Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Kokopelli
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/12/16, 14:47
x 9

Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Kokopelli » 20/12/16, 12:07

Suite van dit debat.

Bertrand Piccard (Solar Impulse, psychotherapeut) is de oprichter van de Global Alliance for Clean Technology.

"Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)
https://www.linkedin.com/pulse/clean-fu ... nd-piccard

"Sommige mensen denken dat de prijs die ze moeten betalen om zich aan te passen aan hernieuwbare energiebronnen lager is: niet langer reizen, minder rijden, enz.
Zeker niet! Dit is al vijftig jaar de grote fout van milieuactivisten. We moeten dit verhaal depolitiseren en de kwestie van energie en milieu loskoppelen. "
Bertrand Piccard, Paris Match

"Ik ben geen fundamentalist en ik begrijp dat de mens plezier moet hebben, kan produceren, consumeren, geld moet verdienen. Maar hij mag niet uit balans raken met zijn omgeving. heeft twee mogelijke paden: degrowth, maar ik denk dat niemand daar klaar voor is omdat mensen altijd meer willen; of de implementatie van oplossingen met schone technologieën om onze impact op de planeet te verminderen, zonder onze kwaliteit van leven aan te tasten "
Bertrand Piccard (bron)

"Ik merkte dat de kwestie van schone technologieën, milieubescherming en hernieuwbare energiebronnen niet goed werd begrepen. Mensen zien het als een stap terug met zijn negatieve effecten, dat wil zeggen een afname van mobiliteit, wooncomfort en een handicap voor groei. Dit klopt niet! Wat ik wil laten zien met Solar Impulse is dat we met hernieuwbare energiebronnen en schone technologieën dingen doen die voorheen onmogelijk waren. Het is een sprong voorwaarts en nu kan iedereen ze gebruiken. "
Bertrand Piccard, Paris Match

'U pleit niet voor degrowth?
- Ik ben helemaal niet in dit visioen. De filosofische dimensie van degrowth is misschien interessant, maar psychologisch is het onmogelijk. Een mens wil niet opgeven wat hij heeft, hij wil meer en hij wil beter. We zullen nooit degrowth bereiken, behalve in een grote crisis. De enige manier om dit te bereiken zou zijn door alle bronnen van de planeet uit te putten en zonder energie te komen, maar dat zou een wereldoorlog uitlokken om de laatste bronnen toe te eigenen. Onze prioriteit moet worden gegeven aan groei in cleantechs. China heeft begrepen dat Europa er langer over doet. "
Bertrand Piccard, TDG

Le forum Is Econology afgestemd op de pragmatische aanpak van Bertrand Piccard?
Of met de "Groene Khmers" (om de formule te gebruiken die wordt gebruikt door Bertrand Piccard)?
1 x
Solar zonder geweten is, maar de ondergang van de mensheid. De echte groene groei is die van het bewustzijn, een oneindige bron.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Christophe » 20/12/16, 12:15

Persoonlijk ben ik meer op hem afgestemd, voor mij gaat het begrip econologie door groene groei.

Dit blijft groei, maar niet langer gebaseerd op plunderingsmiddelen en CO2 maar op fossiele economieën, de hernieuwbare en CarbonFree (of bijna *) exclusief

Sommige leden van forum zijn resoluut tegen deze mening van de geest en zien ecologie anders ...

* in globaal evenwicht is het erg moeilijk om de huidige technologieën 100% zonder CO2-uitstoot te vinden ...
3 x
Avatar de l'utilisateur
Kokopelli
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/12/16, 14:47
x 9

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Kokopelli » 20/12/16, 12:17

Christophe schreef:Persoonlijk ben ik meer op hem afgestemd, voor mij gaat het begrip econologie door groene groei.

Bedankt voor dit bericht Christophe. Gelukkige winterzonnewende voor u en uw dierbaren.
En gefeliciteerd met je werk voor eco (geen) technologieën en een duurzamere wereld.
Olivier
1 x
Solar zonder geweten is, maar de ondergang van de mensheid. De echte groene groei is die van het bewustzijn, een oneindige bron.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 20/12/16, 12:40

B. Piccard schreef:
We moeten dit verhaal depolitiseren en de kwestie van energie en milieu loskoppelen. "

Allen die beweren dat "depolitisering" nodig is, debatteren over het ideologische karakter van hun tegenstanders, terwijl ze een volkomen neutraal pragmatisme claimen.
Dit is natuurlijk een intellectueel bedrog: elke positie voorbij de feiten is noodzakelijkerwijs een ideologie, ongeacht de oriëntatie van de laatste. Elke keuze is van nature politiek en degenen die ontkennen dat ze dit doen om de hunne op te leggen.
Het idee van 'het loskoppelen van de kwestie van energieën en het milieu' draagt ​​duidelijk bij aan een bewonderenswaardige retoriek: om ons verlangen naar macht en ons goede geweten te verzoenen, alsof energie niet het middel is om op ons in te werken. milieu!
Dit alles gaat in de richting die we vandaag zien: het overmatig gebruik van de smerigste fossiele brandstoffen in perifere landen * en de promotie van "deugdzame" energieën gereserveerd voor de rijkste landen ...

* Die ons allerlei soorten goederen verschaffen op grond van een ander bedrog genaamd "de dematerialisering van de economie" ...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Christophe » 20/12/16, 12:53

Kokopelli schreef:Gelukkige winterzonnewende voor u en uw dierbaren.
En gefeliciteerd met je werk voor eco (geen) technologieën en een duurzamere wereld.
Olivier


Bedankt, bedankt ...

Is de logopediek niet morgen logisch? Oh ja dit jaar was de equinox de 20 september, dus dat kan hetzelfde zijn voor de Solstice ?? :? :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Kokopelli
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/12/16, 14:47
x 9

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Kokopelli » 20/12/16, 12:58

Ahmed schreef:onwaarschijnlijkheid
Het is vooral een strategie die deel uitmaakt van een efficiëntieperspectief. Degenen die voorstander zijn van degrowth hebben geen electoraal succes. Dus als men een democratisch systeem wil handhaven, is de Piccard-aanpak relevant. Zou een door de Khmer geleide samenleving beter zijn dan die van de Rode Khmer? Ik denk het niet. Jean-François Revel benadrukte dat de utopisten totalitaire maatschappijen zelfs voordroegen ...

Piccard integreert de menselijke psychologie en zijn drijvende kracht is efficiëntie in de echte wereld. Een vrije wereld.

@Christophe: oorsprong van Kerstmis.
0 x
Solar zonder geweten is, maar de ondergang van de mensheid. De echte groene groei is die van het bewustzijn, een oneindige bron.
Avatar de l'utilisateur
Kokopelli
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/12/16, 14:47
x 9

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Kokopelli » 20/12/16, 14:23

Christophe schreef:de zonnewende


"Schone technologieën maken het mogelijk om extremen te verzoenen, zoals in de taoïstische filosofie."
Bertrand Piccard
My Island-systeem

Beeld
1 x
Solar zonder geweten is, maar de ondergang van de mensheid. De echte groene groei is die van het bewustzijn, een oneindige bron.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Christophe » 20/12/16, 16:23

Het is goed deze Bertrand!

Ik die hem tot vandaag niet zag als een "ontdekkingsreiziger-zakenman" ... nou Olivier, je hebt zojuist mijn mening over het personage veranderd!

Om wat Zwitsers in de tekst te doen:

Bertrand stelde me ten goede

:P :P :P

bistro / ik-ben-teleurgesteld-in-goede-the-termijn-Swiss-am-explain-t14964.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par sen-no-sen » 20/12/16, 16:41

Kokopelli schreef:
Le forum Is Econology afgestemd op de pragmatische aanpak van Bertrand Piccard?
Of met de "Groene Khmers" (om de formule te gebruiken die wordt gebruikt door Bertrand Piccard)?


Hij vergat de Persimmon van de nazi's! : Mrgreen:

Ik denk de opmerking van Bertrand Picard is in fase met het project zonne-impuls: een kunstgreep in de juiste lijn van duurzame ontwikkeling.

De degrowth als politiek project bestaat niet meer (mediatisch gesproken) sinds 30 jaar, de ‘ecologen’ (in het bijzonder EELV) werden volledig omgeleid door de postmodernisme en leftism... waarom er nog eens over praten ???

Denken dat als hij dat doet technologie ecologische problemen zal oplossen, is een kwestie van geloof en de grootste naïviteit.
Het moet duidelijk zijn dat technologie niet alleen een verzameling machines of technieken is, maar een complex van ideeën die de hersenen van de mens op een versterkende manier koloniseren.
Dit fenomeen is exponentieel, de enige "logica" is de volledige transformatie van de wereld, hernieuwbare energie of niet.

Het is essentieel om te begrijpen dat elke verandering alleen kan worden bereikt door een bewustzijn van de determinismen op het werk.
Technologie is slechts een middel, en de laatste is een goede dienaar, maar een wrede meester.


Geen enkel realistisch model rapporteert 100% hernieuwbare energie in de toekomst en niemand zal fusieonderzoek kunnen voorkomen.
Hernieuwbare energie dient alleen om de trendmatige daling van fossiele bronnen te vertragen ... om hun activiteiten op de lange termijn beter te kunnen laten verlopen, de tijd die nodig is om over te schakelen van efficiëntere bronnen.
Fossilless een model 100% hernieuwbaar introduceert noodzakelijkerwijze het concept van degrowth, tenzij we onze productie via excentrieke locaties die een fenomenaal energieverbruik vereisen in het buitenland (ex Desertec) willen exporteren of windturbines overal in het landschap willen planten .
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Kokopelli
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/12/16, 14:47
x 9

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Kokopelli » 20/12/16, 17:45

sen-no-sen schreef:Fossilless een model 100% hernieuwbaar introduceert noodzakelijkerwijze het concept van degrowth, tenzij we onze productie via excentrieke locaties die een fenomenaal energieverbruik vereisen in het buitenland (ex Desertec) willen exporteren of windturbines overal in het landschap willen planten .


Ah goed?
1 - "(...) dat een totaal potentieel voor agrosolar oplevert van 10200 TWh per jaar (...)". Na: https://sites.google.com/site/olivierda ... grosolaire
2 - "vereist een fenomenaal energieverbruik". Antwoord: EROI van 14: 1 => http://www.techniques-ingenieur.fr/actu ... ole-38798/
0 x
Solar zonder geweten is, maar de ondergang van de mensheid. De echte groene groei is die van het bewustzijn, een oneindige bron.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 266-gasten