Piekolie nu; Peak Coal 2-5 jaar; Piekgas 20 - 50 jaar

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15997
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5191

Piekolie nu; Peak Coal 2-5 jaar; Piekgas 20 - 50 jaar




par Remundo » 16/10/10, 19:09

Hallo Econologists,

over dit onderwerp, stel ik voor Tad Patzeks lezing, Petroleum-geo-ingenieur
voor het Milieu- en Energiestudieinstituut


Samenvatting van conclusies (vertaald uit het Engels)

* Totale productie bereikt maintenant zijn piek voor olie zal bereiken 2 om 5 jaars voor steenkool, en in 20 om 50 jaar voor gas

* Er is enorm van fossiele brandstoffen (de ‘hulpbron’) die overal op aarde aanwezig zijn

* De grootte van de "bron" (naar analogie met het saldo van een bankrekening) wordt ten onrechte verward met de rythme technisch mogelijke afzuiging (naar analogie met de beperkte doorvoer van een geldautomaat)

* Weinig mensen begrijpen het de steeds restrictievere daglimiet die de natuur oplegt aan het ATM (de olie- en gasvelden, of de kolenmijnen)

*en nog minder mensen begrijpen het de grote minimumsaldi (technisch ontoegankelijke hulpbronnen) opgelegd in alle koolwaterstofafzettingen.

* Economen, zakenmensen of politieke figuren hebben er over het algemeen verstand van faible de werking van banken

* ze weten wat de heffing zou moeten zijn (de toepassing energie), maar hebben over het algemeen geen idee wat het daadwerkelijk opnemen van geld kan zijn (debiedt energie)

* Stortingen offshore et onconventioneel zal een steeds groter deel van de olievoorziening voor zijn rekening nemen

* zonne-energie in de brede zin van het woord (fotovoltaïsche energie, windenergie, biobrandstoffen) zal opleggen bijzonder drastische veranderingen in onze levensstijl

* vanuit thermodynamisch oogpunt is dit niet het geval met biobrandstoffen die op industriële schaal worden uitgebreid stap duurzaam en zal schade toebrengen aan de meest vitale ecosystemen van de aarde.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 16/10/10, 19:23

Houd er rekening mee dat het niet alleen de olie is die opraakt...

En we weten min of meer goed hoe we energiebronnen moeten vervangen, ook al zijn ze duurder, wat niet het geval is voor bepaalde andere hulpbronnen.

Helium zal bijvoorbeeld een van de gassen zijn die het snelst opraken...
https://www.econologie.com/forums/bientot-pe ... t9919.html

Voor metalen, zie: https://www.econologie.com/forums/ressources ... t6257.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15997
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5191




par Remundo » 16/10/10, 20:05

absoluut Christophe,

en helium wordt gebruikt bij de vervaardiging van zonnepanelen... maar ik geloof dat Megajoule of ITER ze zullen vervaardigen door middel van deuterium-tritiumfusie : Cheesy:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 16/10/10, 20:49

...het is absoluut zeker dat er een "piek" zal zijn in absoluut alle hulpbronnen : Idee:
... de eerste is zonne-energie (olie is ook zonne-energie, zonder de zon... geen fotosynthese)...
... de laatste zal zonne-energie zijn. : Cry:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 17/10/10, 02:38

10000 jaar geleden waren we allemaal jager-verzamelaars en bereikten we een hoogtepunt van mogelijkheden voor jager-verzamelaars (niet genoeg te eten voor iedereen) dat werd opgelost door landbouw en domesticatie met een explosie van onze bevolking in een paar millennia !!

Momenteel daalt de piek voortdurend, zoals voor olie aangekondigd in 1973 met een totaal tekort vóór het jaar 2000 (rechtvaardiging van de Franse kernenergie) en de piek is nog niet bereikt en met abiotische olie zelfs nog minder!!
Voor steenkool ligt de piek ver weg en China verspilt zijn steenkool verwarming door CO2 zal, zelfs als C. Allégre gelijk heeft, ruim vóór de kolenpiek aankomen!!

Net als bij jager-verzamelaars zijn we nog steeds jagers op vis en de piek van het vissen is voorbij en we moeten nu met geweld overstappen op het kweken van vis!!!

Maar we moeten niet alleen duisternis zien, het is niet gemakkelijk, maar we hebben veel meer ongebruikte snelle mogelijkheden dan de jager-verzamelaars van 10000 jaar geleden die leden onder enorme hongersnoden!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15997
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5191




par Remundo » 17/10/10, 12:24

Hallo Dedeleco,

Zeer optimistisch standpunt... eigenlijk we bereiken al de grenzen van de aarde (mijnbouw, biologisch, koolwaterstoffen).

Het is een uniek fenomeen waarbij één soort de planeet volledig domineert als het gaat om het oogsten van hulpbronnen. Het is mentaal verwarrend, dat geef ik toe.

Er is geen plan B zoals 10 jaar geleden, toen we nog niet veel exploiteerden en de manoeuvreerruimte etait enorm.

Wat er gedaan moet worden is de transitie naar duurzame energie, het ontwikkelen van de landbouw (maar de marge is niet enorm) en eerlijk gezegd het kalmeren (energieverbruik en bevolkingsgroei, etc.)

De waanzinnige ontwikkeling van koolwaterstoffen is een eenmalige en niet-duurzame strategie. De klap begon in de XNUMXe eeuw en we verbrandden een groot deel van het ‘poeder’, waardoor ons milieu werd aangetast.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 17/10/10, 14:06

Obamot schreef:... de eerste is zonne-energie (olie is ook zonne-energie, zonder de zon... geen fotosynthese)...
... de laatste zal zonne-energie zijn. : Cry:


Gelooft u werkelijk dat het niveau van de middelbare scholieren die uw antwoord lezen voldoende zal zijn om het te begrijpen? : Mrgreen: : Mrgreen:

Ik weet niet of de zon een piek van activiteit doormaakt, de grootte van onze zon betekent dat hij uiteindelijk zal opzwellen en transformeren in een rode reus, maar ik weet niet zeker of we dat een piek kunnen noemen. Omdat het zich in de terminale fase bevindt, zal er geen geleidelijke neerwaartse curve zijn...

Beeld

http://fr.wikipedia.org/wiki/Soleil
0 x
verwarren
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 413
Inschrijving: 11/06/07, 13:04
x 61




par verwarren » 17/10/10, 16:59

Hoi,

Remundo schreef:Zeer optimistisch standpunt... eigenlijk we bereiken al de grenzen van de aarde (mijnbouw, biologisch, koolwaterstoffen). .


Het is zeker dat er op deze manier geen foto is, maar de prijs en de moeilijkheid van het extraheren, ongeacht het materiaal, zullen noodzakelijkerwijs het toch al zeer goed geïnformeerde onderzoek naar zonne-, wind-, getijden-/motorsystemen, enz., veel doen veranderen. betekent al in de dozen wachtend, niet het doel maar de middelen,
Anders dan fotovoltaïsche zonne-energie (daar staan ​​we in de supermarkt).
de elektrische auto staat om de hoek, etc. we kunnen toch niet ontkennen dat er niets is gedaan !

Ik ben niet zo pessimistisch als jij, een kwestie van geduld, maar ik geef grif toe dat het nuttig is om bepaalde voor de hand liggende feiten in herinnering te brengen.
Een link die jouw kant op gaat op het gebied van landbouw en milieu: http://www.laterre.fr/article.php3?id_article=63

Remundo schreef:Het is een uniek fenomeen waarbij één soort de planeet volledig domineert als het gaat om het oogsten van hulpbronnen. Het is mentaal verwarrend, daar ben ik het mee eens. .


Waarmee vergelijk je het gezien het feit dat we nog ver verwijderd zijn van het ruimteavontuur? :D

Ik ben op zoek naar een link die de maximale menselijke capaciteit op de planeet geeft
Moed remundo, we zullen ze krijgen! :D
A ++
0 x
De wereld is perfect !!!
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 17/10/10, 17:54

perplex schreef:
Remundo schreef:Zeer optimistisch standpunt... eigenlijk we bereiken al de grenzen van de aarde (mijnbouw, biologisch, koolwaterstoffen). .


Het is zeker dat er op deze manier geen foto is, maar de prijs en de moeilijkheid van het extraheren, ongeacht het materiaal, zullen noodzakelijkerwijs het toch al zeer goed geïnformeerde onderzoek naar zonne-, wind-, getijden-/motorsystemen, enz., veel doen veranderen. betekent al in de dozen wachtend, niet het doel maar de middelen,
Anders dan fotovoltaïsche zonne-energie (daar staan ​​we in de supermarkt).
de elektrische auto komt snel dichterbij enz.. we kunnen niet ontkennen dat er niets aan is gedaan

...woord! We zaten te wachten tot je het ons zou vertellen : Mrgreen: Gelukkig ben jij er!

perplex schreef:Ik ben niet zo pessimistisch als jij, kwestie van geduld, maar ik erken meteen dat het nuttig is om bepaalde voor de hand liggende feiten in herinnering te brengen

Nimportenawak! Je begrijpt er werkelijk niets van. Denkt u oprecht dat we tijd hebben om ‘geduldig’ te zijn, nadat we in amper een eeuw tijd een groot deel van het koolwaterstofpotentieel van de planeet hebben verbrand? Wanneer er een geologische periode vanaf de geboorte van bomen nodig was om deze reservaten te vormen? Wat betekent ‘geduldig’ zijn voor jou? 50 jaar? Over vijftig jaar zullen de planetaire uraniumreserves uitgeput zijn. Wat gaan we dan aanpakken? Dit is de redenering waar we toe komen als we koppig weigeren geopolitieke, geo-economische en geostrategische bewijzen te bestuderen en te begrijpen... Wat een bekrompen geest!

perplex schreef:
Remundo schreef:Het is een uniek fenomeen waarbij één soort de planeet volledig domineert als het gaat om het oogsten van hulpbronnen. Het is mentaal verwarrend, daar ben ik het mee eens. .


Gezien dat we zijn nog ver verwijderd van het ruimteavontuur, waar vergelijk je mee? :D

Ik ben op zoek naar een link die de maximale menselijke capaciteit op de planeet geeft
Moed remundo, we zullen ze krijgen! :D
Het is verontrustend om zoveel verbijsterende opmerkingen te ontdekken. Waarom zijn er voorspellingsstatistieken nodig voor zulke voor de hand liggende feiten, die al gedeeltelijk bewezen zijn? gevolg daarvan: de diefstal van koper op de SNCF-lijnen... enz. (hetzelfde voor veel andere hulpbronnen, waaronder rubber)... aan de andere kant begrijpen we "het waarom" van uw verbazingwekkende gebrek aan logica beter.
0 x
verwarren
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 413
Inschrijving: 11/06/07, 13:04
x 61




par verwarren » 17/10/10, 19:28

Om het lijden te stoppen, schiet jezelf een kogel zodat je het niet mist. Het is waar dat we, gezien wat je voorstelt, gered zijn!
met je eindeloze blabla in de Figaro gepompt, het is waar dat je al in Zwitserland woont, ik vraag me af wat je daar eigenlijk doet, je bent bankier of freelancer, ik zou voor 2 gaan.

en laat degenen tot wie ik mij richt mij antwoorden als ze dat willen en ga met uw kranten spelen, ik weet dat uw dagen lang zijn, stop met uw diarree van woorden zonder consistentie die de heer voor kwinkslagen beschouwt, mochten we een.

vragen Quovadis wat hij denkt, twee idioten zitten op een boot die water opneemt! de andere ................

A ++
0 x
De wereld is perfect !!!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 262-gasten