Werking okofen thermostaat

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Phil35
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 03/11/08, 00:45
Plaats: Breizh

Werking okofen thermostaat




par Phil35 » 30/12/09, 11:11

Bonjour à tous,
Ik ben al bijna 15 maanden een tevreden gebruiker van een ökofen PES 2 ketel met buffertank. Dankzij de discussies hierover forum Ik heb met name een fietsenteller toegevoegd om de hoeveelheid verbruikte pellets te meten. Hoe verrassend het ook mag lijken gezien de prijs van deze ketel (9000 euro), deze gegevens worden niet gemeten.

Ik ben tevreden, maar ik heb nog steeds een klein probleem omdat mijn kamerthermostaat, Analoge Afstandsbediening (CAD) in ökofen-terminologie, niet lijkt te werken, tenzij ik niets van de werking heb begrepen : Mrgreen: . Voordat ik mijn installateur op de hoogte stel, zal deze zeker contact opnemen met de regionale technicus (gezien zijn beperkte kennis ter zake : Cheesy: ) Ik zei tegen mezelf dat we misschien iets eenvoudigs hadden gemist.

Ik heb dus een afstandsbediening in het witte kastje buiten de ketel. De verbinding tussen de thermostaat en de regelaar voldoet aan de handleiding en vanaf de regelaar meet ik de impedantievariaties van de thermostaat:
1500 ohm uit,
2000 ohm op gereduceerd,
2500 ohm bij programmeren,
Normaal 3000 ohm.
Deze waarden variëren met plus of min 35 ohm, afhankelijk van de stand van de draaiknop

Op de regelaar staat in het verwarmingsmenu de compensatie op 1 (wat de verwarmingsmonteur was vergeten te doen, maar het is niet de eerste volgens wat ik hier heb gelezen) en de hysteresis op 0,5°C.

Wat ik ook doe op de thermostaatkast, de ketel reageert niet. Ik hoopte in ieder geval dat het uitschakelen van de thermostaatschakelaar de ketel zou kunnen stoppen... zelfs niet :|

Heeft iemand een idee?

dank u
Philippe.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 02/01/10, 19:15

Nou ja, een beetje naïef misschien zou ik zeggen: normaal.

Uw kamerthermostaat/afstandsbediening werkt op de regeling, niet op de ketel.

U moet dus controleren of uw regeling, door aan de knop te draaien, de starttemperatuur van het water in het circuit wijzigt of niet. Normaal gesproken is dit wat er gebeurt. En dat is de enige actie die het zal ondernemen. Hierdoor “verschuift” de stooklijn.

Hetzelfde geldt voor de correctie door de ruimtevoeler.

Als er voldoende warm water in uw boiler zit, reageert deze niet. Hij reageert zodra de minimumtemperatuur (65°C volgens fabrieksinstelling) is bereikt. En dit punt wordt pas iets sneller bereikt als je de gewenste temperatuur naar boven hebt "geduwd"...

De knop verandert de bedrijfsmodus: geforceerd aan (omlaag) of aan volgens het programma (omhoog) of uit (midden).

Ik neem aan dat je de witte regelaar hebt, ik weet niet hoe dat zich in dit geval op het display vertaalt. Op de TEM verplaatst dit de kleine lijn die het symbool markeert dat overeenkomt met de bedrijfsmodus. Dus afgezien van dit kleine lijntje dat beweegt, zie je niets veranderen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Okofen thermostaat bediening




par Did67 » 02/01/10, 19:22

Phil35 schreef:
Ik hoopte in ieder geval dat het uitschakelen van de thermostaatschakelaar de ketel zou kunnen stoppen... zelfs niet :|

.


Ik heb het overgeslagen: dit zou ook normaal kunnen zijn.

Zo stopt de ketel niet. De verbranding van de pellets wordt altijd voltooid, na een vrij lange uitschakelprocedure.

Zet dus je knop in de middenstand en wacht een kwartier. Kom op, een halfuurtje, voor de zekerheid. Normaal gesproken zou dit gestopt moeten worden. Ook moet u oppassen dat u niet bezig bent met het bereiden van warm water (volgens de tijden die u heeft geprogrammeerd). Anders stopt de verwarmingsstopmodus de warmwaterbereiding (en dus de werking van de ketel) niet.
0 x
Phil35
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 03/11/08, 00:45
Plaats: Breizh




par Phil35 » 07/01/10, 22:03

Bedankt Did67 voor je reactie.


Did67 schreef:
U moet dus controleren of uw regeling, door aan de knop te draaien, de starttemperatuur van het water in het circuit wijzigt of niet. Normaal gesproken is dit wat er gebeurt. En dat is de enige actie die het zal ondernemen. Hierdoor “verschuift” de stooklijn.



Nou, dat is mijn probleem. Ik beweeg de draaiknop van de afstandsbediening van het ene uiterste naar het andere (enkele minuten wachten) zonder enige variatie in het instelpunt van de starttemperatuur door de regelaar (tot op de dichtstbijzijnde tiende graad).

Gelukkig is het mij uiteindelijk gelukt om mijn stooklijn correct in te stellen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 199-gasten