Biogas en biomethaan, 2-boeken van Bernard Lagrange

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Biogas en biomethaan, 2-boeken van Bernard Lagrange




par Christophe » 30/11/07, 10:23

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de biogastechniek, hier is 2 naslagwerken uitleg over de verschillende technieken:

Bernard Lagrange (20 april 1955) is onafhankelijk milieuonderzoeker. Hij werd geboren in Saint-Germain-en-Laye als zoon van Georges Lagrange, een esperantist. Opgeroepen voor militaire dienst in 1975, weigerde hij zich te onderwerpen, en omdat hij illegaal was, werkte hij voor de APRE (Persagentschap voor Ecologische Rehabilitatie) en het tijdschrift "Pollution Non", beide geregisseerd door Jean-Luc Burgunder in Montargis. Het is in deze context dat Bernard een grootschalig onderzoeksonderzoek zal uitvoeren naar de productie van biomethaan, dat wil zeggen methaan geproduceerd door anaerobe vergisting van organisch materiaal (mest, drijfmest, enz.). Dit onderzoek zal leiden tot de publicatie van een werk gepubliceerd in 1979 door Edisud editions onder de titel "Biomethan", dat een referentie op dit gebied blijft. Na deelname in de jaren '80 en '90 aan verschillende alternatieve ecologische projecten in de Lot en in de Landes, is hij momenteel betrokken bij een project rond alternatieve energieën in Loire-Atlantique.

Bibliografie

* Biomethane, Edisud/alternative energies, collectie "Soft technologies", 1979. 2 delen:

1. Een geloofwaardig alternatief, ISBN 2-85744-040-5 1

Dit eerste deel over biomethaan presenteert achtereenvolgens organisch materiaal als energiebron, geïntegreerde systemen, de geopolitiek van biomethaan en bioconversies als geschikte technologie.

2. principes. technisch gebruik, ISBN 2-85744-041-3 2

Dit tweede deel over biomethaan presenteert methanogene fermentatie, continue vergisting als zuiveringsmiddel, discontinue vergisting en de productie van biomethaan, gas en zijn toepassingen, het gebruik van vergistingseffluenten.


Bron: http://fr.wikipedia.org/wiki/Bernard_Lagrange

Als zijn geboortedatum correct is, schreef hij zijn 2 boeken op 24-jarige leeftijd! Hoeden af!

Verder is vooral VOLUME 2 interessant qua constructie (ik heb een exemplaar).
0 x
Avatar de l'utilisateur
bob_isat
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 290
Inschrijving: 26/08/05, 18:07




par bob_isat » 30/11/07, 11:27

Hallo,

Voor wie geïnteresseerd is in deze boeken, die een naslagwerk over het onderwerp blijven, zijn ze verkrijgbaar via EDEN, een ultradynamische BIOGAZ-vereniging die biogasinstallaties adviseert en uitvoert in Frankrijk:

http://www.eden-enr.org/spip/rubrique.p ... ubrique=25

(M.Lagrange maakt ook deel uit van EDEN)

A+

bob_isat
0 x
Avatar de l'utilisateur
Kyos
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 31/03/07, 15:53
Plaats: Rhone




par Kyos » 01/12/07, 11:41

Dag

Dit zijn twee van de meest interessante boeken. Ik kocht ze in 1981 in Rabat, Marokko.

Het is waar dat het tweede deel interessanter kan zijn dan het eerste, omdat het praktischer is.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om een ​​bericht van 12/11 in herinnering te brengen https://www.econologie.com/forums/biogaz-et- ... 23-20.html
waarin ik adressen aangaf die constructies blootlegden van zeer rudimentaire vergisters gepresenteerd door Eden. Ik zou graag willen weten wat je ervan vindt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
toto65
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 490
Inschrijving: 30/11/06, 20:01




par toto65 » 03/12/07, 22:45

er zijn drie verschillende fasen in het biogasproces.
* hydrolytische en fermentatieve bacteriën (hydrolyse en acidogenese)
* acetogene bacteriën (acetogenese)
* methanogene bacteriën (methanogenese)
http://www.methanisation.info/bacteries.html

Ik heb wat vragen :

Hoe ver zouden we in theorie methanisering kunnen doorvoeren?
Bijvoorbeeld voor 1 ton droge stof die volledig zou worden gemethaniseerd.

Zijn er mobiele biogasinstallaties?

En laatste vraag tot 100 kogels:
Kunnen we de hydrolytische en fermentatieve fase onderscheiden van de acetogenese / methanogenese fase? Zou het proces verbeterd kunnen worden?
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 04/12/07, 09:36

hello,
Mijn vraag is eenvoudiger en pragmatischer:
kunnen we kleine installaties maken voor individuele woningen?

Ik dacht aan deze biolatrines die ik op mijn site uiteenzet:
http://www.nrjrealiste.fr/biogaz/biogaz2.html

het moet, wat betreft de dimensionering van een septic tank of enig ander water, afhangen van het aantal personen?

maar in de mate dat de productie van de continue stroom wordt opgeslagen?

Ik dacht eerst aan een extra gasfornuis...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Kyos
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 31/03/07, 15:53
Plaats: Rhone




par Kyos » 04/12/07, 09:49

Dag

jonule schreef:hello,
Mijn vraag is eenvoudiger en pragmatischer:
kunnen we kleine installaties maken voor individuele woningen?
...
Ik dacht eerst aan een extra gasfornuis...
Je hebt een voorbeeld in de adressen die ik eerder heb aangegeven.
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 04/12/07, 09:53

ja ik kende dit model, ik heb geprobeerd het afgelopen zomer te reproduceren, maar ik had het mis: ik gebruikte een opslagvat in plaats van een maceratievat: hierdoor bleef al het gas door de gaten in het deksel!

Beeld

http://www.nrjrealiste.fr/biogaz/biogaz.html

op deze pagina een link om een ​​methanizer te bouwen, in bakstenen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
toto65
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 490
Inschrijving: 30/11/06, 20:01




par toto65 » 09/12/07, 14:45

Zijn er bacteriën met een hoger methanogeen vermogen?
Die vraag stel ik mezelf bij het lezen van het artikel over de methaanproductie van koeien in vergelijking met bijvoorbeeld kangoeroes.

Er moet toch een lijst zijn?
0 x
Batistuta
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 10/06/08, 09:18




par Batistuta » 12/06/08, 14:27

Voor wie niet bang is voor Engels, vond ik ook nog een super compleet boek dat direct op het net te raadplegen is!
Als dat niet mooi is!!! : Mrgreen:

http://www.fao.org/docrep/t0541e/T0541E00.htm

Ik heb nog geen tijd gehad om het te lezen (het lijkt vrij lang!), maar a priori is het meer gericht op ontwikkelingslanden (dus wat interesseert mij het meest! :P )
0 x
Als u kennis/vragen/suggesties heeft over biogas in ontwikkelingslanden, aarzel dan niet!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten