Waterinjectie (door pomp en injectoren)

Bewerkingen en wijzigingen in de motoren, ervaringen, bevindingen en ideeën.
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12

Waterinjectie (door pomp en injectoren)




par abyssin3 » 18/08/08, 23:10

Zoals ik sommige mensen onofficieel had verteld, was ik van plan een waterinjectie te installeren, zoals we dat doen bij wedstrijdauto's, maar hier op een diesel (1.9D van PSA) door minder water te injecteren om zo zuinig te zijn - misschien. Iets over het CWI-principe (Continuous Water Injection).
Ik zal niet stilstaan ​​bij de vraag "waarom niet een Gillier-Pantone-systeem?".
Kortom, het is klaar. Hier is het bouwpakket. Exclusief montage, het geeft dat behalve dat de mijne een veel lagere stroomsnelheid heeft.

Hier is het ooit half gemonteerd:
- De injector in het midden met de regelklep aan de buitenkant. De injector gaat in de richting van de luchtstroom, alles is met de pomp verbonden via een pijp die aan het uiteinde (groen) is aangesloten:
Beeld Beeld

- De luchtinlaat van achteren gezien, links het injector/regelklepsamenstel. Rechts de depressiesensor:
Beeld

Merk op dat ik het mondstuk (injector) heb gewijzigd om 0.75 GPH (Gallon per uur) te hebben in plaats van de oorspronkelijke 2.5 GPH. Het geïnjecteerde volume (als het continu aan stond) zou daarom ~3L/u zijn. De spray zou ook fijner moeten zijn. Het is veel, maar het is de laagste stroomsnelheid die ik heb gevonden.

De injector arriveert net voor de EGR die ik opnieuw heb aangesloten om de mist te verwarmen en thermische schokken door koud water te voorkomen, zoals André mij voorstelde.

Ik heb het systeem zo ingesteld dat de pomp start bij 3000 tpm. Met andere woorden: in de stad is het moeilijk om aan te sluiten, behalve door te accelereren als een muilezel. Op de snelweg makkelijker, vooral bij het inhalen. Dus bij 110Km geen injectie maar het verbruik is uiteraard nog steeds laag. Bij 120 km/u, waar het verbruik zou beginnen te stijgen, begint de injectie, bij een druk en temperatuur die gunstiger zijn voor de vloot (uiteindelijk bij een temperatuur die condensatie van het water op de wanden van de cilinder vermijdt). Ik heb nog geen mayonaise in de motorolie gezien (ik heb ~150 km gereden), maar ik heb een indruk van gegranuleerde olie op de dop, dus ik blijf het in de gaten houden. Ik weet niet of dit vroeger ook zo was.

Tijdens een reis van 45 minuten had ik uiteindelijk ongeveer 1 liter water verbruikt. Maar het zou beter zijn geweest als ik sneller had gereden (ik schommelde tussen 110 en 120 km/u). Ik heb gemeten met een pifometer... om het te controleren.
Qua rijden niets meer, anders is het accelereren misschien iets makkelijker bij 120 km/u. Maar niets transcendents. In eerste instantie werd de luchtinlaat ontdaan van alle smurrie die zich bij de EGR had opgehoopt, dus ik had een kleine daling in de acceleratie, maar dat duurde niet lang.

Ik heb mijn brandstofverbruik nog niet gemeten. maar het zou snel moeten gebeuren.

Aarzel niet om uw indrukken/opmerkingen te geven. Vooral wat je ervan vindt qua motorrisico. Ik ben geen monteur in hart en nieren en ik heb geen zin om mijn motor kapot te maken (hij heeft slechts 160.000 km op de teller). En aangezien dit soort opzet niet gebruikelijk is, is (opbouwende) kritiek welkom.
Dernière édition par abyssin3 de 19 / 08 / 08, 10: 54, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 18/08/08, 23:21

PS: Ik heb nog geen methanol of ethanol aan het water toegevoegd.
PS 2: Ik heb het niet gespecificeerd, maar als ik 5 uur non-stop rijd met 120-130 km/u, zal het systeem 5 uur lang continu injecteren...
PS 3: Ik rijd op gerecyclede olie (80%)
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 19/08/08, 05:52

Dag

Voordat u uw water injecteert, moet u het door een LDR-wisselaar leiden, d.w.z. water van 70 graden Celsius en hoger, u zult een verbetering zien.
en werk ook om het te injecteren vanaf 90 km/u, maar er is een kleinere hoeveelheid

Voordat u een wisselaar maakt, vult u deze met heet water. Als de tank zich onder de motorkap bevindt, blijft deze enige tijd heet.
Een gemakkelijke manier om te spuiten is met de uitlaatgassen, wat een mooie nevel geeft, maar bij een diesel is de kans groot dat de spuitmond verstopt raakt.
In werkelijkheid is het een ERG die waterdamp versproeit

Niets weerhoudt u ervan het uitlaatgas door een bubbler te laten gaan en het vervolgens door de ERG-klep te sturen, maar plan wel om de bubbler af en toe schoon te maken.

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 19/08/08, 10:35

Voor de LDR-wisselaar zat ik erover na te denken. Alleen zou ik hem idealiter tussen de pomp en de injector moeten plaatsen, en ik ben er niet zeker van dat de wisselaar een druk van 100 bar ondersteunt (= druk geleverd door de pomp). Aan de andere kant, als ik hem voor de pomp plaats, weet ik niet of hij bestand is tegen een temperatuur van 70°C.
Het is behoorlijk lastig. Omdat het systeem is gemaakt, is de waterleiding erg dun en loopt niet ver van de EGR. Door de hitte onder de motorkap zou deze moeten opwarmen, maar zeker niet tot 70°C.
Wat ik dacht te doen is het gebruik van een...zelfgemaakte EGR-verwarming. Dit zou bestaan ​​uit het vervangen van de waterslang tussen de pomp en de injector door een zo dun mogelijke koperen leiding (maar drukbestendig) en vastgelijmd aan de EGR-leiding om een ​​effectieve warmte-uitwisseling te bewerkstelligen. Deze leiding is heet zodra de motor warm is. Het is eenvoudig en het kan efficiënt verwarmen. Ik moet alleen nog de juiste adapters vinden (6-8 mm). En misschien moet ik de terugslagklep verwijderen of eerst plaatsen.
Het kan mogelijk van tijd tot tijd waterdamp uitzenden als het water te lang opwarmt.
Ik heb gehoord dat er een manier zou zijn om de pompstroom te minimaliseren. Hierdoor kunnen we misschien iets minder injecteren, ik zal dit onderzoeken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 19/08/08, 10:45

Bravo voor dit initiatief!

Ik kan niet wachten om de resultaten te zien!

Twee opmerkingen

a) Ik denk niet dat je iets riskeert met 3 liter per uur (vergelijk het luchtvolume dat door je motor wordt aangezogen en je krijgt een gemiddelde luchtvochtigheid).

2) Als ik het goed heb begrepen, is het AAN/UIT vanaf 3000 tpm.
Dat lijkt hoog voor een 1.9D, toch? Ik bedoel: je moet toch niet vaak bovenaan staan?

Hoeveel km rij je anders per dag?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 19/08/08, 11:20

We hebben zojuist met Abyssin zijn % RV geschat in verhouding tot zijn dieet en waterverbruik per uur.

We vinden ongeveer 8 g/kg lucht, d.w.z. een % RH van 50% bij precies 20°C. Met andere woorden: als u geen resultaat heeft, kunt u de "dosis" verhogen.

In jouw plaats zou ik ook de activeringssnelheid iets verlagen, zodat je injecteert tijdens de meeste versnellingen (hoge kamertemperatuur).

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 19/08/08, 11:26

Ja, maar ik wacht op een korte inloopperiode, om er zeker van te zijn dat er geen mechanische problemen zijn. Daarna zou ik liever het percentage ethanol verhogen (resterende <20%), en daarvoor zou ik misschien proberen het water te verwarmen zoals André zegt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 19/08/08, 18:44

Hallo Abessijn3
abyssin3 schreef:Voor de LDR-wisselaar zat ik erover na te denken. Alleen zou ik hem idealiter tussen de pomp en de injector moeten plaatsen, en ik ben er niet zeker van dat de wisselaar een druk van 100 bar ondersteunt (= druk geleverd door de pomp). Aan de andere kant, als ik hem voor de pomp plaats, weet ik niet of hij bestand is tegen een temperatuur van 70°C.


Beeld

Op uw document hebben ze het over 150 PSI, wat volgens mijn eenheidsomzetter 10.34 bar is! Als dit de juiste waarde is, kunt u een wisselaar vinden of zelf maken die 10 bars ondersteunt. Bovendien geeft de connector van het "Legris"-type op uw spuitmondhouder mij dezelfde soort informatie. Het zou mij verbazen als deze 100 bar ondersteunt... het is eerder maximaal 15 bar. Eindelijk...conclusie uit een foto....: Mrgreen:
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 19/08/08, 19:42

Ik had inderdaad 100psi (gemiddelde waarde van de pomp) verward met 100 bar. Maar ik weet niet of een goedkope LDR-wisselaar dat ondersteunt. Normaal gesproken zou het volgens de EGR behoorlijk efficiënt en ook redelijk veilig moeten zijn.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 19/08/08, 19:46

Christophe schreef:We vinden ongeveer 8 g/kg lucht, d.w.z. een % RH van 50% bij precies 20°C. Met andere woorden: als u geen resultaat heeft, kunt u de "dosis" verhogen.


Ik had het mis...de grafiek is in g/m3 en niet in /kg lucht.

We zitten dus op 10 g/m3, wat dichter bij 60% RH bij 20°C ligt.

Voor de wisselaar zou een kleine platenwisselaar 15 bar moeten kunnen bevatten, denk ik. Verdomd, ze pompt deze pomp zelfs hard :)

Het wordt verkocht door sommige verkopers van HVB-kits, maar je moet het weten :)

Ik heb een misterkit, ik zou graag een pomp van deze stijl willen vinden. Waar denk je dat we ze kunnen vinden?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Water injectie in de motoren: de montage en experimenteren"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 80-gasten