Gebruik een houtketel

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Duduf
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 11/01/09, 20:56

Gebruik een houtketel




par Duduf » 11/01/09, 21:09

Hallo,

Ik heb 1.5 maand geleden een Zaegel Held CKV35 houtketel geïnstalleerd, omgekeerde verbranding, met 2000 l hydroaccumulatie (alleen verwarming).

Voor zover ik het kan begrijpen, lijkt de ventilator "alles of niets" te zijn, de snelheid moet vast zijn (maar niet gespecificeerd in de instructies).

Bij deze zeer lage temperaturen verwarm ik het huis en de ballon in twee volle ladingen.

Bij bepaalde streefwaarden (waterkracht op 85°, keteltemperatuur op 90°, rookgastemperatuur te hoog (250°C)) stopt de ketel en houdt de sintels vast.

Wat is het optimale gebruik ervan.
1 - Moet ik de bal laden en deze belasting behouden? In deze hypothese zou de ketel regelmatig op een van zijn instelwaarden staan, zodat de ventilator zou stoppen en weer zou hervatten zodra de waarde weer goed is. De houtlading zou met tussenpozen ontbranden en stikken.
2 - Moet ik doorgaan zoals ik momenteel doe, namelijk 's morgens en' s middags laden, dan verbrandt de ketel alles en accumuleert een deel (ballon bijna maximaal geladen). Ik blijf vanaf 16 uur op de hydroaccumulatie en schakel pas rond 00 uur weer in om "de nacht door te brengen".

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest in mijn uitleg.

Bij voorbaat dank voor uw advies.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 11/01/09, 22:39

Uw vraag is volkomen duidelijk en legitiem.
Legitiem omdat er inderdaad een tegenstrijdigheid bestaat tussen de werkingswijze van dit type ketel en het principe van hydroaccumulatie.

Deze twee systemen zijn ontwikkeld om, elk op hun eigen manier, het probleem op te lossen dat ontstaat door het feit dat er in één keer een grote hoeveelheid brandstof moet worden geleverd, terwijl een kwalitatieve verbranding wordt gewenst, verdeeld over de tijd.

Hydro-accumulatie maakte het mogelijk om conventionele houtketels van een vliegwiel met thermische traagheid te voorzien, door de aanzienlijke variatie in warmteproductie die specifiek is voor deze rudimentaire apparaten af ​​te vlakken. Dit komt overeen met uw "2".

Ketels met omgekeerde verbranding en gecontroleerde trek (alles of niets) maken het theoretisch mogelijk om de productie van warmte zelf te moduleren. Dit komt overeen met + of - met uw "1".

In de praktijk zien we dat sommige fabrikanten deze twee systemen naast elkaar plaatsen, misschien om een ​​zekere tekortkoming van deze keteloplossing te ondervangen?

Vanuit theoretisch oogpunt is dit type verbranding (dat ik in de praktijk heb gebracht) in verschillende opzichten niet geheel bevredigend. Vanuit het oogpunt van de kwaliteit van de verbranding, ook al is dit een grote verbetering ten opzichte van de traditionele ketel, produceren de overgangsfasen nog steeds veel onverbrande materie. Aan de andere kant produceert de destillatie van hout een overvloed aan azijnzuur dat de wanden van de ketel snel aantast als de temperatuur ervan onder het dauwpunt daalt (wees vooral voorzichtig aan de onderkant van de natte muren).

Het is om deze reden dat ik ervan overtuigd ben dat houtsnipperketels logischer werken, omdat de brandstof en het oxidatiemiddel gezamenlijk worden geregeld (in plaats van uitsluitend op de oxidatieparameter te reageren). Ik geef tegelijkertijd grif toe dat de prijzen van deze machines onbetaalbaar zijn...

Nou, ik heb je vraag niet beantwoord, maar ik hoop dat ik je wat elementen heb gegeven...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 201-gasten