Windgenerator

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
wijnwijn
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 17/03/10, 15:55

Windgenerator




par wijnwijn » 17/03/10, 16:00

Hallo,

Ik heb een project (als onderdeel van mijn studie) om een ​​windturbine met verticale as van ongeveer 1 kW te bouwen. Ik zou graag willen weten welk type generator het meest geschikt is, ik heb een borstelloze gelijkstroommotor, kan dat goed zijn?

bij voorbaat dank voor uw hulp
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359




par Forhorse » 17/03/10, 16:38

het kan ja.
Houd ons op de hoogte, ik heb een soortgelijk project in mijn dozen met een borstelloze schrootmotor.
0 x
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 17/03/10, 16:54

Hallo,

Voor een verticale windturbine is het cruciale punt de rotatiesnelheid bij nominaal vermogen.
Elke borstelloze gelijkstroommotor is goed, op voorwaarde dat de nominale rotatiesnelheid laag tot zeer laag is....
Laag => 500 tpm
Zeer laag => 100 tpm

Obelix
0 x
In medio stat virtus !!
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 17/03/10, 17:12

Welkom bij Vinvin Econologie!

Welk type borstelloze motor heb je want veel zijn niet als generator te gebruiken, bovendien is 1 kw voor een borstelloze zeer zeldzaam! Neen?
:D
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
wijnwijn
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 17/03/10, 15:55




par wijnwijn » 17/03/10, 17:52

Welkom bij Vinvin Econologie!


dank je wel!

Ik weet niet zo veel over de motor die we hebben, het was de vader van een van mijn projectcollega's die zei dat hij er een had. Alain, wat zou ervoor zorgen dat het niet generatief kan zijn?
Zo niet, denk je dat het niet slecht is voor een borstelloze of is er beter (we gaan gesponsord worden zodat we misschien een geschiktere kunnen kopen)?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359




par Forhorse » 17/03/10, 18:20

Van wat ik heb gezien, zijn alle kleine windturbines onder de 1 kW gebaseerd op borstelloze motoren, of op zijn minst generatoren die borstelloze motoren leren.

Of het de beste is kan ik je niet echt vertellen, maar het lijkt mij in ieder geval een van de meest effectieve oplossingen.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 17/03/10, 18:50

wijnwijn



Ik vergat DC-borstelloze motoren zonder magneten te vermelden!

Deze motoren zijn meestal stappenmotoren en kunnen zelden 1 kW leveren!

Voorpaard

Kleine windturbines hebben borstelloze AC-motoren
:D
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 17/03/10, 19:30

Voordat u nadenkt over het gebruik van een herstelengine, moet u weten waarvoor deze werd gebruikt en in ieder geval de kenmerken ervan (door te oefenen kunt u erachter komen door ernaar te kijken op foto's met een decimeter om de afmetingen te kennen).
Anders word je blind en is het resultaat slecht of zelfs nul.
Een stappenmotor is niet omkeerbaar en onbruikbaar: je vindt ze in printers en servomechanismen en ze hebben vaak een mooie verzameling draden, hun as is erg moeilijk te draaien, waarbij de posities per stap worden vastgelegd door statische magneten.
De bruikbare motor moet gemakkelijk te draaien zijn en een meetbare spanning geven (gelijkstroom of wisselstroom indien borstelloos) bij rotatie met een paar omwentelingen per seconde, met een voltmeter of millivoltmeter.
De grootte bepaalt het vermogen, de KW overschrijdt de tien centimeter.
Je kunt hem op wisselstroom (borstelloos) laten draaien om de snelheid ervan te achterhalen (5V, dan 12V OF 220V indien nodig, maar hij kan doorbranden als je geen weerstand in serie zet!)
Een stappenmotor (typisch borstelloos) zal niet met de stroom meedraaien (vaak bij 5V) en zal op zijn best bewegen met een onmerkbare stap, omdat de stroom moet worden afgewisseld tussen de verschillende stappenmotorwikkelingen!)
Als de motor ten slotte te snel is, kun je een tandwiel- of riem- of kettingsysteem monteren om de snelheid van de langzame windturbine aan te passen aan die van de motor, zoals bij de ketting op een fiets die de trapsnelheid van het crankstel aanpast aan dat sneller vanaf het achterwiel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359




par Forhorse » 17/03/10, 19:57

Ja, je zou al moeten weten wat je bedoelt met borstelloos.
In het Engels betekent "borstelloos" "zonder borstels", wat betekent dat veel motoren in deze categorie kunnen vallen.

In het Frans duidt een borstelloze motor een specifiek type motor aan, namelijk een meerfasige synchrone motor (vaak driefasig bij servomotoren die in de industrie worden gebruikt) waarvan de rotor een permanente magneet is.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Brushless

Sinds enkele jaren worden ze ook steeds vaker gebruikt bij het maken van modellen, en meer in het bijzonder in de luchtvaart vanwege hun hoge vermogen bij een laag gewicht en kleinere afmetingen.
http://www.conrad.fr/moteurs_brushless_ ... 9425_39905
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10

om te weten hoe u de motor moet laten draaien




par dedeleco » 17/03/10, 21:24

Deze modelvliegtuigmotoren hebben een regelaar nodig
http://www.conrad.fr/controleur_brushle ... 434_488998
die de spanningen op het juiste moment loslaten.
Het is niet bedoeld om ze als elektrische generator te gebruiken.
U kunt het proberen door hem met kracht snel te draaien en de wisselspanning en stroom te meten die aan elke wikkeling wordt geleverd om de werkelijke efficiëntie te meten.
Het risico is groot dat de wisselspanning niet wisselspanning is maar de vorm heeft van korte oscillerende pulsen per omwenteling van de motor en daardoor niet erg bruikbaar is zonder dat er een andere regelaar moet worden gebouwd, die niet op de markt te vinden is!
Om goed te meten heb je een oscilloscoop nodig!
Deze motoren zijn ontworpen voor verschillende toepassingen: snelle vliegtuigen of langzame stappenmotoren, maar met een zeer hoog koppel.
Voor een windturbine heb je een vrij langzame rotatiesnelheid nodig, maar niet met stappen waarbij het koppel te sterk is en de windturbine blokkeert, naar mijn mening.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 222 gasten