Conversiefactor eindenergie / primaire energie

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
laurent_caen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 113
Inschrijving: 07/05/06, 12:41

Conversiefactor eindenergie / primaire energie




par laurent_caen » 26/10/10, 15:42

Hallo iedereen,

Ik stel mezelf al een tijdje een vraag, waar ik nooit een antwoord op heb gehad.

Regelgevend is in RT 2005 (thermische regelgeving die momenteel van kracht is in Frankrijk voor nieuwe gebouwen) een conversiefactor van eindenergie naar primaire energie van 2,58 voor elektriciteit en 1 voor andere energieën gedefinieerd. Als we de productieopbrengsten in ogenschouw nemen, zouden de conversiefactoren eigenlijk respectievelijk 2,9 en 1,1 moeten zijn, maar ze zijn proportioneel gedeeld door vereenvoudiging van de berekening (we nemen 1 als basis voor andere energieën dan elektriciteit). Kort.

Wat ik echter niet begrijp, maar helemaal niet, is WAAROM we de restwarmte van elektriciteitscentrales (momenteel geëvacueerd in de vorm van waterdamp, heet water dat vrijkomt in rivieren en beken) niet terugwinnen. ...) voor de levering van verwarmingsnetwerken, industrieën... In feite hebben deze elektriciteitscentrales een rendement van ongeveer 30%, wat betekent dat meer dan het dubbele van wat feitelijk wordt verbruikt verloren gaat in de natuur! Is hier een technische verklaring voor? Zo ja, kan iemand mij dit uitleggen? Ik kan me dat voorstellen, omdat ik het moeilijk vind om te begrijpen dat EDF zichzelf zou beroven van het doorverkopen van de geproduceerde warmte, wetende dat dit gelijk staat aan meer dan het dubbele van hun elektriciteitsproductie!!

Hoe dan ook, als iemand enig idee heeft, ik ben een en al oor...

En sorry als het antwoord in een ander bericht staat, ik heb het in ieder geval niet gezien.

Bonne journee

Laurent
0 x
 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 197-gasten