Berekening RT 2005 Warmwaterboiler en BBC-label

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
FrancineD
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 19/05/10, 16:39

Berekening RT 2005 Warmwaterboiler en BBC-label




par FrancineD » 20/05/10, 15:09

hello,

Ik leg mijn probleem aan u voor: ik werk aan een project voor het labelen van collectieve woningen in de BBC. Verwarming wordt verzorgd door een houtketel, wanneer de houtketel in werking is verwarmt deze ook het tapwater. Als de houtketel niet werkt, schakelt het tapwater over op elektrisch. Wanneer de rt 2005 berekening wordt uitgevoerd voor de BBC-labelling, is het SWW volledig elektrisch (dus met een coëfficiënt van 2.58) terwijl het SWW het grootste deel van de tijd wordt geleverd door de houtketel; wat resulteert in een hogere Vine.

Mijn vraag is dan ook de volgende: hoe integreren we de houtketel en de elektriciteit voor het SWW in de RT 2005 berekening?

Dank u voor uw antwoorden!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 20/05/10, 15:15

Antwoorden hier: https://www.econologie.com/forums/normes-et- ... t9153.html en in dit document: https://www.econologie.info/share/partag ... U2O8Sm.pdf

De RT2005 beschouwt hout als elke andere fossiele energie: het bevoordeelt het daarom niet (coef. 1.0 zoals stookolie of gas).

Het maakt geen onderscheid tussen SWW en verwarming... a priori!

Als je een schatting wilt maken van de SWW-elektriciteit, moet je echte metingen doen, denk ik...
0 x
FrancineD
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 19/05/10, 16:39




par FrancineD » 20/05/10, 15:55

Volgens mijn kennis en de verzonden links is voor de BBC de coef van het hout 0.6 en wordt de ECS onderscheiden van de verwarming, toch?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 20/05/10, 15:57

Voor hout: BBC ja, niet voor RT2005. Ik beantwoordde uw vraag alleen over de RT2005.

Dit zijn 2 verschillende labelstandaarden.

Voor de ECS geen onderscheid a priori.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 174-gasten