Herstel van brandstapels

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

Herstel van brandstapels




par olifant » 14/03/13, 09:54

de Belgische miljardair (aandeelhouder van Suez) Albert Frère wil zich bezighouden met de recuperatie van kolengas (de beruchte "firedamp", dwz methaan)

http://www.lavenir.net/article/detail.a ... 4_00281999

Is deze technologie even aantrekkelijk als voor schaliegas?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 14/03/13, 14:49

schaliegas is in principe niet gevaarlijk: als we gewoon tunnels zoals kolenmijnen graven en wachten tot de vuurput naar buiten komt, is er geen vervuiling

het probleem is dat het vuurgat te langzaam naar buiten komt ... het graven van tunnels alleen voor gas is niet rendabel

toen de tunnels winstgevend waren om de kolen te verwijderen, dan is het een manier om iets meer uit de uitgeputte mijn te halen door ze te gebruiken om de mijn te veroveren

het probleem is dat de mijnen sterk werden geventileerd om de overmaat aan mijngas te vermijden en om te laten ademen ... we recupereren mijngas vol lucht ... vrij ingewikkeld om uit te zoeken om zuiver methaan te maken

het is zonde om veel uitgeputte mijnen te hebben aangesloten ... in die tijd was er geen goede methode om methaan gemengd met lucht te sorteren ... en de energieprijs was lager. .. nu is het wellicht de moeite waard om te boren om de mijn te herstellen

maar geen illusie: alle mijnen die onder het waterpeil lagen, geven niets: de capillairiteit blokkeert het methaan in de rots: het komt er alleen uit als je pompt om in het droge te graven: als de dry rock het vuurgat komt naar buiten

om het methaan uit de oude overstroomde mijn op te vangen, zouden we moeten beginnen met het pompen van het water zoals het werd geëxploiteerd ... Ik ben bang dat de pompkosten niet de prijs van methaan dekken

de andere oplossing is om te circuleren in het water dat de mijn overspoelt met wasmiddelen en chemicaliën om de capillariteit te doorbreken die het gas blokkeert ... en we vallen terug in het probleem van gas
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Herstel van mijngas




par moinsdewatt » 14/03/13, 19:41

Beeld

Usine Nouvelle van 10 januari 2013
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 14/03/13, 20:19

Bonsoir,

Uit wat ik lees, kan grisou-gas eigenlijk worden gewonnen met minder bijkomende schade dan schaliegas, maar het probleem is er niet voor mij. Ik zie met droefheid en ontgoocheling dat de lessen nutteloos zijn, we vertrekken tientallen jaren om de bodem van de pot met fossiele brandstoffen te krabben.


Hartelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 14/03/13, 20:52

het terugwinnen van het mijngat is een goede zaak: het komt sowieso heel langzaam uit de grond om het broeikaseffect te maken ... het is beter om het te gebruiken dan om het te laten verliezen
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1687
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 112




par Oli 80 » 14/03/13, 21:07

: 25: Hallo, thuis hadden we een ramp, een duizeligheid op 1985 februari 22 waardoor XNUMX doden vielen bij de bron van Simon, ik laat je de ondankbare taak om er onderzoek naar te doen als dat je interesseert, ik zal je niet kauwen baan

de grisou wordt gebruikt voor collectieve verwarming van steden en bediende elektriciteitscentrales, ja het steenkoolbassin van lotharingen wist alle energieën te gebruiken, waardoor we autonoom konden zijn, deze energiecentrales leverden de mijn en werden gebruikt in geval van EDF-stroomonderbrekingen voor de levering van grote constructies (ziekenhuizen, stadhuizen, openbare verlichting, enz.)
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 14/03/13, 22:06

Bonsoir,

het terugwinnen van het mijngat is een goede zaak: het komt sowieso heel langzaam uit de grond om het broeikaseffect te maken ... het is beter om het te gebruiken dan om het te laten verliezen


Ja, veel gassen kunnen spontaan uit de grond komen, maar het gaat om de extractietijd. Door het kolengas gedurende enkele millennia of zelfs miljoenen jaren op natuurlijke wijze te laten ontsnappen en het binnen enkele decennia abrupt te winnen, is er een groot verschil (in termen van opwarming van de aarde).


Hartelijk
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 294-gasten