Boiler voor gegoten aluminium radiator

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
kris35
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 08/03/09, 17:20

Boiler voor gegoten aluminium radiator




par kris35 » 08/03/09, 17:40

Hallo, ik ben nieuw en heb snel het forum zonder een duidelijk antwoord op mijn vraag te zien. Als ik iets heb gemist, aarzel dan niet om mij een verwijzing te sturen...

Hier is mijn probleem: ik heb zojuist een huis gekocht in Redon (35) om te renoveren in 1972, 75 m2 verdeeld over twee verdiepingen + 44m2 aangrenzende garage om te verbouwen tot woonruimte
Bestaand:
- verwarmingsinstallatie met gegoten aluminium radiatoren en olieketel in slechte staat (in de woning, niet in de garage)
- Enkel beglaasde openingen
- Ongeïsoleerde muren (betonblok + baksteen met luchtlaag ertussen).

Mijn vraag:
naast het veranderen van de openingen en het opnieuw uitvoeren van de isolatie (buitenisolatie door Diffutherm of iets dergelijks + isolatie door injectie van microkorrels op een gevel die niet bedekt kan worden, en henneppanelen + Fermacell voor het dak), willen we de ketel vervangen met de volgende mogelijkheden (we sluiten stookolie en gas uit):
- behoud het verwarmingscircuit en sluit een warmtepomp/aerothermisch systeem aan met de stroom die een correcte werking van de radiatoren mogelijk maakt (nadelen: kosten en elektriciteitsverbruik van de warmtepomp)
- vervang de radiatoren bij lage temperaturen waardoor een kleinere warmtepomp kan worden geïnstalleerd, dus goedkoper en minder "elektrivoor"
- Zet een pellet-/pellet- of houtketel, maar ik ken de compatibiliteit met gietijzeren-aluminiumradiatoren niet, noch de levensduur van deze ketels
- een ander systeem waar ik nog niet aan heb gedacht?

Precisie: het is niet mogelijk om een ​​verwarmde vloer in de bestaande te plaatsen, aan de andere kant zouden we er misschien wel één plaatsen (indien compatibel met het gekozen systeem) in de aangrenzende garage van 44m2 die we gaan inrichten.
Verder zijn we van plan om in het midden van het huis een gietijzeren houtkachel (type Godin Jurassien) te plaatsen.

Bedankt voor uw advies/ervaring voor een goed ecologisch/economisch compromis :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Boiler voor gietaluminium radiator




par Did67 » 10/03/09, 12:53

Kris35 schreef:
- Zet een pellet-/pellet- of houtketel, maar ik ken de compatibiliteit met gietijzeren-aluminiumradiatoren niet, noch de levensduur van deze ketels




Compatibiliteit: geen probleem; de ketels beheren alle mogelijke circuits; ze kunnen meerdere circuits beheren (een radiatorcircuit + een lagetemperatuurcircuit zoals vloerverwarming + een warmwatercircuit), althans voor de meest geavanceerde modellen... Dat is dus niet het probleem.

Levensduur: geen definitief antwoord (de technologie is relatief recent); naar mijn mening (maar ik ben "pro-pellets" en "anti-PAC") is de levensduur op zijn minst gelijkwaardig aan die van PAC's (of zelfs superieur: geen gewrichten, enz...)... Ter informatie geeft Hargassner een 7 jaar garantie! Okofen, het is 5 jaar... Dat geeft toch een idee.

De vraag die we eerst moeten stellen: beschikbaarheid van bulkpellets (binnen 100 km); welke prijs ? hoeveel wederverkopers (al was het maar één, pas op voor faillissement...).

Tot slot: vergeet niet dat de heffingskortingen gaan van 40% dit jaar (facturatie in 2009) naar 25% vanaf 2010. Wacht dus niet te lang!!! (eind 2009 ontstaat er een achterstand onder de goede installateurs, dat is meer dan waarschijnlijk).
0 x
kris35
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 08/03/09, 17:20

Re: Boiler voor gietaluminium radiator




par kris35 » 10/03/09, 13:01

Did67 schreef:De vraag die we eerst moeten stellen: beschikbaarheid van bulkpellets (binnen 100 km); welke prijs ? hoeveel wederverkopers (al was het maar één, pas op voor faillissement...).


Bedankt voor jouw mening!
Ik weet dat er minstens één naast de deur is (10 km) die KMP Uno-ketels (die er best goed uitzien) en houtpellets aanbiedt. Ik heb al discussies gelezen over het onderwerp aanbod en de evolutie van de pelletprijzen, het is zeker dat het vandaag moeilijk is om te weten wat er over een paar jaar zal gebeuren... Maar hier in Bretagne zijn we vrij ver verwijderd van bossen en landen zoals Duitsland waar deze producten beter verkrijgbaar zijn...!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Boiler voor gietaluminium radiator




par Did67 » 10/03/09, 13:19

Kris35 schreef:Ik weet dat er minstens één naast de deur is (10 km) die KMP Uno-ketels (die er best goed uitzien) en houtpellets aanbiedt. Ik heb al discussies gelezen over het onderwerp aanbod en de evolutie van de pelletprijzen, het is zeker dat het vandaag moeilijk is om te weten wat er over een paar jaar zal gebeuren... Maar hier in Bretagne zijn we vrij ver verwijderd van bossen en landen zoals Duitsland waar deze producten beter verkrijgbaar zijn...!


Al een punt!

Ik ken dit merk niet.

Duitsland ja, het is een garantie voor de leveringszekerheid, omdat er zeer professionele en krachtige sectoren zijn (eenheden die net aan de andere kant van de Rijn enkele honderdduizenden tonnen kunnen bereiken!). Maar de prijzen worden momenteel opgedreven door de proliferatie van installaties met middelhoog vermogen (gebouwen, bejaardentehuizen, enz.), naast de 100 reeds geïnstalleerde ketels en een vermindering van de hoeveelheden gezaagd hout (dus de hoeveelheid zaagsel).
0 x
kris35
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 08/03/09, 17:20




par kris35 » 10/03/09, 13:25

Voor info:
http://poelesgranules-kmp.ouvaton.org/index.php?z=7
(Ik denk dat het geen reclame is ...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 13/03/09, 08:21

Kris35 schreef:Voor info:
http://poelesgranules-kmp.ouvaton.org/index.php?z=7
(Ik denk dat het geen reclame is ...)


Nou, het is een reclamefolder! Maar niet alle reclame is vals!!!

Er bestaat inderdaad een “Noordse tak” in de productie van pelletketels, die in Frankrijk weinig bekend is.

Dit lijkt mij er één van te zijn. Een vergelijkbare productie is die van Aritherm:

http://www.ariterm.se/32_Domestic_nbsp_Pellets

A priori denk ik dat er ervaring achter zit... Verdient ongetwijfeld aandacht.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 240-gasten