Campagne tegen agrobrandstoffen (Oxfam en milieubeschermers)

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Campagne tegen agrobrandstoffen (Oxfam en milieubeschermers)




par Christophe » 30/10/08, 10:33

Oxfam, CCFD - Terre solidaire en Friends of the Earth hebben zojuist een actie / petitie tegen AGROFuels gelanceerd.

Ik geef het graag door en ik ben blij dat ze het hebben over AGROfuels en niet over BIOfuels, dus alleen 1ere generatie biobrandstoffen veroordelen (dat wil zeggen biobrandstoffen gemaakt van voedselplanten en die nu correct zijn genoemd) titel AGROcarburants) en niet het principe van biobrandstoffen als geheel (zoals vele andere media al hebben gedaan!). Ter info: we hadden dit onderscheid in december 2007 op Econologie.com voorgesteld! https://www.econologie.com/agrocarburant ... -3575.html

De campagne betreft en veroordeelt:
a) de spanning op voedselprijzen (zogenaamd vanwege biobrandstoffen maar we begrepen dat het vooral speculatie was)
b) de ontoelaatbare koppeling tussen bepaalde landbouwproducten en olieprijzen! Een beetje zoals de prijs van brandhout is gekoppeld aan de prijs van olie ...

Ik heb nog steeds niet begrepen waarom, gezien de technische en culturele verschillen (geen woordspeling bedoeld ... hoewel) zoveel Mexicaanse maïs, zoals Franse tarwe of Indiase rijst waren allemaal vermeld door handelaren in Chicago...

Oxfam schreef:campagne " agrobrandstoffen, het voedt zijn wereld niet ”

In een tijd dat er op Europees niveau onderhandelingen worden geopend over grootschalige consumptie van agrofuels, lanceert Oxfam France - Agir ici met de CCFD - Terre solidaire en Les Amis de la Terre de campagne "Agrofuels, dat niet zijn wereld voeden '.

De campagne werd uitgevoerd in samenwerking met Indonesische, Colombiaanse, Beninese en Braziliaanse verenigingen en verzet zich tegen elke gekwantificeerde doelstelling om agrofuels te integreren in het energieverbruik van het Europese transport door 2020.

De aangesloten verenigingen van de campagne benadrukken de catastrofale gevolgen van grootschalige ontwikkeling van agrofuels, op alle niveaus: voedsel, milieu en sociaal. Desastreuze effecten die alleen kunnen worden beperkt door de herziening van het beleid ter ondersteuning van deze markt en niet door een illusoire certificering of een toekomstige "tweede generatie".

Beeld

Inderdaad, gepresenteerd als de wonderoplossing tegen de uitputting van oliereserves, maar ook als een remedie voor de opwarming van de aarde, bedreigen agrofuels tegenwoordig de lokale bevolking en voedselgewassen door het land en de natuurlijke hulpbronnen te monopoliseren. Ze dragen ook bij aan de wereldwijde stijging van de voedselprijzen die bijna 100 miljoen mensen meer honger en armoede heeft gebracht en het levensonderhoud van 300 miljoen mensen in gevaar heeft gebracht. Dit cijfer, dat al ondraaglijk is, zou door 2025 kunnen verdubbelen als de huidige haast op agrofuels aanhoudt.

Vanuit strikt milieuoogpunt heeft de massale ontwikkeling van agrofuels ernstige ecologische gevolgen voor onze planeet, in het noorden en in het zuiden: toename van chemische vervuiling, genetisch risico of zelfs uitputting van biodiversiteit, bodems en waterreserves .

Aarzel niet om de campagnewebsite te bezoeken www.agrocarb.fr

Web-extensie van de campagne, het bevat veel extra informatie (rapporten, extra bestand, mobilisatiedocument, etc.) en stelt u in staat om het laatste nieuws over agrofuels te volgen via een blog gevoed door de aangesloten verenigingen van de campagne.


ps: de Laigret-olie is het volgens u een biobrandstof in strikte zin? :?
Dernière édition par Christophe de 05 / 11 / 08, 22: 43, 3 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 30/10/08, 10:55

Dit zijn de campagnedocumenten:

Folder met campagnepresentatie

De petitie om af te drukken en in te vullen

Aanvullend campagnedossier, met precieze informatie over agrofuels.

Er zijn ook enkele coole banners hier: http://www.agrocarb.fr/kit-de-mobilisation.php

Trouwens, ik heb het Laigret-project net gepresenteerd aan de Oxfam-persoon die deze campagne aan mij heeft gepresenteerd ... Ik houd je op de hoogte als het hen interesseert!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 06/11/08, 08:51

0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 10/11/08, 09:58

Ik vind dit initiatief erg goed, jammer dat het niet eerder was verwacht, maar hey ... oude fietser die ik leuk vond !!!

Ter herinnering, dit uitstekende boek van fabrice Nicolino "De honger, de auto, de tarwe en wij" meer dan een jaar geleden gepubliceerd :onheil: :onheil: .

Anders hebben ze het nog steeds over het toevoegen van 10% agrofuel aan conventionele brandstof als het mij lijkt dat de Europese Commissie op dit punt is teruggekeerd.

Veel geluk voor hen.

PS: we kunnen de petitie ondertekenen online.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 10/11/08, 12:50

We hebben erover gepraat forums: https://www.econologie.com/forums/la-faim-la ... t4072.html

De auteur maakt helaas de samensmelting met alle biobrandstoffen ... waarschijnlijk begrepen Laigret ...

Bekijk de opmerkingen die hij per e-mail aan mij heeft gemaakt ...
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 10/11/08, 14:46

Ik zou het boek moeten herlezen omdat ik eerlijk gezegd vooral herinner dat hij het gebruik van agrarisch oppervlak aan de kaak stelde om brandstof te maken met alles wat dat inhoudt (gebruik van water, pesticiden, impact op de prijs van grondstoffen) , landbouwlobby ...).

Wat interessant zou kunnen zijn, is hem misschien meer dan een jaar later om zijn mening vragen. Een jaar geleden waren AMHA, biobrandstoffen van 2n-generatie niet al te actueel of het was sciencefiction voor bepaalde technieken. Merk op dat ze voor het grootste deel nog niet klaar zijn.

Voor mij maakt Laigret óf deel uit van een derde generatie biobrandstof óf van een aparte categorie, omdat het erom gaat te vertrouwen op "afval" van veel grotere oorsprong dan dat van landbouw. En een jaar geleden ... : Mrgreen:
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38

Generatie biobrandstoffen 1, 2 en 3: de impasse




par Elec » 21/12/08, 20:43

Generatie biobrandstoffen 1, 2 en 3: de doodlopende weg.
Verklaringen hier:
http://www.electron-economy.org/article-23222635.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
A2E
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 235
Inschrijving: 15/12/04, 11:36
Plaats: de hal deur 16

Re: generatie biobrandstoffen 1, 2 en 3: impasse




par A2E » 22/12/08, 08:28

Elec schreef:Generatie biobrandstoffen 1, 2 en 3: de doodlopende weg.
Verklaringen hier:
http://www.electron-economy.org/article-23222635.html

uw link is niet geldig] :|
Binnenkort zullen de agrocarb's op hoge snelheid worden ontwikkeld wanneer onze Chinese en Hindoe-vrienden, zoals wij, 2-auto's per huishouden zullen zijn, olie niet langer voldoende zal zijn om al deze prachtige auto's te voeden! : Cry:

Citaat-delnoram wijzigen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187




par Remundo » 22/12/08, 09:37

Ja, de link werkt met mij.

Hier zijn mensen die goede ideeën hebben, maar die de geconcentreerde zonne-energie niet kennen ... Oneindig veel krachtiger dan de olie die in deze landen wordt geoogst, zeer agressief voor planten (droogte) :|
0 x
Beeld
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38

Re: generatie biobrandstoffen 1, 2 en 3: impasse




par Elec » 22/12/08, 16:46

A2E schreef:
Elec schreef:Generatie biobrandstoffen 1, 2 en 3: de doodlopende weg.
Verklaringen hier:
http://www.electron-economy.org/article-23222635.html

uw link is niet geldig] :|
Binnenkort zullen de agrocarb's op hoge snelheid worden ontwikkeld wanneer onze Chinese en Hindoe-vrienden, zoals wij, 2-auto's per huishouden zullen zijn, olie niet langer voldoende zal zijn om al deze prachtige auto's te voeden! : Cry:

Citaat-delnoram wijzigen


De link werkt ... Ik weet niet wat er met je aan de hand is.

China:
- 95% van motorfietsen is al elektrisch in dit land
- China start massaal in de productie van elektrische auto's (vooral BYD)
- China boekt grote vooruitgang op het gebied van hernieuwbare energiebronnen: wind, PV enz. Er zijn ook CSP-projecten (thermodynamische concentratie op zonne-energie)
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 117-gasten