Zelfgemaakte windturbine, neodymium magneten, lijm en demagnetiseren

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
rapheco
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 11/08/09, 14:42
Plaats: Lunel

Zelfgemaakte windturbine, neodymium magneten, lijm en demagnetiseren




par rapheco » 03/09/09, 10:37

hello,

Na mijn paar werken aan zonnepanelen neig ik nu naar het windalternatief. Niet door volledig af te zien van zonne-energie, maar om te overwegen om de twee oplossingen op mijn boordmodules te koppelen.

Ik ben momenteel op zoek naar een zelfgemaakte windturbine van een oude plafondventilator. Om de prestaties te optimaliseren, heb ik besloten om de omtrek te omlijnen met extreem krachtige magneten gemaakt van een neodymium-ijzerboorlegering.
Voordat ik deze magneten op internet bestelde, heb ik er een aantal van de harde schijven van oude pc's gehaald, maar ik heb een probleem om ze te scheiden van hun ondersteuning.
Elke magneet is zeer sterk op een stuk metaal gelijmd, wat de efficiëntie van mijn montage beïnvloedt. Dus probeerde ik ze eraf te halen door de lijm in de oven te smelten. het werkte alleen de magneet was gedemagnetiseerd...
Ik heb dus een eenvoudige methode nodig om mijn magneten opnieuw te magnetiseren. Als dat niet mogelijk is, weet je dan een andere manier om de magneten van mijn harde schijf te verwijderen?

dank u
0 x
Raphael Malavieille
Eseco systemen
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6980
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2905




par gegyx » 03/09/09, 11:41

Hallo, ik zou ook graag de oplossing willen! :D

Ik had gezien, voor de luidsprekermagneten, om de ring eraf te halen, waar het nodig was om, met een gerichte vlam, het ijzer spaarzaam te verhitten en de magneet op het juiste moment te draaien of een tikje te tikken om op te stijgen om te redden een beetje tijd op de verwarmingstijd die het ferriet demagnetiseert.

Harde schijven, ik heb er een paar gevild...
De meeste van hun neomydiummagneten hebben de bijzonderheid dat ze de 2 polen aan de ene kant hebben en de achterkant aan de andere kant. Dus met een neutrale lijn in het midden.
Als je ze wilt scheiden, moet je ze een beetje slijpen en ze in een bankschroef schoonbreken, volgens het principe van het snijden van een raam.
Maar ok…

Met hun afgeronde vormen en de S en N die elkaar opvolgen, lenen ze zich uitstekend voor het vervaardigen van een rotor voor een generator.

De eerste magneten hadden soms de bijzonderheid dat ze monopolen waren. Een S-pool en daarnaast nog een N-magneet.
Ze waren dun en zaten soms aan elkaar vast. Er waren ook zachte en goed gelijmde. Het volstaat te zeggen dat het dood is om ze eraf te halen, want ze breken (rode magneten hard op de foto).

Voor een rotor kun je ze gebruiken, zelfs met het magnetische schild erachter, en indien nodig het uitstekende schroot wegslijpen. Maar slechts één zijde is effectief in plaats van beide zijden van uw rotor te gebruiken.

Daarna waren de magneten groter, nog steeds bipolair, maar met één exemplaar per DD.
Vaak gewoon geklemd op hun steun, dus gemakkelijk te scheiden met een hefboomblad en door te schuiven.
Soms is er een beetje lijm.
Maar daar, geen probleem, neem het uiteinde van de steun in een bankschroef en tik met een hamer scherp op de rand van de magneet door een stuk hard hout of zacht metaal. De magneet pelt af en draait (rechter en middelste magneten afgebeeld).

Nu, als er een nagellakremover is, ben ik een nemer. Misschien die van cyanoacrylaat.

Beeld
0 x
rapheco
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 11/08/09, 14:42
Plaats: Lunel




par rapheco » 03/09/09, 11:54

Wauw, wat een uitgebreid antwoord! Dankjewel

Ik heb het net geprobeerd op basis van jouw idee om een ​​magneet los te maken met een beitel die eenmaal op een bankschroef is bevestigd, het werkt heel goed. Nu heb ik het gevoel dat het zijn potentie heeft verminderd. Vreemd.

Ik zal ze nu doormidden breken en ze op elkaar stapelen om de polen te definiëren! Noord Zuid
0 x
Raphael Malavieille

Eseco systemen
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 03/09/09, 12:15

Hallo,

Om de magneten van de harde schijven te halen, pak ik de steun in de kaken van een bankschroef en buig ik hun magneetsteun naar buiten. Gegarandeerd opstijgen zonder inspanning op de magneet!(zelfs de rode)

Obelix
0 x
In medio stat virtus !!
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 03/09/09, 12:18

Normaal gesproken zijn maar heel weinig lijmen bestand tegen kokend water. het valt nog te bezien of de demagnetisatie T° van neodymium, die erg laag is, niet wordt bereikt. Nog een probleem: als het slecht beschermd is, oxideert het zeer snel

(maar waarom doe ik deze interventie dan? : Cry: ? )
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
rapheco
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 11/08/09, 14:42
Plaats: Lunel




par rapheco » 03/09/09, 14:35

Nou, nu heb ik een ander probleem... Ondanks al mijn pogingen om mijn roterende spoelen te omringen met magneten, kom ik in de buurt van 60 Volt, maar niet genoeg vermogen om een ​​0,6 Watt lamp goed van stroom te voorzien.. Ik zag echter een Amerikaanse doe-het-zelver op Youtube voedt een 60W lamp met een soortgelijk systeem.

Mijn magneten zijn 14 in aantal op de buitenste kroon van de ventilatorkern, ongeveer 2 cm van de spoelen, misschien is dat een te grote opening om te hopen meer energie te produceren. Wat denk je?
0 x
Raphael Malavieille

Eseco systemen
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 03/09/09, 14:51

Ja, in een motor of een dynamo zijn de afstanden in de orde van een millimeter, soms kleiner: het magnetische circuit moet worden gelust. Hebben je spoelen een kern of zijn ze in de lucht?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
rapheco
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 11/08/09, 14:42
Plaats: Lunel




par rapheco » 03/09/09, 15:03

Ik kan je niet vertellen of mijn spoelen op kern of lucht zijn ...
Ze zijn echter bijna identiek aan degene die je op deze video kunt zien na 25 seconden.

Achteraf, nog steeds volgens deze video, lijken de magneten ook niet erg dicht bij de spoelen.
0 x
Raphael Malavieille

Eseco systemen
rapheco
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 11/08/09, 14:42
Plaats: Lunel




par rapheco » 03/09/09, 15:43

0 x
Raphael Malavieille

Eseco systemen
rapheco
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 11/08/09, 14:42
Plaats: Lunel




par rapheco » 07/09/09, 16:27

Nou, na vele manipulaties en allerlei experimenten van mijn plafondventilator, lukte het me niet om meer te trekken dan de dynamo van mijn fiets ... Of zoiets als 2 Watt.

Als ik deze waarde vergelijk met die verkregen door andere zelfbouwers op het internet met dezelfde methoden als ik a priori, kom ik niet uit op 3% van de aangekondigde resultaten.

Ik denk dat dit verschil komt door de experimentele parameters die de efficiëntie van een elektromagnetisch proces enorm beïnvloeden. Een geoptimaliseerd systeem kan zeer efficiënt zijn, maar de minste storing van een magneet kan hem onbruikbaar maken.

Misschien is het kopen van kant-en-klare windgeneratoren de oplossing
0 x
Raphael Malavieille

Eseco systemen

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 312-gasten