Hoeveelheid hout nodig voor houtkachel

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Stephen King
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 26/11/09, 13:28

Hoeveelheid hout nodig voor houtkachel




par Stephen King » 26/11/09, 13:39

Hallo allemaal, ik heb een miniproject te doen over biomassa, om te zien wat er nodig is voor een gemiddeld gezin om alleen uit biomassa te verwarmen.

Ik heb een installatie van 13kW (Cerval houtkachel voor 55cm houtblokken) gedimensioneerd.

Ik neem beuken, waarvan het geleverde vermogen per kubieke meter 2000kWh / kubieke meter is.

Mijn probleem is om te weten hoeveel steres (of logs indien mogelijk) ik nodig heb als ik 5 uur per dag gedurende 6 maanden of 900 uur verwarming wil verwarmen.

Ik geef toe dat ik verdwaald ben in vergelijking met de eenheden van stereas, de calorische kracht enz.

dank u
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 26/11/09, 13:52

Nou, het is simpele wiskunde.
13Kw x 900 uur = 11700kWh
2000 kWh per stereo dus 11700/2000 = 5.85 stereo

Afgezien daarvan weet ik er niets van, geen idee of de resultaten niet consistent zijn of niet.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 26/11/09, 13:53

Als u hebt gedimensioneerd voor een piek van 13 kW, moet u een idee hebben van de verliezen van woningen niet?

En dus jaarlijks een nuttige kWh nodig voor verwarming, toch? Hoe heb je de kachel op maat gemaakt?

Anders moet je een warmtebalans doen om de behoeften te schatten (ik heb het niet over een DPE die een kant is, maar een echt klein thermisch onderzoek) ... of ga dan op een bestaand verbruik (1L stookolie = 10kWh, 1 m3 gas = 10 kWh) ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 26/11/09, 14:06

Als eerste benadering is er 13 tot 15 kubieke meter hardhout / jaar nodig om een ​​gemiddeld paviljoen van het type "elektrische isolatie (sic!)" Te verwarmen.
Dit voor continue verwarming, exclusief sanitair warm water.

Ik begrijp dat je een beetje verdwaald bent in de maateenheden: je moet van het calorische vermogen / kg gaan, naar het gemiddelde gewicht per stere, de laatste vertegenwoordigt slechts een redelijk benaderd schijnbaar volume!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 26/11/09, 14:23

Ik heb zojuist de reacties gelezen van Forhorse et Christophe.
De berekening van de eerste is exact, behalve dat de aanvankelijke aanwijzing niet klopt: het is een kubieke meter beuk die ongeveer 2000 kw oplevert (één kubieke meter beuk = 0,60 m3).
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in dit huis goed zal komen! Daarvoor moet je, zoals gezegd, weten Christophe, wat zijn de verliezen of het huidige verbruik.
Dernière édition par Ahmed de 26 / 11 / 09, 14: 32, 1 keer bewerkt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 26/11/09, 14:30

Forhorse schreef:Nou, het is simpele wiskunde.
13Kw x 900 uur = 11700kWh
2000 kWh per stereo dus 11700/2000 = 5.85 stereo

Afgezien daarvan weet ik er niets van, geen idee of de resultaten niet consistent zijn of niet.


Ah, ik had deze methode niet bedacht maar het resultaat lijkt me zwak voor een verwarmingsseizoen van 6 maanden ... uiteindelijk hangt alles af van de behoeften ...

Ik geloof (we hebben geen informatie over de vraag) dat het vermogen van een kachel het nominale (maximale) vermogen is, je verwacht maar een paar uur per dag, en door de kachel goed te laden ... realiteit en gemiddeld als we 50% van het nominale vermogen hebben gedurende 5 uur is het "niet slecht" en daarom zouden we minder dan 3 kubieke meter vinden.

Te corrigeren dan door de efficiëntie van de kachel (75% met een kwaliteits kachel).

Anders denk ik niet dat we een kachel gedurende de verwarmingsperiode 5 uur per dag kunnen gebruiken als we dat maar moeten verwarmen: het is 10 tot 12 uur dat het moet draaien ...

Daarom is het belangrijk om meer te weten over de behuizing waar deze kachel is geïnstalleerd en hoe de kachel is bemeten!

ps: uh ik denk dat we 2000 kWh per kubieke meter hebben (dus de holtes tellen in een stapel hout van 1 m3) en niet per m3 ... maar goed met hout is het zo variabel (niets anders dan de vochtigheid).

Ik heb altijd gedacht dat deze tabel m3 en stereo heeft geassimileerd, maar misschien heb je gelijk: https://www.econologie.com/pouvoirs-calo ... bustibles/

Beeld :?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 26/11/09, 14:38

Ah nee, er staan ​​veel kubieke meters in deze tabel omdat de dichtheid van beuken 700 tot 750 kg / m3 is volgens deze 2 pagina's:

http://pagesperso-orange.fr/contescourt/ld/hetre.htm
http://fr.wikipedia.org/wiki/H%C3%AAtre_europ%C3%A9en

En we vinden de 400-450 kg / stereo goed door je coëfficiënt 0.6: 750 * 0.6 = 450 kg / stereo toe te passen.

En dus hebben we volgens de vorige tabel dus 1 kuub beuk die varieert van 1650 tot 1850 kWh / kuub droge beuk!

Te corrigeren door het rendement van de kachel (75%), hoogstens 1400 kWh / kubieke meter.

Voila, ik denk dan ook dat 1400 kWh / kuub droge beuk het gegeven is om rekening mee te houden bij het maken van een thermische balans met houtverwarming.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 26/11/09, 14:48

Ook voor mij lijkt het zwak, maar zoals ik al zei, ik heb alleen de berekeningen gemaakt met de verstrekte gegevens.
Om slechts 5 uur per dag te verwarmen heb je ofwel een super goed geïsoleerd huis nodig, ofwel woon je in het zuiden van Frankrijk ...
Mijn ouders woonden in de bergen, in een geïsoleerd paviljoen met "elektrische verwarming" (volgens de normen van 1983) en daar stond de open haard 24 uur per dag aan en was het houtverbruik meer dan 24 tot 20 steres per jaar ...
0 x
Stephen King
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 26/11/09, 13:28




par Stephen King » 26/11/09, 15:02

Ik had het zelfs over de dimensionering, maar ik nam aan dat het een verwarmingsvermogen van 1 kW nodig had voor 10 m², dus voor 130 m² schatte ik op 13 kW.

Omdat het een miniproject is, vraagt ​​de professor ons om "ongeveer" de inschatting te maken van de benodigde hoeveelheid hout ".

De Forhorse-methode die ik ook bedacht lijkt juist veel te simpel.

Omdat je, Christophe, zegt dat de kachel niet altijd op volle snelheid draait, dus het is moeilijk om het aantal benodigde kubieke meters in te schatten, zelfs voor een bepaald aantal uren.

Jammer, ik zal bedenken dat zodra je de kachel aansteekt je meteen het nominale vermogen van de kachel bereikt, ook al is het helemaal niet waar. Het zal een overschatting zijn van het aantal benodigde kubieke meters, maar ook wij missen informatie.

Ons onderwerp is een beetje wiebelig, het moet worden gedaan voor een gemiddeld gezin dat op het platteland woont, maar het is te vaag, het hangt allemaal af van de indeling van het huis enz. Daarom heb ik net een orde van grootte genomen.

Ik ga gewoon het aantal bedrijfsuren veranderen om een ​​beetje dichter bij de realiteit te komen.

Bedankt voor alles.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 26/11/09, 15:12

StephenKing schrijft:Ik had het zelfs over de dimensionering, maar ik nam aan dat het een verwarmingsvermogen van 1 kW nodig had voor 10 m², dus voor 130 m² schatte ik op 13 kW.


Heb ...

Nooit, nooit, nooit zal u 130 m² verwarmen met een enkele kachel van 13 kW, behalve in zeer specifieke gevallen zoals: een grote kamer met lucht die gemakkelijk communiceert en de kachel goed in het midden ... en opnieuw!

Het is een ideaal geval dat men bij renovatie nooit ontmoet ...

Ah, is dat iets voor school, dus een oefening? Dus laat de warmtebalans concreet ... want ik neem aan dat je leraar. sprak er niet over ...
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 158-gasten