Deville houtpellets ketel instelling

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
sonia24
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 16/12/09, 20:16

Deville houtpellets ketel instelling




par sonia24 » 16/12/09, 20:23

hallo allemaal, wij hebben al 2 jaar een houtpelletketel van het merk deville, en we zijn op zoek naar advies hoe we deze goed kunnen afstellen zonder al te veel te verbruiken, want we hebben diverse aanpassingen geprobeerd en zijn steeds meer gaan verbruiken. Elk advies is welkom, bij voorbaat dank voor uw antwoorden.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 16/12/09, 21:15

geef het exacte model van de ketel aan en iets meer details over het verbruik
hoeveel ton per jaar? welke maat huis? waar? welke verwarmingsmethode vóór de pellets en wat is het equivalente verbruik?
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
sonia24
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 16/12/09, 20:16




par sonia24 » 16/12/09, 22:45

het is het model cedra eco 24, iets meer dan 5 ton per jaar, het huis is ongeveer 120m2, de ketel staat in een blok, voorheen stookten we met een houtkachel en we verbruikten 4 of 5 vadem hout per jaar.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 17/12/09, 09:01

sonia24 schreef:het is het model cedra eco 24, iets meer dan 5 ton per jaar, het huis is ongeveer 120m2, de ketel staat in een blok, voorheen stookten we met een houtkachel en we verbruikten 4 of 5 vadem hout per jaar.


Bedankt voor de details.
Ik heb de handleiding van deze ketel bekeken :schok: :schok:
Het is een heel, heel, heel basaal systeem.
Het lijkt mij dat de regeling de 3-weg mengklep niet aanstuurt. :schok:
Kunt u mij vertellen of dit het geval is?
de enige optie is een kamerthermostaat die de brander uitschakelt zoals bij de ketels van 30 jaar geleden :schok:
heb je het tenminste?
een vadem hout is ongeveer 2 steres en een paar denk ik?
je verbruikt dus ongeveer 10 steres per jaar, dus ongeveer 16000 kWh
een gelijkwaardig verbruik zou daarom ongeveer 3.5 ton per jaar bedragen.
maar moeilijk te vergelijken.
in welke regio?
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
duivel 24
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 21/12/09, 12:18




par duivel 24 » 21/12/09, 13:21

hello,

Ik spreek vooral tegen Dirk Pitt, ik heb sinds 1 week dezelfde ketel en ik ben een beetje bang om het pelletniveau zo snel te zien dalen, ik schat ons verbruik op 2 ton per maand.
We zitten op 1000 m, de thermometer is rond -8 en we hebben een oud huis van 150 m² dat niet erg goed geïsoleerd is (alleen dubbele beglazing) en we hebben overal 18.5°C.
Ik ga een extra kamerthermostaat installeren. Maar hoe weet je of de ketel correct is afgesteld?
om ons heen draaien mensen tussen de 30 en 40 stère hout per winter, afhankelijk van het huis.
dank u
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 21/12/09, 14:34

@ deville24,
welke verwarmingsmethode had je vóór pellets en wat was het verbruik. Dit geeft een goede vergelijkingsbasis.
in welke regio zit je?
30 tot 40 ster :schok: Het leek mij enorm. :schok: het equivalent zou ongeveer 10 ton pellets zijn. 3x wat ik consumeer.
dat zei dat het mogelijk is op 1000 meter in een koude hoek.
Vertel mij vooral of uw verwarmingsmonteur een gemotoriseerde driewegklep heeft geïnstalleerd, want het lijkt erop dat de basisversie van deze ketel daar niet in voorziet. het systeem met de op de deville meegeleverde kamerthermostaat is naar mijn mening geen goed idee omdat het zo simplistisch is.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/12/09, 14:45

Als het de ketel is die ik in een bekende bouwmarkt heb gezien en die begint met L en eindigt op N, dan is het inderdaad wat ik een ruwe doe-het-zelf zou noemen om een ​​houtketel om te bouwen tot een pelletketel.

Ik zag geen modulatie of regulering...

Je kunt dus niet de output en prestaties verwachten van veel geavanceerdere en duurdere machines...

Een 2CV rijdt... Ook een BMW...
0 x
duivel 24
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 21/12/09, 12:18




par duivel 24 » 21/12/09, 16:20

Dirk Pitt schreef:@ deville24,
welke verwarmingsmethode had je vóór pellets en wat was het verbruik. Dit geeft een goede vergelijkingsbasis.
in welke regio zit je?
30 tot 40 ster :schok: Het leek mij enorm. :schok: het equivalent zou ongeveer 10 ton pellets zijn. 3x wat ik consumeer.
dat zei dat het mogelijk is op 1000 meter in een koude hoek.
Vertel mij vooral of uw verwarmingsmonteur een gemotoriseerde driewegklep heeft geïnstalleerd, want het lijkt erop dat de basisversie van deze ketel daar niet in voorziet. het systeem met de op de deville meegeleverde kamerthermostaat is naar mijn mening geen goed idee omdat het zo simplistisch is.


Ik zag net dat jij ook in Isère bent, vlakbij het Parc des Ecrins. Jij ook??
wat is een driewegklep?
Waarom denk je dat een kamerthermostaat geen goed idee is?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 21/12/09, 17:56

deville24 schreef:wat is een driewegklep?
Waarom denk je dat een kamerthermostaat geen goed idee is?


dus in het begin waren er de dinosaurussen.... : Cheesy: Nee ik maak een grapje; we gaan niet zo ver terug beginnen.

kortom: de ketel, zijn taak is om warm water te maken, dan heb je nog een min of meer complex en geavanceerd apparaat nodig dat de behoefte aan warm water aanpast aan de gewenste temperatuur binnen en wat het buiten doet.
Regelgeving heet dat. De 3-wegklep is het hoofdorgaan.
zoals de naam al doet vermoeden komen daar 3 pijpen aan. het ziet er zo uit:
Beeld
of dat als het gemotoriseerd is
Beeld
zijn rol is om het zeer hete water dat de ketel verlaat te mengen met het warme water dat terugkomt uit de radiatoren, indien nodig.

de deville cedra eco 24-ketel heeft geen enkele regeling waardoor hij een V3V kan besturen (voor zover ik weet).
de enige pseudoregeling die het biedt is het uitschakelen van de brander wanneer de omgevingstemperatuur de gewenste waarde heeft bereikt. het volstaat te zeggen dat we 20 tot 30 minuten later een koud gevoel hebben omdat de radiatoren zijn afgekoeld en de ketel het hele circuit moet verwarmen.
Dit was strikt geldig voor olieketels waarbij de brander binnen 10 seconden start en onmiddellijk stopt. op een pelletketel is het echt niet geweldig en het zal slecht werken. Ik denk dat het beter zou zijn om een ​​goede V3V-regeling te hebben, bovendien hebben sommige installaties met gecontroleerde V3V geen kamerthermostaat en deze werkt net zo goed of zelfs beter.


Trouwens; Ik weet nog steeds niet welke ketel je voorheen had en of het een nieuwe installatie is.
Ach, en ik zal zien
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
duivel 24
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 21/12/09, 12:18




par duivel 24 » 21/12/09, 20:53

bedankt voor je instructies.
Ik heb een driewegklep, maar deze is niet gemotoriseerd.
als ik het goed begrijp kan ik geen gemotoriseerde klep hebben, omdat de ketel niet over de benodigde aansluiting beschikt (ik hoop dat ik niet te blond ben). Denk je dat ik er een kan vinden die werkt met een buitentemperatuursensor?
Dit is pas de tweede winter die we hier doorbrengen, en vorig jaar hadden we een oude olieketel die zo veel verbruikte dat we hem alleen gebruikten voor warm water, en om er 12 in huis te hebben, dus onmogelijk om te zeggen dat je iets te drinken moest geven . Sindsdien heb ik in de nieuwe kamers radiatoren met thermostaten toegevoegd en een warmwatertank met warmtepomp geïnstalleerd, de oude kamers hebben grote gietijzeren radiatoren zonder thermostaat.
het andere probleem is dat mijn leidingen te groot zijn (4 cm in diameter), dat ze door alle koude kelders gaan voordat ze het huis binnenkomen. Ik heb ze geïsoleerd met 5 cm steenwol, maar dat is niet het beste.
Wat vind je van de kamerthermostaat?
de ketel draait continu, hij stopt pas als de watertemperatuur bereikt is met een delta van 3 graden. dus ik dacht dat de thermostaat ervoor zou kunnen zorgen dat de ketel vaker stopt, want bij mijn gietijzeren radiatoren duurt het behoorlijk lang voordat de kamer is afgekoeld, denk ik.
Ik heb metingen gedaan, de ketel werkt 10 minuten en stopt 5 minuten, continu gedurende 24 uur
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 269-gasten