[HVB] koolzaadolie of zonnebloemolie

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
MadStef
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 03/11/04, 22:40




par MadStef » 03/11/04, 22:52

Bonjour à tous,

Door verschillende documenten van internet te lezen, vond ik veel "papieren" over zonnebloemolie als vervanging voor diesel, maar niets over koolzaadolie.

Is de efficiëntie minder? Moeilijker uit te voeren? Niet levensvatbaar? Niet genoeg gestudeerd?

Wie heeft er links over koolzaadolie die als biobrandstof wordt gebruikt? (in het Frans of Engels)

Bedankt en een+
0 x
Lapi
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 18/06/04, 16:27




par Lapi » 05/11/04, 09:18

welkom
voor zonnebloemolie vinden we 2 tot 3% verlies bij hoge snelheid
dat wil zeggen 3 tot 4 km/ha achtergrond
aan de andere kant zag ik dat ik het niet meer weet of alleen testen op de colsa
we zijn gemaakt op tractoren
de resultaten op 100 machines over 1 jaar zijn
de helft werkt niet meer
30% had ernstige storingen
dus 20% werkt nog steeds
de cijfers zijn er
je moet ook weten dat colsa veel energie vereist
om olie te maken, maar voor zonnebloemolie heb je alleen een pers nodig
a+
0 x
MadStef
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 03/11/04, 22:40




par MadStef » 29/11/04, 21:44

lapi schreef:welkom
voor zonnebloemolie vinden we 2 tot 3% verlies bij hoge snelheid
dat wil zeggen 3 tot 4 km/ha achtergrond
aan de andere kant zag ik dat ik het niet meer weet of alleen testen op de colsa
we zijn gemaakt op tractoren
de resultaten op 100 machines over 1 jaar zijn
de helft werkt niet meer
30% had ernstige storingen
dus 20% werkt nog steeds
de cijfers zijn er
je moet ook weten dat colsa veel energie vereist
om olie te maken, maar voor zonnebloemolie heb je alleen een pers nodig
a+

Bedankt voor het antwoord, je bevestigt een beetje wat ik dacht en wat mij werd verteld: je zou in plaats daarvan zonnebloem moeten gebruiken.

Ter informatie: een kg koolzaad kost tussen € 0,23 en € 0,26 (de prijs van dit jaar in Oost-Frankrijk). De opbrengsten variëren tussen 25 en 40 kwintaal/hectare (gemiddeld 35) en voor 1 liter olie is tussen de 1,5 kg en 1,7 kg nodig. kg koolzaad. Ik wil erop wijzen dat deze cijfers per jaar kunnen variëren.

Nogmaals bedankt en sorry voor de vertraging bij het reageren :unsure:
0 x
erde
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 12/11/04, 11:16




par erde » 30/11/04, 14:31

Hallo,

Dit is allemaal leuk en aardig, maar geen serieuze studie, en geen statistieken over de betrouwbaarheid van de motoren.............

Het zou interessant zijn om meer getuigenissen te hebben na aanpassing....

Persoonlijk blijft het voor mij een utopie om niet over de middelen te beschikken om van motor te wisselen of grote reparaties uit te voeren, en om op plantaardige olie te rijden.

Mijn droom zou zijn om mijn auto aan te passen met een GEET PANTONE en VHB-brandstof te gebruiken.

Zoals LAPI opmerkt, is het resultaat op 100 uitgeruste tractoren nogal ontmoedigend en ik vrees dat maar weinig mensen het risico zullen nemen om van brandstof te wisselen zonder zeker te zijn van de betrouwbaarheid in de loop van de tijd...

...........................................

Alle stappen om de zaken vooruit te helpen moeten gedeeld worden. Het is een kwestie van goed geweten.
Alle informatie over de wijziging moet dus bij zoveel mogelijk mensen bekend zijn....
Een beetje in de stijl van de Quanthomme-site met de GEET.
0 x
Blasil10
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 20/11/04, 16:37




par Blasil10 » 09/12/04, 20:28

Bonsoir,
om te proberen de vraag te beantwoorden over getuigenissen van HVB-gebruikers
, er is een site die:
<a href='http://www.oliomobile.org/forum/' target='_blank'>http://www.oliomobile.org/forum/
op plantaardige brandstof.
Ik heb deze link over econologie niet gezien, maar hij moet er al een hele tijd zijn denk ik :huh: en
In dit geval is het slechts een herinnering...
en natuurlijk met pantone... :P
0 x
MadStef
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 03/11/04, 22:40




par MadStef » 11/12/04, 10:03

Voor zover ik kan lezen is koolzaad op dit moment nog niet echt klaar, Lapi geeft ons preciezere informatie over dit onderwerp... Aan de andere kant lijken de resultaten voor zonnebloemen beter. Van dat laatste heb ik helaas geen recente cijfers, mijn regio produceert meer koolzaad dan zonnebloemen :huh:

Wat Pantone betreft, ik test het deze zomer met een oude helmstok. ;)
0 x
Lionel77
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 16/12/04, 21:48




par Lionel77 » 16/12/04, 22:03

Hallo, ik ben nieuw hier, ik heb geprobeerd met 5 liter koolzaadolie in 20 liter GO te rijden en alleen al vanwege de geur is het de moeite waard, het stinkt een stuk minder.
Naar mijn mening kan het goed werken, maar gemengd in GO, pure olie is een ander verhaal, HVB is veel stroperiger, sommige injectiepompen ondersteunen dit niet, vooral omdat het vaak nodig is om de injectoren van ongeveer 30 bar te overschatten zodat de HVB goed verbrandt of een verhoogde overbelasting van de pomp.
Nou, dit is slechts mijn mening, sommige mensen draaien zonder problemen op pure HVB, maar met nogal wat aanpassingen aan de motor en het brandstoftoevoercircuit, maar met BOSCH-injectie, zijn dit de enige pompen die bestand zijn tegen overbelasting.

Nou ja, het is niet veel, maar minder stank is toch niet zo erg?
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 143-gasten