Windturbine / ventilatorbladen

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Windturbine / ventilatorbladen




par Grelinette » 11/08/15, 14:22

Bij het demonteren als ventilator vroeg ik me af waarom de bladen van ventilatoren, behalve die aan het plafond bevestigd, heel andere bladen hadden dan die van windturbines.
Beeld Beeld Beeld

Er is waarschijnlijk een kwestie van geoptimaliseerde voetafdruk voor ventilatoren, of misschien koppel nodig voor windturbines, maar ik kan me voorstellen dat het oppervlak dat de wind beweegt, wat belangrijk is op een ventilatorblad, ook een rol speelt bij het terugwinnen van energie uit bewegende lucht, in in welk geval zou een grote windturbine met ventilatorbladen een interessant rendement moeten hebben?...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/08/15, 14:57

de ventilatoren zijn niet geoptimaliseerd voor prestaties maar voor stilte
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 11/08/15, 18:18

Ja, ik denk dat het een verhaal is van een compromis tussen stroom (= efficiëntie) / rotatiesnelheid (= geluid) / grootte (= productiekosten)...

Verbruik (= werkingskost) is zeker niet een van de eerste criteria bij het ontwerp van een ventilator...

De middelste lijkt veel op een scheepsschroef...

speelt ook een rol bij het terugwinnen van energie uit bewegende lucht, in welk geval een grote windturbine met ventilatorbladen een interessante opbrengst zou moeten hebben?...


Nee, ik denk het niet (maar ik volgde je idee niet helemaal..??): de beste aerodynamische prestaties worden verkregen met de dunste propellers / vleugels (aangezien een propeller een vleugel is op aerodynamisch niveau)... om weerstand te beperken en hoe langer een vleugelkoord (= vleugelbreedte), hoe meer weerstand er is.

ps: zijn de vleugels van de plafondventilator druppelvormig als een vliegtuigpropeller? ik heb er nooit op gelet...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 11/08/15, 19:37

Christophe schreef:
speelt ook een rol bij het terugwinnen van energie uit bewegende lucht, in welk geval een grote windturbine met ventilatorbladen een interessante opbrengst zou moeten hebben?...


Nee, dat denk ik niet (maar ik volgde je idee niet helemaal..??).

Het principe van een windturbineblad is het recupereren van de kinetische energie van de wind, met andere woorden, van de luchtmassa die beweegt en de bladen van de windturbine raakt. Dus hoe groter een windturbine, hoe meer de bladen een groot oppervlak hebben en energie terugwinnen.

Maar in deze logica, een blad van het ventilatortype, zeker korter (dus ook minder weerstand!), maar met een zeer groot oppervlak, dus in contact met meer lucht...

De vraag kan ook opkomen bij het vergelijken van een windturbine die elektriciteit opwekt (weinig wieken, lang en fijn) en een pompende windturbine (veel wieken, prima trouwens).
Beeld
In dit geval (pompen) wordt het koppel verhoogd met het aantal bladen waardoor het oppervlak naar de wind toe vergroot.

Minder bladen maar breder, zoals die van een ventilator, zou het dezelfde prestaties hebben?
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/08/15, 19:52

dit type windturbine is oud en helemaal niet optimaal

huidige windturbines met hun dunne wieken zijn net zo efficiënt als een volle schijf als ze op de juiste snelheid draaien

groot voordeel je hoeft alleen maar de toonhoogte te veranderen om de gelijkwaardigheid van de volledige schijf te verliezen en de harde wind en stormen te weerstaan

de windturbine met een groot aantal wieken die je laat zien moet heel stevig zijn om harde wind te weerstaan, niet makkelijk en niet optimaal

de huidige grote windturbines zijn echt het resultaat van ervaring

de windturbines om de koeien water te geven waren van dit type ... bij harde wind stonden ze in de weg wat niet noodzakelijkerwijs verhinderde dat ze gesloopt werden en niets meer opleverden, moderne windturbines kunnen het tempo aanpassen aan de wind en doorgaan met produceren
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 11/08/15, 20:12

er zijn 3 dingen om op te merken!

1) een windturbine is geen propeller: de windturbine is een ontvanger: het is de wind die hem laat draaien terwijl hij vertraagt, terwijl een propeller voortstuwt: hij is het die de wind versnelt.

2) voor alles wat een ventilator of zelfs een propeller is, is de stuwkracht het luchtmassadebiet x snelheidsvariatie tussen stroomopwaarts en stroomafwaarts

3) voor dezelfde luchtstroom, hoe langer de bladen, hoe langzamer het draait met meer koppel, hoe korter de bladen, hoe sneller het draait met minder koppel.

Zo wordt voor een windturbine gezocht naar een maximaal koppel bij een laag toerental. De weerstand van de bladen moet zo laag mogelijk zijn: daarom ontwerpen we lange, zeer taps toelopende bladen, die de maximale lift genereren

En voor een ventilator hebben we een elektromotor met een laag koppel en een hoge rotatiesnelheid: daarom ontwerpen we massieve bladen, met een kleine radius, die de luchtstroom en de variatie in snelheid maximaliseren.

Efficiëntie van de voortstuwing is inderdaad helemaal geen prioriteit voor fans, het is anders voor scheeps- of vliegtuigpropellers, vooral als zuinig reizen gewenst is.

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 11/08/15, 20:30

chatelot16 schreef:de windturbines om de koeien water te geven waren van dit type ... bij harde wind stonden ze in de weg wat niet noodzakelijkerwijs verhinderde dat ze gesloopt werden en niets meer opleverden, moderne windturbines kunnen het tempo aanpassen aan de wind en doorgaan met produceren

Goede opmerkingen Chatelot,

maar er moet ook worden opgemerkt dat pompende windturbines eerder gebruikmaken van lage windsnelheden. In dit bereik is de "door de wind gekantelde plaat" responsiever dan de taps toelopende driebladige windturbines.

In feite werken deze pompende windturbines op de impact van de wind (beter bij lage snelheden), terwijl driebladige windturbines de lift benutten (beter bij hoge snelheden).

Mecaflux is erg ingewikkeld, en zelfs als je berekeningen kunt maken, vervangt niets echte tests.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 11/08/15, 21:38

Bedankt voor je uitleg.

Om terug te komen op de oude pompende windturbines, in mijn regio waar de verschrikkelijke mistral regelmatig waait, zijn er nog steeds veel zeer oude windturbines die in de velden zijn achtergelaten en nog steeds draaien!

Ze zijn allemaal roestig, kraken de hele dag, maar draaien nog wel. Een vriend van mij kocht een stuk land waar er een stond, hij haalde het uit elkaar om te voorkomen dat het op zijn hoofd zou vallen, en het verbazingwekkende is dat sommige onderdelen van leer zijn gemaakt!

Er is er een aan de kant van een weg die ik regelmatig neem en elke keer als ik hem zie, zeg ik tegen mezelf dat hij al tientallen jaren zo draait, in een vacuüm, en dat hij zeker nog een hele tijd zal draaien.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 11/08/15, 22:00

...en de propeller van de toekomst, is het niet merkwaardig: Beeld


http://www.dailymotion.com/video/x8z8c9 ... futur_tech

bron: http://www.dailymotion.com/popular/user/onera/1
(Zeer interessant wat er op deze site wordt gepresenteerd)
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/08/15, 22:19

hoeveel waterlelies heb je nodig om zo'n propeller te laten draaien?
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 332-gasten