Speculatie over houtenergie: briketten en pellets

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Speculatie over houtenergie: briketten en pellets




par Christophe » 05/07/07, 10:47

Ik kwam een ​​prijsblad tegen voor geperste houtbriketten (grote pellets met een diameter van 6-7 cm en een lengte van 8 tot 12 cm).

255€ per ton (ongeveer) + 80€ verzendkosten :schok: = 335 €/ton
In brandstof-energie-equivalent zou dit ongeveer € 0,67/l zijn :onheil:

Houtverkopers zijn erg aardig, maar als we deze prijs vergelijken met de energie die in het hout zit (in het beste geval: minder dan 10% luchtvochtigheid)...We krijgen een prijs per kWh die duurder is dan stookolie!

Het is onaanvaardbaar! :onheil: :onheil: :onheil:

Ik heb deze stand van zaken gemeld aan ITEBE, die hartelijk reageerde en ik zou binnen een tijdje meer gedetailleerde uitleg krijgen!

ps: Rulian zal binnenkort onze voorraad briketten kunnen inspecteren die voor een onverslaanbare prijs zijn gekocht bij de dorpszagerij :)
Dernière édition par Christophe de 05 / 07 / 07, 13: 25, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 05/07/07, 13:08

Hallo,
Hetzelfde geldt voor mijn stiefbroer, hij heeft navraag gedaan bij een plaatselijke fabrikant van houten trappen (Isère), hij weet niet wat hij anders moet doen dan zaagsel (dat hij al samenperst).) maar ook gevallen... en dat doet hij ook 'Ik heb geen tijd om dat allemaal op waarde te schatten, hij is erg blij als we wat van hem komen overnemen
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.
(Alessandro Marandotti)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 05/07/07, 13:14

Reden te meer om briketten niet tegen waanzinnige prijzen te verkopen! :onheil:

Tenzij de tussenpersonen eenvoudigweg oliemannen zijn...

De grootste Elzasser distributeur van pellets verkoopt ook stookolie...dus de prijzen worden duidelijk omhoog gedreven...

De aandeelhouders van Alsace Pellets zijn enerzijds een groep familiebedrijven waarvan de activiteiten papier en hout betreffen (Cartonnages Siegwald SARL, Embalbois Services SARL, enz.) en anderzijds een regionale distributeur van aardolieproducten (Etablissements Joseph Wallach SAS). .



Nou, hun prijzen zijn iets goedkoper dan briketten:
Bulklevering 6 mm Pellets, vanaf 2 ton per blaaswagen.

Totaal factuur = (prijs per ton x geleverde hoeveelheid) + (€ 25 x aantal lossingen)

Bestelprijs vanaf 01 juli 2007 per ton geleverde pellets:

* Elzas, grondgebied Belfort: € 190


Goud 1 ton = komt op zijn best overeen met 500 liter brandstof...
We zijn dus zo’n 35% goedkoper dan stookolie, wat beter is dan briketten...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 05/07/07, 13:31

Hé, ik maak gebruik van dit onderwerp om je te vertellen over een nieuw tijdschrift:

Deze Bioenergy International nr. 1 is het eerste nummer in normaal formaat van 32 pagina's van uw nieuwe Franstalige tijdschrift dat volledig gewijd is aan de bio-energiemarkt. Nummer 0 “discovery”, gelanceerd op de BOIS ENERGIE-beurs in Orléans afgelopen april, wekte enthousiasme op en velen van u hebben al een abonnement afgesloten om het economische en technische nieuws in uw sector op de voet te volgen.

In deze uitgave vindt u drie volledig nieuwe informatiedocumenten: de eerste kaart van Franstalige pelletproducenten, de eerste maandelijkse prijsindex van houtpellets in Frankrijk en een speciaal dossier over de allernieuwste pellets van agrarische oorsprong.


http://www.bioenergieinternational.com/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 24/03/08, 15:18

Elzas is pellets in liquidatie, als gevolg van de brand van hun droger en een deel van de voorraad.
Nou, dat is wat ze zeggen.
Ze slaagden er echter nooit in om fatsoenlijke kwaliteit te produceren, en mensen wilden ze niet langer.
Dit vuur is echt een goede timing!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 24/03/08, 15:41

Ik kreeg de informatie dit weekend toevallig te horen van de neef van Christine die een weekend naar de Belgische Ardennen kwam en ook geregistreerd staat bij forum (jessle).

Deze brand komt op “het juiste moment” en is een gelukkig toeval...

a) Van wat ik had gelezen: Elzas Pellets was voornamelijk eigendom van stookolieverkopers...

b) Om nog maar te zwijgen over de kwaliteit, ze hebben nooit aantrekkelijke prijzen aangeboden de meeste Elzassers haalden hun voorraden uit Duitsland (gratis levering binnen een straal van 200km terwijl Elzaspellets maximaal 30 km waren, na factuur).

Ik betwijfel of a) en b) geen verband houden...

Zonde nu de pelletmarkt explodeert, zie: https://www.econologie.com/la-production ... -3698.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 24/03/08, 20:53

Het artikel is een beetje gedateerd. Hier zijn iets recentere cijfers, afkomstig van bois-de-chauffage.net:
Alleen al Frankrijk heeft bijna 45 productie-eenheden voor houtpellets, waarvan de meeste houtzagerijen, maar dit aantal neemt elk jaar aanzienlijk toe. De grootste eenheden zijn Cogra, SAS Fontaine des Auges, Savoie Pan, Sofag, Archimbaud Sciere, Vert Deshy, Eurodesi, Alsace Pellets, Biowood, Natural Energie DEshydrom, Cooperative de Bie, Cooperative Desydratation, Piveauteau, Svitar, Wood Pellet Ind. in St. Loup, Haut Doubds Pellet, EO2...

De productie van pellets zou tussen 30 en 2007 in Frankrijk met ongeveer 2006% zijn toegenomen (voor een totaal van ongeveer 200 ton geproduceerd in 000, waarvan 2007% werd geëxporteerd). Bedenk dat deze productie in 25 en 2001 nog steeds vrijwel nul was volgens de figuren van Itebe Wels).


Ik denk niet dat het feit dat Wallach een verkoper van stookolie is er iets mee te maken heeft. Het maakt voor hen immers niet uit of ze stookolie of pellets verkopen, zolang het maar winst oplevert, en reconversie essentieel is om te overleven met de huidige stookolieprijzen.
Naar mijn mening was er sprake van slecht management, gebrek aan kwaliteitsonderzoek en uiteindelijk een rommelige output. allemaal in dezelfde middelmatigheid...
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 149-gasten