstandigheden van deze plant ziet, hoopt hij zich nog steeds behoorlijk op.
daarna, wat kunnen we voor deze doen, waarschijnlijk niet veel, jij en ik, maar het doel was om je op de hoogte te houden.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Bilibino, de volgende kernongeval ??




par Ahmed » 16/05/17, 17:04

wat kunnen we voor deze doen, zeker niet veel, jij en ik...

Ja, ik voel het niet poutine heel bespreekbaar... : Roll:
Het is allemaal even goed om je ervan bewust te zijn, en dat zo'n hoeveelheid onvoorzichtigheid kan bestaan, laat je dromen...; dit is ongetwijfeld een prachtige toepassing van "methodologisch optimisme"! : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Bilibino, de volgende kernongeval ??




par Flytox » 16/05/17, 20:04

Ahmed schreef:
wat kunnen we voor deze doen, zeker niet veel, jij en ik...

Ja, ik voel het niet poutine heel bespreekbaar... : Roll:
Het is allemaal even goed om je ervan bewust te zijn, en dat zo'n hoeveelheid onvoorzichtigheid kan bestaan, laat je dromen...; dit is ongetwijfeld een prachtige toepassing van "methodologisch optimisme"! : Wink:


Ik had liever gezegd: "Methodologische bewusteloosheid" : Wink:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Bilibino, de volgende kernongeval ??




par Ahmed » 16/05/17, 20:52

Is het niet hetzelfde? : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Bilibino, de volgende kernongeval ??




par moinsdewatt » 16/05/17, 21:06

De Russen willen de Bilibino-centrale stoppen als ze hun drijvende kerncentrale hebben die in aanbouw is en waarvan de ingebruikname voortdurend wordt uitgesteld.

De eerste drijvende kerncentrale van Rusland begint met testen, maar wanneer krijgt het zijn uranium?

De Baltic Shipyard van Sint-Petersburg heeft aangekondigd dat het een reeks tests zal starten op de eerste drijvende kerncentrale van Rusland, waarbij de twee reactoren in het midden van een stad met 5 miljoen inwoners van brandstof kunnen worden voorzien met uranium.

Gepubliceerd op 20 april 2017 door Charles Digges

De Akademische Lomonosov, zoals de drijvende plant wordt genoemd, is de afgelopen 13 jaar onrustig gebouwd. De kiel werd gelegd op de Sevmash-scheepswerf nabij Severodvinsk in 2006, maar het schip werd in 2008 onder hints van schandalen verplaatst naar de Baltic Shipyard.

Sinds zijn aankomst heeft het rechtszaken, faillissementsprocedures, eigendomsgeschillen, begrotingstekorten en regelmatige maar langdurige vertragingen doorstaan. Wanneer het in november 2019 van St. Petersburg naar de haven van Pevek in het Verre Oosten op het oostelijke schiereiland Kamtsjatka wordt gesleept, zal het bijna tien jaar achterlopen op schema en enkele miljoenen dollars boven budget liggen.

Wanneer het arriveert, zal het de kernenergie vervangen die aan de afgelegen autonome republiek Chukotka wordt geleverd door de kerncentrale van Bilibino, die Rosatom vervolgens van plan is te ontmantelen..

Rosenergoatom, het Russische nucleaire nutsbedrijf, kondigde in mei aan dat Akademic Lomonosov tegen december van brandstof zou worden voorzien. Dat is niet gebeurd en het nutsbedrijf heeft sindsdien koppig gezwegen over wanneer precies het tanken zal beginnen.

Woensdag kondigde de Baltic Shipyard in een tweet aan dat de fabriek klaar was voor "complexe haventests" en dat heeft sommigen ertoe aangezet te geloven dat het tanken binnenkort zal volgen.

..........................

http://bellona.org/news/nuclear-issues/ ... get-fueled
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Bilibino, de volgende kernongeval ??




par Grelinette » 17/05/17, 14:26

Dirk Pitt schreef:...wat kunnen we voor deze doen, waarschijnlijk niet veel, jij en ik, maar het doel was om je op de hoogte te houden.

Sinds een paar dagen horen we veel over Nicolas Hulot als mogelijke "acteur" in de nieuwe regering... Trouwens, vanavond wordt de officiële lijst van leden van de regering officieel gepresenteerd.

Als Nicolat Hulot een van hen is, en waarom niet als minister of staatssecretaris van Ecologie, zal hij misschien dynamischer zijn om met de Russen deze Biblino-plant te bespreken, die een potentiële tijdbom is met wereldwijde gevolgen... tenzij de straling stopt aan de grens, zoals bij Tsjernobyl!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Bilibino, de volgende kernongeval ??




par Christophe » 17/05/17, 17:40

We hadden het er nog niet over gehad...

Ik ontdekte de Bilibino-zaak pas onlangs ook in een Arte-documentaire... om te geloven dat de Russen het goed hebben verborgen! Bedankt voor het openen van dit onderwerp!

Ik denk dat de situatie duidelijk gevaarlijk is en in plaats van de Russen zou ik de centrale onmiddellijk sluiten (een stationaire centrale blijft gevaarlijk maar veel minder dan in bedrijf bij structurele problemen of overstromingen...) maar goed, ik ben niet poutine ...
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 257 gasten