Geothermische energie bij diep boren

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Geothermische energie bij diep boren




par chatelot16 » 31/12/09, 13:27

hallo

dit andere onderwerp doet me denken aan een idee dat ik al een tijdje in gedachten heb
https://www.econologie.com/forums/creer-de-l ... t6788.html

wanneer water wordt aangevoerd via een boorgat van meer dan 10 m, zelfs als het via een ander boorgat naar beneden wordt gebracht, gaat de energie van de afdaling verloren

het zou nodig zijn om een ​​ondergedompelde pomp om te vormen tot een turbine en deze op de bodem van het boorgat te plaatsen

maar ik kan nog beter zien: gebruik een enkel boorgat en pomp en duw afwisselend terug door hetzelfde gat

als er een voldoende groot reservoir aan de oppervlakte is, zal het opgepompte water bijna net zo goed profiteren van de warmte van een groot volume gesteente als met een continue stroom

het blijft om de juiste omkeerbare dompelpomp te vinden: en dat is precies wat ik aan het ontwikkelen ben

het doel van dit onderwerp is om te zien of er veel mensen geïnteresseerd zijn

merci
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 31/12/09, 17:47

Ik weet niet zeker of dit een goede oplossing is.
Er zijn al verschillende punten om te zien, als het circuit tussen de 2 putten strak is en het niveau van de twee putten bijna identiek is, is er het principe van communicerende vaten, dus het kost niet zoveel energie om het water te laten circuleren. De enige energie die verloren gaat, komt voornamelijk door de drukval in de leidingen en in de wisselaar. Er wordt niets gewonnen door een turbine aan de uitlaat te plaatsen, behalve door een grotere pomp te plaatsen om het water te laten circuleren: nettowinst = verlies

Dan is een omkeerbare machine een grote puinhoop. In pompmodus zal het minder efficiënt zijn dan een pomp, dus een hoger energieverbruik voor hetzelfde resultaat. In turbinemodus zal het minder efficiënt zijn dan een turbine, en daarom zal het minder energie terugwinnen dan een turbine.
Om nog maar te zwijgen van de motor / generator die ook geen goede prestaties levert als deze niet is geoptimaliseerd voor een specifiek gebruik.

Kortom, ik denk dat vasthouden aan het principe van communicatievaten de beste manier is om niet te veel energie te verspillen aan de circulatie van water.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 31/12/09, 17:56

Bonsoir,

Hoe dan ook, van wat ik me herinner van de Drire-site, meer dan 10 meter diep heb je veel vergunningen nodig, en het is VERBODEN om opnieuw water te injecteren vanwege het risico op grondwaterverontreiniging. Ik kan het mis hebben, ga het bekijken.

Maar hoe dan ook, het meest recente diepe geothermische project dat ik me herinner, was in Zwitserland, en het is gearresteerd, de verantwoordelijke voor de rechtbank voor miljoenen schade, omdat het aardbevingen veroorzaakte ...

We hebben al genoeg schade aangericht aan de oppervlakte, laten we voorzichtig zijn in de kelder waar we niets weten ...

Met directe zonne-energie en plantaardige zonne-energie hebben we al meer dan we nodig hebben, dus laten we ons concentreren op het vervangen van directe zonne-energie of biomassa voor alle andere vormen van verwarming.
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 31/12/09, 18:10

het lijkt erop dat het al bestaat om op een boorgat te pompen en het naar een ander terug te voeren: het is geen gesloten circuit, we laten het water uit de grondwaterbron circuleren

thuis staat de grondwaterspiegel bijvoorbeeld op 100 meter afstand het wordt gevoed door allerlei afgronden waar het water daar aankomt zonder te filteren

pomp spelen lijkt me geen groot ecologisch risico

Ik ga de puppy's er niet mee teleurstellen om kracht te krijgen ...

maar ik hoop wel dat dit soort boringen vergunningplichtig is: je moet niet zomaar iets doen

het doel is niet alleen om de efficiëntie van de warmtepomp in de winter te verbeteren, maar ook om de efficiëntie van een thermische zonne-energiemachine in de zomer te verhogen

voor sommigen zou het het fotovoltaïsche paneel kunnen koelen
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 31/12/09, 18:20

Forhorse schreef:Dan is een omkeerbare machine een grote puinhoop. In pompmodus zal het minder efficiënt zijn dan een pomp, dus een hoger energieverbruik voor hetzelfde resultaat. In turbinemodus zal het minder efficiënt zijn dan een turbine, en daarom zal het minder energie terugwinnen dan een turbine.


over welke omkeerbare machine heb je het?

een asynchrone motor kan zeer goed omkeerbaar zijn met een goed rendement in beide richtingen

dit is niet het geval met een gewone asynchrone rotor die is geoptimaliseerd voor direct starten in 50hz: maar een asynchrone geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie is beter

Ik heb het niet over een centrifugaalpomp die onmogelijk omgekeerd kan werken zonder de rotor te vervangen

Ik heb het over een nieuw type hoogrenderende turbine die toevallig ook goed kan pompen
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 307-gasten