Aanvullende energie door groene algen in Bretagne?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12

Aanvullende energie door groene algen in Bretagne?




par abyssin3 » 21/08/09, 16:29

Ik zag het net dit rapportover groene algen in Bretagne.

Het doet me ineens denken dat er alleen maar hoeft te worden opgehaald, gewassen, gecomprimeerd, gedroogd om extra brandstof te maken.
Een beetje zoals briketten van reclamepapier. Behalve dat er tonnen van hen direct beschikbaar zijn.
Dat lost natuurlijk het probleem van overtollige nitraten niet op, aangezien papierbriketten het probleem van overtollige advertenties in mailboxen niet oplossen. Maar dat zou in ieder geval een paar paarden redden ... door te vermijden hun toevlucht te nemen tot andere energie.

Wat denk je?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 21/08/09, 16:31

Directe brandstof weet ik niet (PCI? Dichtheid? Dan stinkt het toch?) Maar een bron van biomassa voor biobrandstof of biogas lijkt me interessant ... om heel eenvoudig (het is nu al het geval) direct meststrooien te zien. ..
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 21/08/09, 20:34

voor biogas is het meer waterstofsulfide (giftig), dus bla. Ik dacht meer aan een gebruik als brandstof.
En eenmaal gecomprimeerd, moet de dichtheid redelijk zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 22/08/09, 01:00

alle biomassa bevat energie: het probleem is dat wanneer het te veel water bevat, het waardeloos is als brandstof: om het uit te drogen is meer energie nodig dan het kan produceren

het ergste is dat als het toch wil gisten, het vernietigd zal worden voordat er brandstof van gemaakt kan worden

de oplossing kan zijn in methanisering: in plaats van te proberen de natte biomassa te drogen, laat je het fermenteren en methaan maken

Het maakt niet alleen H2S maar vooral CO2: als het in tanks zonder zuurstof zou zijn, zou het vooral methaan maken met een beetje H2S, maar dat is geen probleem: het meergas bevatte ook H2S : het was een rijkdom: we hebben tonnen zwavel gemaakt
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

Groene algen in Bretagne




par bobono » 22/08/09, 08:16

De groene algen die worden verzameld als ze op het strand aankomen, vormen geen probleem. Eenmaal in bulkblokken geplaatst door de gemeentelijke diensten vindt de gisting zonder lucht plaats met de productie van sulfidegas en dergelijke.

Een bedrijf (OLMIX de Pledran 22) heeft een methaniseringsproject voor groene algen, maar met de financiële crisis is het moeilijk om de financiën rond te krijgen.

De methanisering van biomassa, of deze nu afkomstig is, is gaande en in ontwikkeling.

En als varkensproducerende boeren en steden 100% van de organische stof methaniseren, is het probleem van nitraten en groene algen opgelost, maar laten we nogmaals de oorzaak aanpakken en niet het probleem.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 22/08/09, 11:17

Natuurlijk zou het het beste zijn om vervuiling te vermijden en de zee schoon achter te laten

maar aangezien de schade is aangericht, die nodig is om schoon te maken, in plaats van te besteden om ergens op te stapelen en iets meer te vervuilen, kunnen deze groene algen deelnemen aan de voeding van een methaniser die ook voor iets anders wordt gebruikt
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 22/08/09, 11:34

chatelot16 schreef:alle biomassa bevat energie: het probleem is dat wanneer het te veel water bevat, het waardeloos is als brandstof: om het uit te drogen is meer energie nodig dan het kan produceren


Hoe zit het met drogen door zonne-energie? Ik denk dat het in 2009 nog steeds het meest gebruikte droogmiddel is door de mensheid! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 22/08/09, 11:59

drogen kost energie: als deze energie zonne-energie is, lijkt het beter, maar het is niet gratis en gemakkelijk: vooral voor iets dat meer wil rotten dan drogen: als het drogen niet snel genoeg gaat, heeft het geen zin

het voordeel van anaerobe vergisting is dat je alles direct in een grote bak kunt dumpen en alleen nog hoeft te wachten op het gas

bovendien als het H2S maakt, is het omdat het zwavel bevat, dat bij verbranding vervuilt

met methanisatie is het mogelijk om het gas te zuiveren om de zwavel te verwijderen en niet te verbranden: de zwavel is een bijkomend voordeel voor een goede gascentrale
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 22/08/09, 12:06

Ik dacht eigenlijk aan een oplossing simpel en toegankelijk voor iedereen die een schop kan oppakken. Simpel, zoals ze laten drogen in de zon, vooral omdat het zomer is dat ze het meest groeien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 22/08/09, 12:32

Ik heb al geprobeerd om wat afval gewoon in de zon te drogen: het probleem is dat het alleen in de zomer droogt en in de winter is er vaste brandstof nodig voor verwarming

droog afval is erg moeilijk schoon te houden voor de winter

het voordeel van metanisering is om te verbeteren met een minimum aan werk: het maakt gas met allerlei soorten gebruik, zelfs in de zomer

enorme methaniseerders kunnen zelfs seizoensopslag doen: verlaag de temperatuur in de zomer om methanisatie te vertragen en minder gas te produceren, waardoor organisch materiaal zich ophoopt

verhoog de temperatuur in de winter om meer gas te maken en gebruik te maken van wat zich in de zomer heeft opgehoopt
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 224-gasten