Moeten we biobrandstoffen verlaten?

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4

Moeten we biobrandstoffen verlaten?




par jean63 » 21/01/08, 14:00

Tot ziens............BIOCUEL of liever agrobrandstoffen!!!

Moeten we biobrandstoffen verlaten?

Ook al kan een dergelijke vraag – enigszins verontrustend – niet het onderwerp zijn van een eenduidig ​​antwoord, toch verdient ze het om gesteld te worden, wat we de afgelopen maanden niet hebben nagelaten te benadrukken. als een direct gevolg van de recente explosie van de prijzen van granen en oliehoudende zaden. Maar wat behoorlijk fascinerend is, is dat het ter discussie stellen van biobrandstoffen tegenwoordig vanuit de Europese instellingen wordt doorgegeven.
Laten we niet vergeten dat de Brusselse Commissie ambitieuze doelstellingen op dit gebied heeft gesteld: zij zou ook, en dit is niet incidenteel, deze week de doelstelling van 10% van het aandeel biobrandstoffen in het totale verbruik van landvoertuigen in 2020 moeten ratificeren. De doelstelling hangt ook nauw samen met het proactieve beleid om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, die tegen 20 met 2020% “zou moeten” dalen.
Toch zullen, volgens een intern rapport van de Brusselse Commissie, “de nadelen van biobrandstoffen vrijwel zeker groter zijn dan de voordelen ervan”...
De studie concludeert dat we niet kunnen zeggen dat de bovengenoemde 10%-doelstelling het mogelijk zal maken de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, ook al stellen biobrandstoffen tal van problemen. :
Kannibalisatie van de voedselproductie
Ontbossing, vooral in Zuidoost-Azië
Hoge kosten voor de overheidsuitgaven (tot 65 miljard euro in 2020 voor het Europa van de 27 in 2020).

Deze argumenten zijn al lang bekend, maar vinden waarschijnlijk nu meer weerklank in een tijd waarin hongerrellen – op de ouderwetse manier… – aan beide kanten van de planeet beginnen uit te breken.
Eten of rijden... In Indonesië of elders, de keuze is snel gemaakt!


bron: http://www.boursorama.com/conseils/deta ... ws=5052504

Lees ook de reacties in de forum naar aanleiding van het artikel.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 21/01/08, 14:14

Ik kijk uit naar de volgende generatie brandstoffen, BTL! (biomassa of gas naar vloeistof)!
het gaat dus sneller dan verwacht, heel goed!
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 21/01/08, 21:09

Waarom niet 10% minder verbruik in plaats van 10% biobrandstof?
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 21/01/08, 22:20

voormalige oceanische schreef:Waarom niet 10% minder verbruik in plaats van 10% biobrandstof?

Goed idee, maar er komen de komende jaren miljoenen nieuwe autobezitters bij in alle opkomende landen. :onheil: ...dus 10% minder is niet voldoende, vooral niet als we geen haast hebben met het veranderen van de wijze van voortstuwing (perslucht, elektrisch, waterstof, etc.).
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Moeten we biobrandstoffen achterwege laten?




par Christophe » 22/01/08, 00:17

jean63 schreef:Tot ziens............BIOCUEL of liever agrobrandstoffen!!!


Ik ben gevleid dat u mijn voorstel voor onderscheid volgt : Oops:
0 x
Giul
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 16/08/05, 07:27




par Giul » 16/03/08, 17:55

'Lut

Ethanolproductie uit maïs bedreigt de Golf van Mexico:

De groeiende ethanolproductie uit maïs in de Verenigde Staten bedreigt het ecosysteem van de Golf van Mexico en creëert een groeiende ‘dode zone’, waarschuwt een Canadees-Amerikaanse studie die vandaag is vrijgegeven.

De geplande intensivering van de Amerikaanse ethanolproductie zou “een ramp zijn voor de Golf van Mexico”, voorspelt Simon Donner van de Universiteit van British Columbia, co-auteur samen met Chris Kucharik van de Universiteit van Wisconsin van deze studie, gepubliceerd op de website van de Annalen van de Amerikaanse National Academy of Sciences (PNAS).



http://www.ledevoir.com/2008/03/10/179723.html

@+
0 x
boblebricoleur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 15/05/06, 20:25




par boblebricoleur » 28/03/08, 11:05

Laten we persoonlijk, in de huidige situatie en gezien de bevolking zonder voedsel, een pauze nemen en ons concentreren op de toekomst.
Ik had gehoord (ik weet niet meer waar dsl) dat ze bezig waren met een bacterie die hout, maïsafval,... afbreekt en niet voedsel om ethanol en diester te produceren.
Hier is een echte oplossing: het recyclen van ‘afval’, omdat het op dit moment meer lijkt op ‘kiezen’ tussen eten en rijden
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 28/03/08, 11:22

boblebricoleur schreef:Laten we persoonlijk, in de huidige situatie en gezien de bevolking zonder voedsel, een pauze nemen en ons concentreren op de toekomst.
Ik had gehoord (ik weet niet meer waar dsl) dat ze bezig waren met een bacterie die hout, maïsafval,... afbreekt en niet voedsel om ethanol en diester te produceren.
Hier is een echte oplossing: het recyclen van ‘afval’, omdat het op dit moment meer lijkt op ‘kiezen’ tussen eten en rijden


Je hebt het goed gehoord, het heet houtethanol :) en het maakt deel uit van de tweede generatie BIObrandstoffen, niet te verwarren met de AGRObrandstoffen, die de eerste generatie biobrandstoffen zijn en die de wereld uithongeren (omdat de bush dat wil)...

Details: https://www.econologie.com/agrocarburant ... -3757.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 28/03/08, 11:28

boblebricoleur schreef:Hier is een echte oplossing: het recyclen van ‘afval’, omdat het op dit moment meer lijkt op ‘kiezen’ tussen eten en rijden


Een echte oplossing! Als je gaat! Momenteel kan organisch ‘afval’ uit de landbouwproductie (nog?) niet worden gebruikt voor de energieproductie, maar we moeten niet geloven dat het nutteloos is!

Ze worden begraven door ploegen of als mulch ter plaatse achtergelaten en zijn ESSENTIEEL voor het behoud van het klei-humuscomplex van de bodem.

Maar zonder dit complex is er veel mechanisatie en kunstmest nodig om correcte opbrengsten te verkrijgen, om nog maar te zwijgen van de verschijnselen van erosie en verlies aan biodiversiteit....

Een kleine herinnering aan de elementaire biologie: wij, mensen, maken deel uit van ecosystemen, of we dat nu leuk vinden of niet!

Dus de "oplossingen" die bestaan ​​uit het veranderen van positie om beter door te kunnen zagen aan de tak waarop je zit... nee, bedankt zonder ceremonieel!
0 x
Louhac
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 05/09/07, 10:39




par Louhac » 28/03/08, 11:37

Betekent het methaniseren van organisch afval noodzakelijkerwijs het verwijderen van hun bemestingspotentieel???
Als dit niet het geval is, kunnen we heel goed eerst methaniseren en het residu dan gebruiken voor bemesting…
Zelfs als dit het geval is, is er ook sprake van een locatieprobleem: in Bretagne zorgt de concentratie van vee ervoor dat de regio meer stikstof (in de vorm van drijfmest) moet verspreiden dan wat de gewassen nodig hebben. gemethaniseerd.
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 127-gasten