Watermolecuul: dextrorotisch of linksdraaiend?

Waterinjectie in thermische motoren en de beroemde "pantonemotor". Algemene informatie. Druk op knipsels en video's. Inzicht in en wetenschappelijke verklaringen van waterinjectie in motoren: ideeën voor assemblages, studies, fysisch-chemische analyses.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 24/03/07, 13:43

ThierrySan schreef:(trouwens, als iemand me zou kunnen vertellen waar ik een telraam van CO2-oplossing in water volgens temperatuur kan vinden, zou ik erg dankbaar zijn...)


+1 en ik zou toevoegen:
- de maximale verzadiging volgens de T° en g CO2/kg water
- pH=f(% CO2).

ThierrySan schreef:Bijgevolg verzuurt het oplossen van CO2 in water water door ionen te vormen, carbonaationen genoemd: CO3 (2-). Komt natuurlijk voor in regenwater, maar ik denk ook aan het oplossen van uitlaatgassen ...

We kunnen dan zeggen dat mineraalwater, van nature beladen met magnesium, calcium en anderen, in oplossing met water kan reageren om de hierboven genoemde producten te produceren.


Hu?

ThierrySan schreef: Maar of het nu bewezen kan worden...


Een groot deel van de schaal zou a priori ook op de bodem van de bubbler kunnen blijven, toch? Want zou het verdampen? Hoe dan ook, er is nooit enige schade in deze richting geweest...

ps: deze discussie zou misschien kunnen leiden tot een "simpele" methode om CO2 af te vangen met water, toch?
0 x
ThierrySan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 406
Inschrijving: 08/01/07, 11:43
Plaats: Zuid-West




par ThierrySan » 24/03/07, 14:30

Voor de gemaakte producten heb je een kleine passage overgeslagen die ik citeer:
Bijgevolg verzuurt het oplossen van CO2 in water water door ionen te vormen, carbonaationen genoemd: CO3 (2-). Komt natuurlijk voor in regenwater, maar ik denk ook aan het oplossen van uitlaatgassen ...

Als we de carbonaationen nader bekijken, zien we dat ze in veel producten aanwezig zijn: kaliumbicarbonaat (veel gebruikt bij het koken); natriumcarbonaat; magnesiumcarbonaat en calciumcarbonaat die de oorsprong zijn van kalksteen; enz...
We kunnen dan zeggen dat mineraalwater, van nature beladen met magnesium, calcium en anderen, in oplossing met water kan reageren om de hierboven genoemde producten te produceren.


Christophe schreef:
Een groot deel van de schaal zou a priori ook op de bodem van de bubbler kunnen blijven, toch? Want zou het verdampen? Hoe dan ook, er is nooit enige schade in deze richting geweest...


Absoluut, maar je moet het zeker weten!! Neen?!

Christophe schreef:
ps: deze discussie zou misschien kunnen leiden tot een "simpele" methode om CO2 af te vangen met water, toch?

Ja, en waarom niet?! Dankzij o.a. magnesium of calcium door de baden te scheiden door filters en etc...
Ik geloof ook dat deze methode al min of meer wordt gebruikt in katalysatoren, waar het mij lijkt dat ze een katalysator gebruiken zodat het water in de uitlaatgassen een groot deel van de CO2 terugwint. Om beter te zien!
Ik denk zelfs dat we verder kunnen gaan...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 24/03/07, 14:39

ThierrySan schreef:waar het mij lijkt dat ze een katalysator gebruiken zodat het water, dat in de uitlaatgassen zit, een groot deel van de CO2 terugwint. Om beter te zien!


Euh, zoiets heb ik nog nooit gehoord... en gezien de T° van de katten (800°C) denk ik niet dat er nog een gram vloeibaar water over is... ben je zeker van je info? Zou je het niet verwarren met het inspuiten van ureum (erg vloeibaar is het) anti-nox?

ThierrySan schreef:Ik denk zelfs dat we verder kunnen gaan...


Ja :)
Laten we bruisend water maken tegen de opwarming van de aarde!! : Cheesy:
0 x
Henry
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 05/12/09, 15:19




par Henry » 05/12/09, 16:07

Je haalt dingen door elkaar die niets met elkaar te maken hebben. De vortex is een gevolg van de Coriolis-kracht, een fenomeen als gevolg van de rotatie van de aarde (zie cursus over puntmechanica in niet-Galileïsche ref).
De chiraliteit van een molecuul is per definitie een molecuul zonder punt of symmetrieas. Het watermolecuul respecteert deze voorwaarden absoluut niet (meerdere symmetrievlakken). Er is dus geen reden om te spreken van levogyre of dextrogyre (eigenschap specifiek voor chirale moleculen).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/12/09, 16:53

Om degenen die het proberen te begrijpen te helpen:

- levogyre: een oplossing van de betreffende stof wordt doorkruist door een gepolariseerd licht (dit betekent dat de lichtgolven waaruit dit licht bestaat allemaal in evenwijdige vlakken oscilleren; een beetje alsof ze door een kam gingen); als bij de uitgang wordt gezegd dat de substantie linksdraaiend is, zien we dat dit vlak min of meer naar links is gekanteld!

- zo effectief is water (zoals veel stoffen) geen van beide, het slaat gewoon nergens op

- en de vraag "onder is aan de linkerkant, dus boven is aan de rechterkant" is niet logischer: we redeneren in de richting van de lichtstraal, die een bron heeft, de oplossing doorkruist, en verder gaat, dus een richting... We plaatsen ons dus in de positie van de lichtstraal (dus gepolariseerd)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 05/12/09, 17:30

Hallo vrienden,

Ja Did67: water noch rechtsdraaiend noch linksdraaiend...

Het molecuul spiegel water is identiek aan zichzelf, omdat er geen is geen asymmetrisch centrum in water.

Van H2O wordt ook gezegd dat het NIET-chiraal is, of achiraal.

Als zodanig heeft het geen effect op het polarisatievlak van gepolariseerd licht.

Maar ik weet niet zeker of iedereen begrijpt wat polarisatie van licht is... :P
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/12/09, 18:13

Remundo schreef:
Maar ik weet niet zeker of iedereen begrijpt wat polarisatie van licht is... :P


Ik heb het geprobeerd, met mijn gekamde lichte verhaal!!!

Iedereen zal zich misschien herinneren dat het niet de moleculen zijn die roteren, zoals ik heb gelezen, maar de richting waarin de golf van goed "gekamd" licht trilt die een beetje verschoven is in de ene of de andere richting als we de richting van de straal?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 05/12/09, 18:30

Wauw, het verpest dit gekamde lichtbeeld 8)
0 x
Beeld

Ga terug naar "Waterinjectie in warmtemotoren: informatie en uitleg"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 162-gasten