Warmtepomp aangedreven door een freeswiel

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Pierre17800
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 07/03/09, 11:47
Plaats: Charente Maritime

Warmtepomp aangedreven door een freeswiel




par Pierre17800 » 07/03/09, 12:04

Hallo iedereen.
Ik ben van plan mijn waterval (een oude molen die ik aan het renoveren ben) te gebruiken om een ​​warmtepompcompressor aan te drijven. Ik ben van plan de calorieën rechtstreeks in het water op te vangen en ze in een verwarmde vloer met lage temperatuur te injecteren (reeds gedaan)
Ik heb minimaal 5 PK (3,7 KW) op de wielas. Het vermogen kan oplopen tot 8KW (deze winter met veel water).
De maximale verliezen uit de woning in de winter bedragen 14 kW/uur.
Ik ben op zoek naar advies (of oplossingen) om de afmetingen van de compressor, de verdamper en de condensor te berekenen. Ik heb een vriend die is uitgerust om van mij de 2 wisselaars te maken.
Bedankt voor uw hulp.
Met vriendelijke groet. Steen.
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

Windmolen wielaangedreven warmtepomp




par bobono » 07/03/09, 14:10

Beeld

Beeld

Hier zijn twee warmtewisselaars voor energieterugwinning in de koelkast die al tientallen jaren werken.

Maar waarom zou je via knooppunten gaan?

Beeld

Dit is het systeem dat het beste werkt, geen hulppomp, geen wisselaar, alleen een systeem voor het retourneren van olie en hoe het werkt.

Het is gemakkelijk om katrolcompressoren in goede staat te vinden.

Het nadeel ten opzichte van de hermetische unit is uiteraard dat er gas lekt via de poelie-as
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 07/03/09, 15:07

Warmtepompen aangedreven door hernieuwbare energiebronnen zijn echt goed! Ik hoop van mijn kant ook te testen, maar ik heb nog lang niet jouw vermogenspotentieel (0.5 kW grote max!)

Niets belet om een ​​warmtepompcompressor met een directe mechanische koppeling aan te drijven, maar ... om verschillende redenen van betrouwbaarheid, rotatiesnelheid en afstand (het is moeilijker om een ​​mechanisch koppel te 'transporteren' dan om elektriciteit): Ik denk dat je door een kleine generator van 5 tot 10 kW te gaan veel stiller zult zijn en je de opgewekte elektriciteit vooral voor iets anders kunt gebruiken en een invertermotor kunt plaatsen waardoor het verbruik wordt geoptimaliseerd.

Hoe schatte u het beschikbare vermogen in?
0 x
Pierre17800
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 07/03/09, 11:47
Plaats: Charente Maritime




par Pierre17800 » 07/03/09, 15:58

bedankt voor deze eerste bijdragen.
BOBONO, ik kan je diagram niet lezen: jammer, want als er een nog eenvoudiger oplossing is, neem ik die. Als je het op een andere manier naar mij kunt sturen... dank je.
CHRISTOPHE, De waterval is in het huis. Ik heb dus geen afstandsprobleem: de vloerverwarmingscollector zit op nog geen meter afstand! Ik kan alles installeren binnen een straal van maximaal 2 meter.
Ik heb al een TRI-generator van 22O volt, maar rekening houdend met de verliezen veroorzaakt door de snelheidsvermenigvuldiger en de output van de generator verlies ik ongeveer 20 tot 30% aan vermogen. Bovendien wil ik alleen maar verwarmen omdat de regelaars om 220 V 50 Hz te verkrijgen erg duur zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 07/03/09, 16:26

waarom ruilmiddel?

theoretisch zullen de prestaties beter zijn door het koelgas direct in de verwarmde vloer te condenseren: maar deze vloer moet absoluut perfect afgedicht zijn, anders is vervuiling door verlies van duur gas vervuilend

om dure gassen te vermijden is mijn favoriet propaan, door warmtepompdealers R290 genoemd om niet te schrikken: de wisselaar is essentieel om brandbaar gas niet overal naartoe te slepen

voor het koelsysteem is deze R290 het meest efficiënte van alle gassen: zelfs beter dan de momenteel verboden freon R22

het heeft nog een bijkomend voordeel: het is goed compatibel met gewoon staal: het is niet eens nodig om koperen warmtewisselaars te maken
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 07/03/09, 19:52

Dag
om dure gassen te vermijden is mijn favoriet propaan, door warmtepompdealers R290 genoemd om niet te schrikken: de wisselaar is essentieel om brandbaar gas niet overal naartoe te slepen


Vele jaren geleden had ik tests gedaan met een oud freon 12-systeem en een hermetische compressor waarin ik propaan had geplaatst, de wikkeling van de motor was niet bestand tegen dit gas, hoewel het systeem functioneerde ondanks het gevaar van lekkage in de verdamper, ( het was experimenteel in de open lucht buiten)

Waarschijnlijk zou een systeem met een extern aangedreven compressor en externe antivriesvloeistofwisselaars functioneel moeten zijn
Ik vraag me alleen af: is de afdichting van de compressor bestand tegen propaan?
Omdat de propaanoptie mij interesseert, zijn freons een makkie om te verkrijgen (sommigen hebben het over een butaanmengsel?)

Andre
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

Direct aangedreven warmtepomp




par bobono » 07/03/09, 20:27

Vergeet niet dat CO 2 GAS duur kan zijn en overvloedig verkrijgbaar is bij bierhandelaren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 07/03/09, 21:24

Freon R12 moet worden vervangen door R600a, wat isobutaan is: het werkt op een lagere druk dan R290-propaan

Het kan de overmatige druk zijn die meer vermogen van de motor vereiste, waardoor uw motor uitviel

Over de roterende verbinding maak ik me niet al te veel zorgen: zelfs voor freon is de asafdichting volledig van metaal: het is een metalen balg die ervoor zorgt dat een van de delen van de verbinding kan bewegen
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Direct aangedreven warmtepomp




par chatelot16 » 07/03/09, 21:28

bobono schreef:Vergeet niet dat CO 2 GAS duur kan zijn en overvloedig verkrijgbaar is bij bierhandelaren.


het probleem is dat de CO2 op een hogere temperatuur werkt, dus je kunt geen gewone koelcompressoren gebruiken: de leidingen moeten veel dikker zijn
0 x
Surfeurseb
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 79
Inschrijving: 01/12/05, 11:51
Plaats: Bretagne
x 1




par Surfeurseb » 07/03/09, 22:04

En waarom geen oliepomp, waarbij de olie wordt "afgeschoven"?
Bij industriële machines met hydraulische unit wordt de olie hierdoor tot bedrijfstemperatuur verwarmd.
Het principe is om de olie in een extra circuit te laten stromen waar er een aanzienlijke beperking is, en dus zelfverhitting.
Vervolgens water-oliewisselaar, en klaar

In feite is het misschien niet de eenvoudigste (dus niet de meest economische). : Wink: ), maar dit heeft het voordeel dat mechanische energie direct wordt omgezet in thermische energie.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 143-gasten