Project in Burkina Faso stookolie

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Avatar de l'utilisateur
Crabine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 01/08/09, 11:28
Plaats: Bordeaux en Bobo Dioulasso in Burkina Faso

Project in Burkina Faso stookolie




par Crabine » 01/08/09, 11:40

Hallo, ik ben een technicus voor plattelandsactiviteiten en voorzitter van de internationale solidariteitsvereniging LE CHOIX:

http://le.choix.ong.over-blog.org/

We willen alle kansen benutten om werk te geven aan de bevolking van Bobo Dioulasso (in Burkina Faso) en omgeving.

Terwijl we hun bcp in twee gemotoriseerde wielen laten rollen, zou ik graag willen weten of we ze kunnen laten rollen met pure zonnebloemolie?

De zonnebloem is gemakkelijk te kweken en we zouden de apparatuur krijgen voor de extractie van de olie.

Als dat zo is, zullen de boeren er baat bij hebben bij de verkoop van zonnebloempitten van hun (te starten) plantage, de monteurs zullen er zeker baat bij hebben, en ook de consument.

Dank u bij voorbaat
0 x
Samen sterker om te delen!
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 01/08/09, 12:13

Ik denk dat de productie van eerste generatie agro-brandstof (op basis van voedselplanten) in Burkina een hele grote fout is...

Het debat over biobrandstoffen is erg lang op de site... Doe een beetje onderzoek, je zult veel informatie vinden...

Voor het Sahelklimaat zie ik twee mogelijke dingen voor de productie van bio-energie:
- methanisering van organisch, dierlijk en plantaardig afval: slachtafvallen, algen, rottende planten, mest en drijfmest wanneer deze niet voor de landbouw worden gebruikt...
- productie van olie uit pionierplanten in droge klimaten voor gebruik niet eetbaartype jatropha...

Er zijn veel experts in low-tech installaties van dit type in India en Latijns-Amerika, een paar in Afrika... zowel voor de initiële investering als voor het onderhoud, enz.)

Voor jatropha is het een pioniersstruik in droge klimaten, het kan de strijd tegen woestijnvorming mogelijk maken.

Gezien de diversiteit aan economische modellen in de regio (solidariteitseconomie, ruilhandel, ...), nodig ik mensen vaak uit om na te denken over iets anders dan winstgevendheid en zeer grote landbouwgebieden, polyculturen maken het mogelijk soorten te behouden voor gevarieerd gebruik: voedsel, cosmetica, traditionele farmacopee, energie-exploitatie of zelfs jacht en fokkerij (het onderhoud van planten die nodig zijn voor de ontwikkeling van de fauna...). In Ivoorkust zijn enkele boerderijen in deze richting ontwikkeld.

Tot slot, als je aan dit project meedoet, moet je een partnerschap opzetten met het IRD of een ander instituut met lokale of gevestigde agronomen...

Voor het gebruik dat je ervan wilt maken, denk ik niet dat pure olie geschikt is voor 2-takt motoren... Mogelijk voor alle dieselgenerator- of vrachtwagenmotoren. Methaan zou ook niet ideaal moeten zijn voor kleine voertuigen... Maar het wordt gebruikt voor koken en kleine generatoren in India.

Mogen andere ecologen eventuele fouten corrigeren in wat ik heb gezegd. Dankjewel.

Veel succes.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Crabine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 01/08/09, 11:28
Plaats: Bordeaux en Bobo Dioulasso in Burkina Faso

Burkina Faso-project




par Crabine » 01/08/09, 14:50

Bedankt voor je info.
Heel interessant het gebruik voor generatoren, hoe werkt het precies? en op welke groepen?
0 x
Samen sterker om te delen!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 01/08/09, 15:06

Ik kan me alleen abonneren op alles wat je hebt geschreven, minguinhirigue, en ik zou hieraan willen toevoegen dat iedereen werk geven en de economie ontwikkelen betekent koste wat kost het westerse model willen reproduceren. Dit vormt een ernstige vergissing, ook al zijn de bedoelingen zeker uitstekend (is de hel er niet mee geplaveid?).

Het enige geldige doel is om (bescheiden) bij te dragen aan het geven van toegang aan de lokale bevolking tot de grootst mogelijke autonomie (ik bedoel materieel en moreel).

Bovendien bestaat het risico dat het injecteren van financiële middelen van vrijwillige donateurs uit rijke landen, hoewel essentieel, een effectief middel wordt om het morele comfort van donateurs te vergroten zonder gegarandeerde voordelen voor de ontvangers. Liefdadigheid is vernederend voor degene die ontvangt, dus voor degene die geeft, en, tenslotte, kan eenvoudige(?) gerechtigheid niet vervangen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 01/08/09, 16:00

Dag

terwijl ontwikkelingslanden worden ontmoedigd om bio-energie te verbouwen (voor eigen gebruik), verbouwen wij geïndustrialiseerde landen overmatig maïs, in de regio waar ik woon, als we overvliegen, zien we alleen maïsvelden uit het zicht. In augustus zijn er meerdere spuitvliegtuigen in bedrijf.
Wat doen ze met dit alles maar??

Andre
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 01/08/09, 18:51

U hebt volkomen gelijk dat u deze schijnbare inconsistenties onderstreept, maar juist omdat het beter is te voorkomen dat verarmde landen onze absurditeiten imiteren: zij zouden er veel meer voor betalen dan wij!
Deze maïs maakt deel uit van de 80% van de oppervlakten die grotendeels worden verbouwd om het vee te voeren, dat vervolgens in de vorm van vlees wordt geconsumeerd. Het is verspilling en totale onzin vanuit het oogpunt van energie, dat ook verantwoordelijk is voor veel volksgezondheidsproblemen, in het noorden door overmaat, in het zuiden standaard.
Het is een politieke keuze die een van de elementen is van een geheel dat leidt van potentieel voldoende landbouwproductie tot een situatie van schaarste voor 800 miljoen mensen (ik heb het hier alleen over hongersnood, ondervoeding is veel wijdverspreider).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Crabine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 01/08/09, 11:28
Plaats: Bordeaux en Bobo Dioulasso in Burkina Faso

Burkina Faso-project




par Crabine » 01/08/09, 20:02

Voor Ahmed, zoals hij het zo mooi zegt: geloof niet wat hij zegt... : Cheesy:

Uit de ontvangen antwoorden heb ik sterk de indruk dat jullie technische mensen zijn, zonder in het veld te zijn geweest.
Typisch ... velen van ons hebben "gewaardeerd".

Dus om de draad een beetje op te pikken, geven we technologieën door (over welke kolonisatie/bedelarij, etc. hebben we het?), door ter plekke eenvoudige activiteitsontwikkelingen aan te bieden aan diegenen die mogelijk geïnteresseerd zijn.

Ik ben technicus plattelandsactiviteiten en we doen alles samen met de betrokken groepen, zij brengen hun ideeën en knowhow, we mengen alles en we starten het project (16 jaar bij RCI).

Ik heb het hier niet over volledig biologische, alleen zonnebloemolie als mogelijke brandstof.
0 x
Samen sterker om te delen!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 02/08/09, 10:19

Ik wil inderdaad niet dat mensen geloven in wat ik zeg, ik ben veel ambitieuzer: dat mensen begrijpen... met nuances.

Er zijn 2 manieren om dingen verkeerd te zien: door te ver weg te zijn (waar je ons de schuld van geeft) of door te dichtbij te zijn...

Van mijn kant ben ik lid van een vereniging. die in een Afrikaans land werkt, dus ik ben redelijk bekend met deze kwesties (ik neem een ​​algemeen standpunt in, omdat er aanzienlijke verschillen zijn in de situatie afhankelijk van het land).
Binnen de vereniging. we zijn ons ervan bewust dat we de rol van een falende staat vervangen en dat dit alleen acceptabel is gezien de urgentie van de situatie, bovendien hebben we geen middelen om iets te doen aan de structurele oorzaken van de armoede.

De vereniging. heeft een dubbele regie: een ter plekke, autochtone, en een in Frankrijk. Het is door een dialoog tussen de bewoners en ons dat de projecten georiënteerd zijn. De betrokken gebieden zijn gezondheid (in wezen preventief, bijvoorbeeld het graven van putten om dysenterie te voorkomen), onderwijs (financiering van leraren, kantines om kinderen uit afgelegen dorpen toegang tot school te geven) en voedselautonomie (landbouwtrainer).
We vermijden zorgvuldig de overdracht van "invasieve" technieken en geven de voorkeur aan een overdracht van kennis aangepast aan de lokale context.
Het belangrijkste: deze actie wordt gedaan op basis van een uitwisseling : Ik denk dat we meer lessen kunnen leren van deze bevolkingsgroepen die in zulke omstandigheden* leven dat we daar niet langer dan een paar maanden zouden kunnen overleven zonder "westerse krukken", dan wat we ze kunnen geven.

*En hier heb ik het over bevolkingsgroepen die in armoede leven maar niet in ellende.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Crabine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 01/08/09, 11:28
Plaats: Bordeaux en Bobo Dioulasso in Burkina Faso




par Crabine » 02/08/09, 14:19

"We vermijden zorgvuldig de overdracht van "invasieve" technieken en geven de voorkeur aan een overdracht van kennis aangepast aan de lokale context. "

Mee eens, wat uw vereniging doet zit ook in onze projecten, dus niets nieuws onder de zon; het is zo om te zeggen.

Maar u zegt dat u een onafhankelijke antenne ter plaatse heeft, wat bij ons niet het geval is.
We zijn verdeeld over verschillende nationaliteiten, maar van hetzelfde geloof, en dezelfde doelstellingen in het Noorden als in het Zuiden, en werken samen, en de antennes ter plaatse zijn aan elkaar gekoppeld.
De technieken en technologieën, de ideeën, de acties overlappen elkaar na overleg tussen alle leden hier en daar, en dit is wat onze kracht maakt.

Sommige verenigingen helpen op afstand, maar volgen niet op, en laten de begunstigden van hun donaties en acties achteraf aan hun lot over, wat betekent dat projecten instorten en materialen "ontsnappen"... We hebben feedback van deze gevallen, en dat spoort mensen niet aan om hier te mobiliseren, jammer. Het geval van dorpspompen ligt voor de hand, na een bepaalde tijd zijn ze defect en steekt niemand zijn hand in de zak (ter plaatse) voor onderhoud. Ik ben voor sleufpompen, een emmer water van 25 CFA-frank en de oprichting van een dorpscommissie voor onderhoud.

We helpen bij het ontwikkelen van bestaande activiteiten die ontwikkeld kunnen worden, zoals ambachten met een commerciële afzet, maar ook voor andere beroepen waar een tekort is aan opleiding (voor analfabeten die al functioneel zijn) en gereedschap.
Solidariteitsverlof is een van onze sterke punten.

Maar er zijn mensen die niet in een van deze gevallen vallen, en het is vaak op het platteland. Ik werkte persoonlijk op het land, ik had yams, cassave, maïs, enz., En kleinvee.
Ik zag de moeilijkheid voor de boer in het algemeen om al genoeg te produceren voor de gezinsmaaltijden, en daarom praktisch onmogelijk om te produceren voor de verkoop, bij gebrek aan apparatuur.
Er zijn echter tijden tijdens het magere seizoen dat hij op de familiereserve verkoopt, vandaar de periodes van hongersnood.

Daarom is het mogelijk om via een coöperatie de nodige uitrusting te leveren voor de rationele exploitatie van hun percelen (en dus tijd te besparen), maar het is mogelijk om een ​​of meer nieuwe gewassen met interessante winstgevendheid te introduceren. ,,We vermijden zorgvuldig de overdracht van "invasieve" techniek, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan een overdracht van kennis aangepast aan de lokale context. "

*
Dit is de reden waarom het mogelijk is om via een coöperatie de nodige uitrusting te leveren voor een rationele exploitatie van hun percelen (en dus tijd te besparen), maar het is mogelijk om een ​​of meer nieuwe gewassen met interessante winstgevendheid te introduceren. andere spelers in deze activiteit (de oliewinningsgroep, de monteur en de bromfietser.

De zonnebloem is er één voor 1) het produceren van gezinshuishoudolie (niet verkocht), 2) het produceren van olie voor brandstof.

Soja is een andere voor 1) voedsel voor mensen, 2) diervoeder voor vee (vermindering van commercieel voedsel = economie).

Dus ik blijf mezelf bijscholen op het gebied van pure olie als brandstof..

De zonnebloem is er één voor 1) het produceren van gezinshuishoudolie (niet verkocht), 2) het produceren van olie voor brandstof.

Soja is een andere voor 1) voedsel voor mensen, 2) diervoeder voor vee (vermindering van commercieel voedsel = economie).

Dus ik blijf mezelf informeren over het onderwerp pure olie als brandstof.

De zonnebloem is er één voor 1) het produceren van gezinshuishoudolie (niet verkocht), 2) het produceren van olie voor brandstof.

Soja is een andere voor 1) voedsel voor mensen, 2) diervoeder voor vee (vermindering van commercieel voedsel = economie).

Dus ik blijf mezelf informeren over het onderwerp pure olie als brandstof.

zonnebloem is één op 1) olie produceren voor het huishouden (niet verkocht), 2) olie produceren als brandstof.

soja is een andere voor 1) voedsel voor mensen, 2) dierlijk voedsel voor vee (vermindering van commercieel voedsel = economie).

Dus ik blijf mezelf informeren over het onderwerp pure olie als brandstof.
0 x
Samen sterker om te delen!
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 02/08/09, 19:12

De aanpak is erg interessant, zolang je erin slaagt om participatieve beslissingen, monitoring en geen brutale oplegging van meningen en culturele praktijken te handhaven. noorden...

Pour ce qui est du terrain Crabine, je n'ai effectivement pas mené de projet de ce type sur le terrain, mais j'y ai vécu 15 ans (en RCI aussi), des parents avaient une petite exploitation agro-forestière que je visitais vaak. Ze ontwikkelden een aantal van de ideeën die ik hierboven heb uiteengezet: veelheid aan middelen, verhoogde vuurgrenzen (teak...), onderhoud van kreupelhout en woestenij geschikt voor de ontwikkeling van medicinale soorten en fauna. , participatief en samenwerkend werk met lokale boeren ... Het geheel genereerde enkele voordelen tijdens de explosie van de Ivoriaanse crisis (2001)...

Achteraf, zoals ik al eerder zei, denk ik eerlijk gezegd dat zonnebloem niet geschikt is voor energieverbruik. Planten voor strikt non-food doeleinden moeten zoveel mogelijk worden gebruikt voor energiegebruik in een gebied waar hongersnoden aan de horizon zijn... Daarom noemde ik jatropha (jatropha curcas), een pioniersplant (vrij weinig werk...), die in droge gebieden terrein kan helpen winnen en 800 tot 1300 l/ha olie levert.

Bovendien heeft de zonnebloem weinig water nodig, maar hij is niet goed bestand tegen langdurige droogte, dus ik weet niet zeker of hij geschikt is voor het Burkinabé-klimaat, ongeacht het gebruik. Het enige voordeel dat ik hem nalaat, is dat de cake eetbaar is voor vee... Ik weet niet zeker of dit het geval is met jatropha-noten.

Wat soja betreft, ik weet niet genoeg over de plant om erover te praten... Ik ben gewoon verrast door het gebruik voor vee van een plant die bekend staat om zijn sterke directe voedingskracht!?

Tot slot, voor motoren kan olie in dieselmotormotoren lopen, mits de pompen voldoende zijn, ik heb daar niet precies genoeg kennis over, maar sommige olieachtig du forum zal wakker worden. Ik weet gewoon dat veel generatoren van Ivoriaanse monteurs afkomstig zijn van geborgen vrachtwagenmotoren... Diesels... We moeten alleen kijken hoe we ze kunnen aanpassen en hoe we ervoor kunnen zorgen dat ze geen eetbare palmolie gaan kopen omdat het goedkoper dan diesel!

PS: probeer je bericht te bewerken, er is een fout opgetreden...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 178-gasten