Pleidooi voor burgerwindturbines!

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3

Pleidooi voor burgerwindturbines!




par Lietseu » 19/10/09, 19:13

Hallo allemaal, bewust van de remmen die we blijven uitoefenen met betrekking tot windenergie, wil ik graag een brief met jullie delen die ik heb ontvangen via een van onze leden, hier is de inhoud:

Pleidooi voor burgerwindturbines (carte blanche Jean-François Mitsch, sprekend op persoonlijke titel)

Twee jaar lang heb ik mij toegelegd op de ontwikkelingen op het gebied van windenergie in Wallonië. Windenergie structureert ons landschap en wijzigt het op duurzame wijze: dit is een van de redenen voor de sterke mobilisatie van bewoners wanneer een project in een gemeente arriveert, maar de mobilisatie van de afgelopen maanden vindt zijn oorsprong in de convergentie van economische en ecologische zorgen (en sociale problemen). ).

Van vergadering tot conferentie, van congres tot werkgroep, uiteindelijk vraag ik me af hoe de zaken zullen evolueren. De politieke fracties zijn zich bewust van de situatie en toch blijven de eisen van de verenigingen en federaties zonder gevolg, het is radiostilte. Geen reactie van de politiek op voorstellen en kritiek. (Inter Environnement Wallonie, Vents de raison, Enercoop Federation)

Er wordt gesproken over het plaatsen van 500 windturbines in Wallonië, een investering in windenergie van 1,5 miljard euro. Een mogelijke omzet van zo'n 200 miljoen euro/jaar voor onze gemeenten als het merendeel betrokken zou zijn bij de ontwikkeling van deze hernieuwbare energieën. In deze periode van recessie en bezuinigingen kunnen we ons afvragen waar ze op wachten om het avontuur aan te gaan en te proberen bepaalde inkomsten terug te krijgen. We willen erop wijzen dat de jaarlijkse windinkomsten in Wallonië voor alle windturbines en voor alle gemeenten vandaag slechts ongeveer € 500.000 bedragen.

Vraag de initiatiefnemers om uitleg over hun businessplan, je krijgt geen antwoord, wat moeten ze voor ons verbergen? Toelichting: Een windturbine (+- 3,5 miljoen euro) wordt voor 20% gefinancierd uit eigen middelen (en subsidies) en voor 80% uit een banklening. Deze investering kan in 10 jaar worden terugverdiend (tegen de huidige elektriciteitsprijzen). Na terugbetaling van de banken levert het een aanzienlijke winst op van 400.000 euro/windturbine/jaar.

Impact op individueel niveau: Door het betrekken van 1.400 gezinnen is er per gezin 260 euro nodig om een ​​windturbine, het saldo via banken en de subsidie ​​te financieren. We beschikken dus over voldoende middelen om de ontwikkeling van windenergie te financieren. Het is de consument die de rekening zal betalen, en wat er ook gebeurt, hij of zij betaalt voor de steeds duurdere energie. (Onze jaarlijkse elektriciteitsrekening bedraagt ​​750 euro/jaar, inclusief 312 euro om de producent en leverancier voor energie te betalen. Een windturbine produceert het equivalent van het verbruik van 1400 gezinnen!)

Dus waar is het probleem? Is de kwestie te complex of domineert het belang van enkele private actoren de politieke actoren? Deze vraag wordt opgeworpen gezien het gebrek aan actie van de overheid en de buitensporige activiteit van een paar bedrijven om onze hulpbronnen te veroveren. Maar we hebben de middelen om ons grondgebied duurzaam te financieren en te organiseren: laten we daar gebruik van maken!

In deze tijden van crisis, waarin we voortdurend praten over het verminderen van de financiële middelen, is het tijd om winstgevende projecten te ontwikkelen... Welke serieuze industriële speler in de windenergiesector zou niet voorbereid zijn op een openbare aanbestedingsprocedure, die het publieke nut van een project garandeert? ?

Om een ​​windturbine te installeren moet je over landrechten beschikken, en indien mogelijk over land waar wind is, maar er geen landplanning of windstudie op grote schaal bestaat. de regio of provincies: er zou een risico zijn op grondspeculatie, de regio is verteld, maar toch kan het land onteigenen als onderdeel van een openbaar nutsproject. De regio onteigent niet, maar laat ruimte voor onderhandelingen over land. Ten koste van de bevolking die merkt dat landrechten niet voor iedereen hetzelfde zijn en last heeft van de chaotische ontwikkeling van projecten. Dit grenst aan het belachelijke gezien de strategische, financiële en industriële kwesties. (er bestaat geen landgebruiksplanning voor windenergie of andere hernieuwbare energiebronnen)

Laten we ons mobiliseren om de lokale en duurzame energie-infrastructuur te financieren. Dit zou ieder van ons de mogelijkheid geven om, na uitgebreide reflectie, zowel technisch als economisch, oplossingen zoals windenergie te adopteren.

Willen we de grote vraagstukken van deze eeuw alleen aan de markt overlaten? De rol van de burger is nog nooit zo belangrijk geweest en die van de politiek nog nooit zo spannend. Wat zullen ze ermee doen? We staan ​​aan het begin van een nieuwe eeuw. Het is tijd om een ​​echt publiek-privaat-burgerpartnerschap op te bouwen. Ik doe daarom een ​​beroep op degenen die concreet willen optreden in de evolutie van ons grondgebied om samen te komen om na te denken over het prachtige potentieel van onze provincies voor alle hernieuwbare energieën... een voorbeeld van overleg en partnerschap voor Wallonië en onze kinderen.

Eolische burgerpetitie

http://www.5step.com/petition/eoliennes-citoyennes.html

Mitsch Jean-Francois 0495298815 mitsch@mitsch.be




Ik bedank bij voorbaat degenen onder u die op deze oproep willen reageren en hopen via de econologie iets goeds te kunnen doen voor onze planeet en onze gezondheid...

miauw :P
Dernière édition par Lietseu de 19 / 10 / 09, 19: 17, 1 keer bewerkt.
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 19/10/09, 19:14

Lees ook: http://www.emissions-zero.com/2008/08/e ... ssons.html

Ik wil aandelen! Waar moet ik tekenen? : Cheesy:

Collectieve investeringen in hernieuwbare energie zijn een idee dat steeds meer terrein wint forums sinds bijna het begin...maar er zijn weinig mogelijkheden geweest om actie te ondernemen.

Verandering in de lucht dan?
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 279-gasten