Biogas...van celluloseafval!

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38

Biogas...van celluloseafval!




par Elec » 04/02/09, 01:42

Onderzoekers van het Fraunhofer Instituut hebben een biogasproductie-eenheid ontwikkeld die uitsluitend op graanafval werkt. (...) "Maïsstengels bevatten cellulose die niet direct kan worden gefermenteerd. Maar in onze fabriek wordt de cellulose vóór de fermentatie afgebroken door enzymen.“(…) De biomassa wordt doorgaans 80 dagen in een vergistingstank bewaard. Hier reduceert de voorbehandeling van de biomassa deze fase tot 30 dagen, wat de algemene efficiëntie van het systeem versterkt. De onderzoekers slagen er zo in om 30% meer biogas dan bestaande processen.Een hoge temperatuur brandstofcel maakt het apparaat compleet door het gas om te zetten in electricite, Avec une effectiviteit van 40 om 55% (...)
http://www.enerzine.com/6/6879+avancees ... oles+.html

Elektriciteit uit stro - Onderzoekers hebben de eerste biogasinstallatie ooit ontwikkeld die puur op afval draait in plaats van op eetbare grondstoffen, waardoor afval wordt omgezet in waardevol materiaal. De centrale wekt 30 procent meer biogas op dan zijn voorgangers. Een brandstofcel zet het gas efficiënt om in elektriciteit (...) Als het elektrische en thermische rendement bij elkaar worden opgeteld, heeft de brandstofcel een totaal rendement van maximaal 85 procent. - http://www.physorg.com/news152878602.html

Dit is de meest efficiënte manier om afval te recyclen.
Bravo voor de Fraunhofer-onderzoekers.

Veel interessanter (en verreweg!) dan het produceren van cellulose-ethanol uit dit celluloseafval, waarvan de verbranding in een laagefficiënte thermische motor de lucht die we inademen zal vergiftigen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 04/02/09, 02:05

:onheil:

Het ultieme vals goede idee!

Maïsstro IS GEEN AFVAL! Ter plaatse verpletterd of begraven, keert het een deel van wat het gewas heeft gewonnen terug naar de bodem: altijd dat minder om het volgende jaar als wijziging toe te voegen.

In onze intensieve gewassen ontbreekt het in de bodem aan organisch materiaal, ze zijn ongestructureerd, compact of worden gemakkelijk weggespoeld door regen. Het heeft echt geen zin om nog meer te verwijderen!

De econologie moet rekening houden met de ecologie (de wetenschap, niet de politieke beweging).
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET
"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 04/02/09, 02:13

U heeft gelijk: we moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit van onze bodems behouden blijft.
Celluloseafval komt in grote hoeveelheden uit de voedingsindustrie. In plaats van ze te valoriseren in cellulose-ethanol zoals nu wordt gedaan, is het voorgestelde pad veel relevanter (als we de ethanol vervolgens in een thermische motor verbranden, vervuilen we maximaal; hier verkrijgen we elektriciteit + warmte, met een hoge algemene efficiëntie). En we verkrijgen aan de uitlaat van de methanisator (naast het biogas), meststof voor gewassen. Het is dus een geweldig idee.

Het is waar dat er andere manieren zijn om elektriciteit te produceren, maar met biogas produceren we elektriciteit wanneer we maar willen, bijvoorbeeld naast zonne-energie (CSP, PV) tijdens de nacht.
Dernière édition par Elec de 04 / 02 / 09, 02: 24, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 04/02/09, 02:20

Ja, je hebt gelijk, ik laat me meeslepen, het onderwerp bodem en rivieren ligt gevoelig voor mij.

Als het proces in kwestie het mogelijk maakt om andere celluloserijke materialen te verwerken, zeg ik bravo!

Maar laten we de strootjes in de velden laten.
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET

"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 04/02/09, 02:21

highflyaddict schreef:Ja, je hebt gelijk, ik laat me meeslepen, het onderwerp bodem en rivieren ligt gevoelig voor mij.


Naar mijn mening is dit een uitstekende gevoeligheid;)
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 04/02/09, 02:29

Ja bedankt!

Alsjeblieft, dus ik lees het goed:
Onderzoekers van het Fraunhofer Instituut hebben een biogasproductie-eenheid ontwikkeld die operationeel is exclusivement aan graanafval.


Als ze het met zaagsel of spaanders doen, zal het veel beter zijn!

Nou, het is erg laat,Beeld !
Dernière édition par highfly-addict de 04 / 02 / 09, 02: 33, 1 keer bewerkt.
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET

"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 04/02/09, 02:32

Als het werkt met cellulose uit graanafval, kan het ook werken met landbouwvoedselafval gemaakt van granen...
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten