Spaanse fabriek voor microalgen Biopetroleum JT FR2

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6

Spaanse fabriek voor microalgen Biopetroleum JT FR2




par bham » 10/12/09, 19:45

Ga naar dit verslag op JT FR2 van 10/12/2009, video om 21'16, waar het gaat om de kweek van microalgen gedoteerd met CO2 en omgevormd tot brandstof. Het is de bedoeling om ofwel een toekomstige installatie (in Spanje) te koppelen aan een cementfabriek die microalgen als brandstof zou gebruiken en die in ruil daarvoor de vrijgekomen CO2 zou geven om die algen te "voeden", ofwel om elektriciteit te produceren.
Interessant verslag.
http://jt.france2.fr/13h/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 10/12/09, 20:26

Vanmiddag gezien!!! :D

Het is een gigantisch idee (bedankt econologie?) : Cheesy:

Eindelijk een systeem dat "neutraal" of zelfs positief voor het milieu zou zijn, je hoefde alleen maar de natuur te kopiëren : Mrgreen:

Proficiat aan de wetenschapper die dit verhaal tot bloei heeft gebracht :P
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 10/12/09, 21:39

Microalgen hebben een zeer interessant potentieel (tot 150 L/ha!! Te vergelijken met 000 L van de beste oliezaden) dus het is zeker interessant MAAR:

a) verre van "nieuw", de Amerikanen zijn er al een paar jaar mee bezig:
https://www.econologie.com/biocarburant- ... -3388.html

b) en niet zozeer dat: https://www.econologie.com/algues-et-bio ... -4061.html

Luister goed tot het einde: zo'n 10 keer TE duur...dus ik weet niet hoe de Spanjaarden hun fabriek willen opzetten maar naar mijn mening is het met grote subsidies...(zoals gewoonlijk...) of zo zijn echt beter dan onze jongens van Ifremer, wat ik toch betwijfel...

Dan zullen we onze toevlucht moeten nemen tot ... GGO's waarschijnlijk (zoals voor biobrandstoffen van de 2e generatie) ...

c) Een lid van de forums probeer het thuis te maken: https://www.econologie.com/forums/biocarbura ... t6787.html

d) Algen maken is één ding, het omzetten in bruikbare brandstof is een tweede. Dus algen + Laigret = echte hernieuwbare olie...misschien is het een manier...

ps: bekijk dit document om het potentieel van algen te zien in vergelijking met andere oplossingen https://www.econologie.com/les-biocarbur ... -3566.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 10/12/09, 23:41

Jammer dat ze niet meer specificeren in welke stappen biomassa wordt omgezet in olie.

Maar eigenlijk is het heel goed als project. De natuur en de toevoeging van zonne-energie zullen alle CO2 recupereren die wordt uitgestoten door bepaalde industrieën die niet anders kunnen... : Idee:

kwestie van wil :?
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 10/12/09, 23:49

Remundo schreef:Jammer dat ze niet meer specificeren in welke stappen biomassa wordt omgezet in olie.


Normaal is het niet precies to the point! Ik denk dat de journalisten zich laten meeslepen...

Om het celmembraan te breken heb je veel mechanische energie nodig (centrifugeren...), thermische (microgolf...) of chemische (ecologische balans?)...en zo is het, van wat ik hier en daar heb gelezen , een GROOT probleem net zo goed als dat van het massaal en schoon produceren van algen (het is niet zo eenvoudig om de steriele omgeving te behouden en het voedsel mee te nemen...). Hier kon LAIGRET (bacteriën die bacteriën eten, dus bijna "gratos") aan het woord komen... durf ik het te zeggen!

De man van Ifremer zei niet dat het nog steeds 10 keer de prijs van olie kost voor niets...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 11/12/09, 00:02

in feite is het een probleem van biomassa tot vloeistof (BtL)

Er zijn nogal wat oliemaatschappijen of grote MKB-bedrijven mee bezig.

Zoals Choren, Shell... (of de IFP? :P )

We pyrolyseren, we vergassen, we thermolyseren, we roeren, we roeren, we recombineren, we verwijderen teer : Cheesy:

Vaak vraag ik me af of het beste met biomassa niet gewoon drogen en directe verbranding zou zijn, desnoods met een Stirling als je Wmeca wilt hebben. : Idee:

Dus dan is er nog het transport... Waarom niet een seriehybride met Stirlingmotor, elektrische actieradius 50 km + biomassavergroter 200 km. het zou enorm zijn om te tanken met gedroogd biomassapoeder en asafval in de composter : Idee:
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 192-gasten