Biogasvraag

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
jenviro2
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 31/07/09, 10:50

Biogasvraag




par jenviro2 » 23/10/09, 14:52

Wie kan mij een korte vraag stellen over biogas (formule = CO2 + CH4)? We kunnen methaan verbranden om op te warmen, maar wat kunnen we doen voor CO2? Wat is het aandeel CO2 (in volume of massa) in vergelijking met methaan, 50%?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 25/10/09, 10:05

Het doel van anaerobe vergisting is om het aandeel methaan CH4 (= aardgas) te vergroten en dat van CO² te minimaliseren. Hiervoor vindt fermentatie plaats in een gesloten tank, weg van O² (er is echter altijd een beetje CO², onder meer omdat een deel van de biomassa O-atomen bevat). Maar normaal krijgen we meer CH4 (ongeveer 60%).

CH4-verbrandingen (d.w.z. C-atomen en H-atomen combineren met O-atomen in lucht om respectievelijk CO² en H20 en energie te geven)

CO² is in deze materie "inert" (aangezien het al een geoxideerde vorm van koolstof is).

Dus in de praktijk krijg je de twee niet apart, maar een mengsel van twee gassen die niet gescheiden zijn. We verbranden het mengsel. In het geval reageert de CO² niet (niet meer dan de stikstof die in de lucht zit en die bijvoorbeeld een verbrandingsmotor passeert) ... De CH4 verbrandt en geeft de energie ... Resultaat: van de warmte (energie), CO² (dat bevatte aan het begin + dat geproduceerd door verbranding) en waterdamp ...

Dit werkt in een gasfornuis of in een WKK-motor (productie van elektriciteit + warmte die vrijkomt door de motor: warm water).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 130-gasten