Anaerobe vergisting (zuiveringsslib)

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Eetbare klei
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 23/03/10, 10:24

Anaerobe vergisting (zuiveringsslib)




par Eetbare klei » 23/03/10, 11:59

Hallo.

Ik heb een paar vragen over de anaerobe vergisting van rioolslib:
- Reeds vanwege de aard van de ondergrond: is ontwaterd slib (conditionering: polymeer) gunstig voor recuperatie met biogas [vergeleken met zogenaamd vloeibaar slib]? (A priori ja: uitdroging werkt niet op de fermentatiekracht van het substraat)

-De droogheid van het digestaat is afhankelijk van die van het gebruikte substraat, dus als pasteuze slib als substraat wordt gebruikt, is het niet nodig om een ​​ontwateringsoperatie uit te voeren op het digestaat (digestaat direct richting compostering).

Ik hoop dat de vragen duidelijk zijn.


Merci.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 23/03/10, 13:00

Als je al gedehydrateerd slib hebt, kun je het net zo goed direct verbranden, het is niet nodig om door de anaerobe vergistingsfase te gaan: het zal op alle niveaus effectiever zijn.

Wat is het restvochtgehalte?
0 x
Tot ziens!
Eetbare klei
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 23/03/10, 10:24




par Eetbare klei » 23/03/10, 16:17

bernardd schreef:Wat is het restvochtgehalte?

De exacte waarde heb ik nog niet, ik reken op een waarde van 80%.
bernardd schreef:Als je al gedehydrateerd slib hebt, kun je het net zo goed direct verbranden, het is niet nodig om door de anaerobe vergistingsfase te gaan: het zal op alle niveaus effectiever zijn.

Biogasterugwinning is noodzakelijk, vindt u dit niet geschikt (op pasteuze slib)?

Ps: En voor de tweede vraag?

Merci.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 23/03/10, 16:35

Clay schrijft:
bernardd schreef:Wat is het restvochtgehalte?

De exacte waarde heb ik nog niet, ik reken op een waarde van 80%.


Dus nog erg nat.

Biogasterugwinning is noodzakelijk, vindt u dit niet geschikt (op pasteuze slib)?


Noodzakelijk waarom? Hoe dan ook, het biogas wordt verbrand, toch?
Dus je kunt net zo goed alles verbranden, in ieder geval alles wat biologisch is, wordt verbrand/ontsmet, met een betere opbrengst dan fermentatie, terwijl het minder tijd kost, en dus minder opslag.

Je kunt ook pellets maken als opslag nodig is.

Clay schrijft:Ps: En voor de tweede vraag?


sorry, ik begrijp het niet: ik weet niet wat de woorden digestaat en substraat betekenen in jouw context. Dus ik liet het aan anderen over :-)
0 x
Tot ziens!
Eetbare klei
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 23/03/10, 10:24




par Eetbare klei » 23/03/10, 17:52

bernardd schreef:

Noodzakelijk waarom? Hoe dan ook, het biogas wordt verbrand, toch?

Er was een misverstand: als ik spreek over imperatief, bedoel ik dat in mijn zaak energieterugwinning door biogasproductie is geweest opgelegde. Dit plaatst mijn eerste vraag in context:
Ik weet dat anaerobe vergisting over het algemeen wordt toegepast op zeer vochtig zuiveringsslib (95%), omdat in mijn geval het slib iets minder vochtig is (reeds ontwaterd).



bernardd schreef:sorry, ik begrijp het niet: ik weet niet wat de woorden digestaat en substraat betekenen in jouw context. Dus ik liet het aan anderen over :-)

Substraat: slib bij de ingang van de vergister.
Digestaat: slib dat wordt teruggewonnen bij de uitgang van de vergister.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 23/03/10, 18:44

Clay schrijft:Er was een misverstand: als ik spreek over imperatief, bedoel ik dat in mijn zaak energieterugwinning door biogasproductie is geweest opgelegde.


Het was geen misverstand: ik had het idee van macht gevoeld, verborgen in de context.

Ik accepteer nooit een onterechte beslissing.

En nog meer wanneer uit de beschikbare elementen blijkt dat de kans groot is dat het niet te rechtvaardigen is.

Het is persoonlijke verantwoordelijkheid die misbruik en rampspoed voorkomt.

Clay schrijft:Substraat: slib bij de ingang van de vergister.
Digestaat: slib dat wordt teruggewonnen bij de uitgang van de vergister.


OK bedankt, ik begrijp het beter, maar ik heb geen gevalideerde elementen voor uw vraag.
0 x
Tot ziens!
Eetbare klei
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 23/03/10, 10:24




par Eetbare klei » 23/03/10, 21:07

bernardd schreef:

En nog meer wanneer de beschikbare elementen aantonen dat het een grote kans heeft dat het niet te rechtvaardigen is..

Ik zou graag wat argumenten hebben?
U lijkt crematie in het algemeen te bepleiten (niet alleen in mijn geval)


- Ontwaterd slib vermindert de vergistingskracht niet (hoeveelheid organisch materiaal)
-Het reductiepercentage moet hoger zijn dan dat van vloeibaar slib, dus een kleinere hoeveelheid slib om op te slaan.

bernardd schreef:Het is persoonlijke verantwoordelijkheid die misbruik en rampspoed voorkomt.

Wij zijn er in ieder geval niet!


Goedenavond Bernard.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 23/03/10, 23:05

Clay schrijft:Ik zou graag wat argumenten hebben?


Ja, ik begrijp uw situatie goed: u wordt zo'n beslissing opgelegd zonder dat u daarvoor een argument heeft gekregen, dat is nogal gênant.

Men zou zich kunnen voorstellen dat om voor deze oplossing te kiezen, er zelfs een snelle vergelijking met de volledige verbrandingsoplossing werd gemaakt.

Als u deze argumenten niet hebt ontvangen, kan het zijn dat ze niet zijn gemaakt, wat de competentie van degenen die u deze beslissing opleggen, ernstig in twijfel trekt. Misschien moet je ze om deze vergelijking vragen? Het zal interessant zijn om het te begrijpen.

Clay schrijft:U lijkt crematie in het algemeen te bepleiten (niet alleen in mijn geval)


Nee, dat denk ik over het algemeen niet.

Maar of het nu gaat om het opwekken van energie of om het verwijderen van het slib, ik heb nog niet het belang gevonden om de tussenfase van een vergisting met gasproductie te doorlopen.

Maar misschien laat je me de interesse zien, en zou ik iets hebben geleerd.

Bovendien is het zeker dat het nog effectiever zou zijn om dit afval niet in het water te dompelen en het bij de bron, in elk huis, te behandelen: dat zal gebeuren, hoop ik!

Clay schrijft:
bernardd schreef:Het is persoonlijke verantwoordelijkheid die misbruik en rampspoed voorkomt.

Wij zijn er in ieder geval niet!


Waar zijn we ? kijk eens beter om je heen. Wie zwijgt stemt toe.
0 x
Tot ziens!
Eetbare klei
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 23/03/10, 10:24




par Eetbare klei » 24/03/10, 21:35

Opnieuw.
bernardd schreef:Waar zijn we ? kijk eens beter om je heen. Wie zwijgt stemt toe.

Ja, we zijn er niet (fase van realisatie): het is een studie, ik denk dat mijn aanwezigheid op de forum (om informatie te vergaren) lijkt verre van op een staat van berusting!
bernardd schreef:
Clay schrijft:U lijkt crematie in het algemeen te bepleiten (niet alleen in mijn geval)


Nee, dat denk ik over het algemeen niet.

Maar of het nu gaat om het opwekken van energie of om het verwijderen van het slib, ik heb nog niet het belang gevonden om de tussenfase van een vergisting met gasproductie te doorlopen.

Het leek me dat je geen voorstander was van biogas!
bernardd schreef:Maar misschien laat je me de interesse zien, en zou ik iets hebben geleerd.

Hoe dan ook, het is up-to-date, ik herinner u eraan dat er veel resoluties zijn ondernomen om biogas te vervangen door verbranding.
(Met het risico dat je jezelf volstopt, blijft het belangrijkste argument de ecologische balans, de kosten van de investering en vervolgens de beheersing van geurhinder.)


Kortom, om het onderwerp van mijn verzoek te herstructureren, zou ik graag de volgende informatie willen verzamelen:
Voor 80% nat slib.
-Het gemiddelde gehalte aan organische stof (% MO).
-De droogheid van het opgevangen digestaat.
- Het kortingspercentage.

Merci.

Van harte.
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 52-gasten