TPE-première S

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
madem0is-vleugel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 06/12/06, 19:01

TPE-première S




par madem0is-vleugel » 06/12/06, 19:56

Ik moet mijn TPE in januari inleveren en mijn thema is: kan olie worden vervangen door methanol?

het probleem is dat ik geen plan kan vinden dat standhoudt, het internet bevat te veel onzekere dingen en hoe meer ik zoek naar iets om alles over het onderwerp te weten, hoe meer mijn onzekerheden groeien.

Kun je me helpen, alsjeblieft, stel me een plan voor of laat me in ieder geval je kennis over het onderwerp weten?

Alvast heel erg bedankt : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: TPE première S




par houthakker » 06/12/06, 21:16

madem0is-aile schreef:Ik moet mijn TPE in januari inleveren en mijn thema is: kunnen we olie vervangen door methanol?[...]
Heel beknopt en strikt kwantitatief is het antwoord NEE!

Nu denk ik dat je je vraag moet verduidelijken...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 06/12/06, 21:29

Methanol is een aardolieproduct...dus aardolie vervangen door aardolie...ik zou zeggen...uh...NEE (heb ik gelijk?) : Mrgreen:

ps: ik denk dat je ethanol bedoelde...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 06/12/06, 21:46

Christophe schreef:Methanol is een aardolieproduct...[...]
Niet noodzakelijkerwijs, de "algemene naam" van methanol is inderdaad "houtalcohol"...

Wat betreft het onderwerp van de TPE: hier een artikel.

Verder, volgens dit andere artikel de industriële synthese van methanol gebeurt eerder op basis van aardgas, dus we kunnen niet zeggen dat methanol een aardolieproduct is, ook al is het een derivaat van fossiele koolwaterstoffen...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 06/12/06, 21:57

Christophe schreef:Methanol is een aardolieproduct...dus aardolie vervangen door aardolie...ik zou zeggen...uh...NEE (heb ik gelijk?) : Mrgreen:

ps: ik denk dat je ethanol bedoelde...


Niet mee eens, kunt u het alstublieft tegenspreken? :|

mijn bronnen zijn niet erg divers :D

Zie Universalis
Vroeger carbinol of houtgeest genoemd (omdat verkregen door destillatie van hout)
Sinds 1927 wordt het in Frankrijk bereid door hydrogenering van koolmonoxide: CO + 2 H2 X CH3OH. Sinds 1927 gaat de reactie gepaard met een vermindering van het volume en bijgevolg begunstigd door een verhoging van de druk. We beginnen met watergas dat onder hoge druk (van 15 tot 30 MPa) over katalysatoren (koper, zink, uraniumsuboxide) wordt geleid die worden verwarmd tot ongeveer 300 tot 400 0C.
Het kan ook worden verkregen door gecontroleerde oxidatie van methaan in aanwezigheid van een katalysator of door verzeping van methylchloride.

Vooral sinds wat ik zou zijn :schok: in het geval "uit aardolieproduct" .... nee?

Zie Universalis
– De omzetting van methanol in koolwaterstoffen: de processen Mobil en IFP (Frans Petroleum Instituut), bijvoorbeeld. In het laboratorium is het inmiddels bekend. In Australië werd een fabriek gebouwd om benzine te produceren. Als we echter rekening houden met rendementen van meer dan 90 p. 100 procent van de terugwinning van calorieën en relatief lagere investeringen dan in de stoomkraker, kan worden gezegd dat dit proces zeer bemoedigende wegen opent voor het verkrijgen van ethyleen, propyleen en aromaten.
Dernière édition par delnoram de 07 / 12 / 06, 17: 40, 1 keer bewerkt.
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 06/12/06, 22:14

Dit wordt het Kiss-Cool dubbel effect genoemd! 8)
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 07/12/06, 19:35

Houthakker schreef:Dit wordt het Kiss-Cool dubbel effect genoemd! 8)


Ben vui Bucheron is altijd de snelste :D
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '

"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
madem0is-vleugel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 06/12/06, 19:01




par madem0is-vleugel » 07/12/06, 20:30

nee christophe ik vergiste me niet ik dacht dat het onderwerp ethanol waarschijnlijk een banaal onderwerp was dat veel middelbare scholieren zouden gebruiken wetende dat het actueel is bedankt voor de info ik werk nog steeds aan mijn plan ik vraag me af of er geen zou zijn manier om zelf methanol te maken om mijn jury in januari te bluffen ^^
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 07/12/06, 20:47

Sorry dat ik je moet teleurstellen, maar de meeste methanol wordt momenteel geproduceerd uit aardgas of olie... dus het is niet echt een hernieuwbare energie...

http://en.wikipedia.org/wiki/Methanol

http://cpgemaroc.free.fr/mp/pb/met.pdf

Aan de andere kant is de synthese ervan mogelijk uit biogas... nog steeds is het nodig om H2 te vinden:

Methanol, met chemische formule CH3OH, momenteel gesynthetiseerd uit syngas (gasvormig mengsel van CO en H2) geproduceerd met fossiele bronnen, kan ook worden verkregen door directe oxidatie van aardgas (methaan CH4), door reductie van kooldioxide atmosferisch CO2 in aanwezigheid van waterstof, of door gebruik te maken van syngas of biogas uit biomassa.


http://ecorev.org/article.php3?id_article=426

Kortom, het is niet echt de eenvoudigste en snelste hernieuwbare energie... hoe meer synthesestappen er zijn, hoe slechter de prestaties.
0 x
madem0is-vleugel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 06/12/06, 19:01




par madem0is-vleugel » 07/12/06, 20:58

Ik begin te denken dat mijn onderwerp misschien een beetje slecht gekozen is. op het eerste gezicht leek methanol mij eenvoudig te bestuderen en op een simpele manier dacht ik eraan te zeggen dat we het methaan dat wordt geloosd uit bijvoorbeeld waterzuiveringscentra kunnen gebruiken voor onze energie. Maar dit wordt allemaal ingewikkeld. Misschien is ethanol gebruikelijker, maar we hebben er in ieder geval meer zekerheid over. Heel erg bedankt. Ik heb nog wat tijd voordat ik het terugstuur. Ik zal met mijn teamgenoten praten om misschien van onderwerp te veranderen: is het mogelijk om metrole te vervangen door ethanol :?

Nogmaals bedankt voor je hulp
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 266-gasten