6ieme RB: Bioraffinage lignocellulose materialen

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

6ieme RB: Bioraffinage lignocellulose materialen




par Christophe » 23/09/09, 16:24

Ik denk dat ik aan deze dag zal deelnemen (ik heb deelgenomen aan de 4ieme over snelgroeiende planten in 2007: 4emes Biomass Meetings Welke bronnen voor de biobrandstoffen van morgen? - 2007).

Dit zal interessant zijn in de context van Laigret-project! Ik ga namens de vereniging.

Hierbij is de vzw ValBiom verheugd u uit te nodigen voor de 6e Biomassa Meetings getiteld "Bioraffinage van lignocellulosematerialen", die zal plaatsvinden op 21 oktober 2009 in Gembloux, België.

We willen voor dit evenement iedereen uitnodigen die direct of indirect deelneemt aan ontwikkeling of geïnteresseerd is in bioraffinage.

U vindt het gedetailleerde programma en de registratieprocedures in bijlage of op onze website www.valbiom.be (links hieronder). Uw bevestiging van deelname moet ons uiterlijk op maandag 12 oktober 2009 bereiken. Voor praktische informatie kunt u contact opnemen met Valérie Thiels (v.thiels@cra.wallonie.be, + 32 (0) 81 627 142).

In de hoop velen van jullie op deze dag te zien,

Dames en heren, aanvaard de verzekering van mijn bijzondere hoogachting.

Valerie THIELS
Communicatiemedewerker ValBiom
Afdeling plattelandstechniek
Waals Centrum voor Agronomisch Onderzoek - CRA-W
Waals landbouwonderzoekscentrum
Chaussée de Namur, 146
5030 Gembloux (België)
Tel: + 32 (0) 81 627 142
Fax: + 32 (0) 81 615 847
v.thiels@cra.wallonie.be
www.valbiom.be

Het programma van de dag:
http://www.valbiom.be/index.php?url=fr/ ... -biomasse/

Het online registratieformulier:
http://www.valbiom.be/index.php?url=fr/ ... scription/


programma:

08: 45-09: 20 Welkom van deelnemers - koffie

09: 20-09: 30 Welkom van Pr. Eric HAUBRUGE, vice-rector, FUSAGx

Visie, strategie en grensoverschrijdende samenwerking

09: 30-10: 00 Bioraffinaderijen in FP7: een Europees perspectief
Dr. Maria FERNANDEZ GUTIERREZ, wetenschappelijk medewerker, DG Onderzoek, Europese Commissie

10: 00-10: 30 De toekomst van bioraffinage gezien door de projecten van het IAR-cluster
Pr. Daniel THOMAS, UTC, president IAR

Fractionering en terugwinning van lignocellulosische materialen

10: 30-10: 55 Structuur van cellulose en verschillende bioraffinage-routes
Dr. Jean-Luc WERTZ, projectmanager, ValBiom

10: 55-11: 15 Koffiepauze

11: 15-11: 40 Bioraffinage van de tweede generatie en presentatie van Futurol
Dr. Frédéric MARTEL, directeur Procéthol 2G

11: 40-12: 05 Tweede generatie bio-ethanol: beperkende factoren
Prof. Philippe THONART, FUSAGx

12: 05-12: 15 Stoomkraken en stoomexplosie
Nicolas JACQUET, FUSAGx

12: 15-13: 45 Lunch - TRANSVAL-stand (in kaart brengen van spelers in de bioraffinage-sector in het grensoverschrijdende gebied)

Biomoleculen uit bioraffinage van lignocellulosematerialen

13: 45-14: 10 Praktische aspecten met betrekking tot studies naar modelcellulosen: productie van glucose en cellobiose
Dr. Caroline VANDERGHEM, Nicolas JACQUET, Onderzoekers, FUSAGX, Pr. Michel PAQUOT, FUSAGx ​​(spreker)

14: 10-14: 40 Nanocomposieten op basis van cellulosevezels
Prof. Jacques DEVAUX, UCL

14: 40-15: 10 Pentoraffinage en pentose-chemie
Pr. Sandrine BOUQUILLON, Universiteit van Reims

15: 10-15: 40 Tweede generatie lignines
Dr. Bernard KUREK, INRA Reims onderzoeksdirecteur

15: 40-16: 00 Koffiepauze

16: 00-16: 30 Nieuwe moleculen van het BioHub-programma
Patrick FUERTES, directeur BioHub Program, Roquette

16: 30-17: 10 Groene chemie en nieuwe moleculen van het Technose excellentieprogramma
Dr. Pascal LAURENT, Dr. Aurore RICHEL, Onderzoekers, FUSAGx, Pr. Michel PAQUOT, FUSAGx

17: 10: 17: 20 Conclusie door de heer René POISMANS, expert bij de landbouweenheid van het kabinet van minister Lutgen


Nou, ze hebben een grappig spel gemaakt: http://www.valbiom.be/valbiogame/
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 23/09/09, 17:39

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 12/10/09, 10:53

Als het net zo goed wordt gedaan als de 4ieme-dag, moet veel informatie in digitale vorm beschikbaar zijn.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/10/09, 21:05

Ay, ik kom terug van Gembloux! Waw, je had een (zeer) hoog niveau in de biochemie nodig om alles te volgen! Ik begreep de 1-conferentie op 2 niet ... Er waren minder mensen dan de 2007-dag op snelgroeiende planten (en om een ​​goede reden was het veel specifieker).

Samenvattend: 2e generatie biobrandstoffen (omzetting van cellulose en lignine in ethanol) zijn, behalve "verrassing", (zeer) verre van ontwikkeld ...

Ik denk dat ze vóór 20 of 30 jaar niet competitief zullen zijn (met betrekking tot benzine). De meningen liepen vandaag uiteen. Om het eenvoudiger te maken: de 2ieme-generaties zullen aan de horizon duurder zijn om te produceren (2015 tot 50 cent / L bioraffinage-output) dan de 60ere-generatie die momenteel al onrendabel is zonder belastingvrijstelling ...

Andere conferenties over biomaterialen op basis van lignine en cellulose ter vervanging van producten van petroleumoorsprong (oplosmiddel, polymeer bindmiddel, bitumen, enz.) Maar hier te hoge kosten maar enkele "goede verrassingen".

Ik denk dat de cellulosetransformatie bedoeld voor biomaterialen vóór het energieverbruik op de markt zal komen!

Zodra de conferenties klaar zijn, zal ik ze naar je gooien ...
Dernière édition par Christophe de 21 / 10 / 09, 21: 07, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 21/10/09, 21:06

dat geeft ons tijd om Laigret te maken :D
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/10/09, 21:11

Uh ja we kunnen dat zeggen ...

Als je hun R & D-budget ziet ... als we er een 1/10 van hadden voor Laigret, zou dat de panard zijn !! Wat zeg ik: 1% zou genoeg zijn !!! : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 23/10/09, 10:48

Informatie gekoppeld aan 2 biobrandstoffen, 2e generatie, die duidelijk de complexiteit van de vereiste biochemische bewerkingen laat zien:
https://www.econologie.com/forums/biocarbura ... t8634.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 23/11/09, 17:57

Hier zijn de documenten van enkele van de conferenties van de dag in .pdf, de aandacht zoals hierboven vermeld is van het "hoge niveau" en ik zet alleen de meest toegankelijke (de andere, van het niveau scheikundebiologie universiteit, zijn beschikbaar op deze pagina ):

1) Tweede generatie cellulose bio-ethanol: beperkende factoren en moeilijkheden (bevat veel gegevens over gestort afval en hout). Er werd gezegd dat na 2 jaar er bijna niets anders was dan cellulose in al het stortafval ...

2) De toekomst van de Bioraffinage, een vergelijking tussen een olieraffinaderij en een bioraffinage

3) Bioraffinaderijen in Europa 25 : energie, non-food landbouw en biobrandstoffen in het Europa van 25, kerncijfers.

4) Futurol-project door Procéthol 2G: presentatie van een 2ieme generatie bio-ethanolraffinaderij

Maloche is degene met de nummers op 6 nullen :)

5) Stoomkraken en stoomexplosie, lignocellulosische toepassing

6) Tweede generatie lignines en groene chemie

En de laatste 2 geclassificeerd in biomassa omdat het meer groene chemie betreft dan biobrandstoffen:

7) Technose-programma: groene chemie en nieuwe moleculen van plantaardige oorsprong

8) Biohub en bioraffinage: nieuwe producten en processen van groene chemie door Roquette
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 142-gasten