Vergelijking onvolledige verbranding van diesel

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
jean241104
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 28/02/11, 09:53

Vergelijking onvolledige verbranding van diesel




par jean241104 » 28/02/11, 10:44

goedemorgen

op de site, in de sectie fysica / chemie-verbrandingsvergelijking, staat geschreven dat er een artikel zal zijn over de details van een niet-ideale verbranding of onvolledige vergelijking

Ik ben erg geïnteresseerd in dit onderwerp

nog nieuws???

allemaal alvast bedankt
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 08/03/11, 23:58

Hier is wat informatie gevonden in een persoonlijke e-mail:

Verbranding (zeer vereenvoudigd)

Verbranding is de volledige of gedeeltelijke chemische reactie van koolstof en waterstof in gewone brandstoffen door oxidatie. We zijn van mening dat de ideale verbrandingsvergelijking in de volgende vereenvoudigde vorm is geschreven:

C1 + C2 = C3 met:
C1 = CH4 (Brandstof, hier methaan)
C2 = 2O2 + 8N2 (Oxidant: lucht, ook wel oxidant genoemd)
C3 = CO2 + 2H2O + 8N2 (verbrandingsproducten)


ER ZIJN VIER SOORTEN VERBRANDING:
- 1) STOECHIOMETRISCHE of neutrale verbranding, wat de referentie is: het is alleen theoretisch (luchtinlaat is alleen nodig voor volledige verbranding).
- 2) VOLLEDIGE verbranding door OVERLUCHT of oxidatie, d.w.z. zonder onverbrande materie, noch vast noch gasvormig, dit is het doel dat moet worden bereikt (merk op dat overtollige lucht de temperatuur van de dampen verlaagt).
- 3) ONVOLLEDIGE verbranding bij LUCHTGEBREK (semi-reductief): dit moet worden vermeden voor de gezondheid en veiligheid, die CO (gasvormige onverbrande materie) of roet (vaste onverbrande materie) kan produceren, die elk schadelijk zijn voor de gezondheid, voor consumptie en het milieu.
- 4) ONVOLLEDIGE verbranding met OVERLUCHT (semi-oxiderend): Hetzelfde als hierboven, maar we vinden onverbrande zuurstof zoals in geval nr. 2.

Pas op voor verwarring! De CO2- en opbrengstberekeningen kloppen niet.

De lucht (20,9% O2 + 78,2% stikstof) die wordt gebruikt om de volledige oxidatie van koolstof en waterstof in de brandstof te verzekeren, wordt "Stochiometrische lucht" genoemd. Volledige verbranding in overtollige lucht is verbranding met een luchtvolume dat groter is dan stoichiometrische lucht. Overtollige lucht neemt niet deel aan de verbranding en komt terecht in de verbrandingsproducten. Tijdens stoichiometrische verbranding is er geen zuurstof meer (volledig verbruikt)
en het CO2-gehalte maximaal is. Het zuurstofgehalte is dus een indicator van de overtollige lucht wanneer de verbranding voltooid is en maakt het mogelijk om het CO2-gehalte te beoordelen dat wordt verdund door dezelfde overtollige lucht.

Luchtovermaat wordt vaak uitgedrukt als een luchtfactor. De luchtfactor ("n" of Lambda) is gelijk aan 1 op het stoichiometrische punt. Voor laag vermogen kan dit bijvoorbeeld 1,2 tot 1,25 zijn, d.w.z. een luchtovermaat van 20 tot 25% (of "n" of Lambda = 1,2 tot 1,25).

Formules

CO2 berekend uit O2
CO2 = CO2max x ((20,9-O2)/20,9) in %

verliezen
Verliezen worden bepaald met behulp van de volgende Siegert-formule:
Verliezen = (Tac - Tab) x ((A2/(21-O2))+B) in %
Of = (Tac - Tabblad) x ((A1/(CO2))+B) in %
Tabblad = Omgevingsluchttemperatuur
Tac = Verbrandingsluchttemperatuur
A2 = (21 x A1)/CO2max

(Zie google plus voor details)

Overtollige lucht
Lambda = CO2max/CO2 = 20,9/(20,9 - O2)

Opbrengst berekening
Opbrengst = 100 - Verliezen in %
0 x
jean241104
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 28/02/11, 09:53




par jean241104 » 14/03/11, 10:27

dank u voor uw antwoord, maar wat mij in werkelijkheid interesseert, is de onvolledige verbranding voor automotoren, dat wil zeggen de verhoudingen van onverbrande en giftige moleculen

merci
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 244-gasten