Een buffertank op een pelletketel

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
lv13r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 30/12/04, 10:09

Een buffertank op een pelletketel




par lv13r » 16/11/08, 10:49

hallo, ik zou graag willen weten of een buffertank erg handig is op een pelletketel want (als ik alles goed begrepen heb is de tank een soort batterij die oplaadt en gebruikt wordt als de ketel stilstaat, voorbeeld ketel met houtblok (leeg )(of voor zonne-energie) de ballon neemt het over, maar
de pelletketel wordt permanent gevoed, een beetje zoals olie of gas, hij start op zodra het verzoek wordt gedaan en gaat dan in stand-by (of onderhoudt) dus wat is het nut van de buffertank??? Ik heb de berichten over de BT's op de e gelezen forum
maar ik zie niet echt het nut van de buffer in het geval van hierboven schrijven
merci
lv13R
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 16/11/08, 12:49

je hebt volkomen gelijk, de buffertank is een verzachtend middel voor de problemen met de regeling en de intermitterende werking van bepaalde warmtebronnen.
De pelletketel is automatisch en modulerend, zodat hij, mits correct gedimensioneerd, permanent precies de hoeveelheid energie levert die voldoende is om de thermische vraag van het verwarmingscircuit te compenseren.
de bal is in dit geval nutteloos.
je moet je realiseren dat de ballon op zichzelf geen “pluspunt” is, hij heeft warmteverliezen en zijn aanwezigheid is alleen gerechtvaardigd als hij een oplossing biedt voor een minder goede situatie bij aanvang.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 16/11/08, 12:51

Daarnaast heb je in ieder geval de warmwatertank die als buffer fungeert (verlaagd maar nog steeds buffer)
0 x
lv13r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 30/12/04, 10:09




par lv13r » 16/11/08, 13:02

bedankt Dirk Pitt en Christopher
dus oké, ik snap het
Ik moet mijn brandstofinstallatie aanpassen om een ​​multi-fuel boiler (verner 25kw) + 300L warmwatertank te installeren
Ik dacht erover om de brandstofketel parallel met de verner te plaatsen
maar als ik naar de verschillende plannen op het net kijk, vind ik altijd de twee ketels in serie???
WAAROM
Wat heeft het voor zin om calorieën door een boiler te laten gaan die niet werkt???
LV13R
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 16/11/08, 13:04

Uh, je hebt toen niet naar de diagrammen op econo gekeken :)

Welke diagrammen? Post ze hier als je ze tegenkomt...
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 16/11/08, 13:05

Christophe schreef:Daarnaast heb je in ieder geval de warmwatertank die als buffer fungeert (verlaagd maar nog steeds buffer)


uh... ik begrijp niet wat je bedoelt, Christopher,
het warme water uit de SWW-tank wordt nooit teruggevoerd naar het verwarmingscircuit, dus er is geen "buffer"-effect
de SWW-tank verzamelt warmte, maar geeft deze nooit af (behalve natuurlijk in het douchewater). : Lol: )
Mogelijk zou het enige gunstige effect dat ik zie het absorberen van overtollige warmte zijn die beschikbaar is wanneer de vraag naar verwarming laag is, om te voorkomen dat deze te vaak stopt.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 16/11/08, 13:08

Welnu, een buffer is een buffer, dat wil zeggen dat hij het mogelijk maakt om de AAN/UIT van het verwarmingsapparaat en het geïnstalleerde vermogen te verminderen... Bovendien voorkomt hij met een houtketel oververhitting van zelfs een ballon-ECS.

In deze zin heb ik dit gezegd!

Eén douche alleen kan al direct 60 kW verbruiken, afhankelijk van uw debiet/T°! Het is enorm... dus het is lang geleden dat we de interesse van dabben in een ECS-tank begrepen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 16/11/08, 13:16

Dag

Mogelijk bestaat er interesse om de houtketel in serie te plaatsen vóór de terugkeer van de olieketel.
Wanneer de houtketel (hout of pellets) in werking is, is het water dat de olieketel binnenkomt al heet, waardoor de brander niet kan starten.
Wanneer de houtgestookte ketel stopt, daalt de temperatuur van het circulerende water en begint de oliegestookte ketel "heet" zodra de temperatuursetpoint van de calorstaat is bereikt.
Een kleine regelaar en een gemotoriseerde 3-wegklep moeten het dan mogelijk maken om het houtgedeelte te omzeilen, zolang de oliebrander werkt.

Als je wilt kan ik een schets maken

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 16/11/08, 13:58

Nou, ik zou liever het tegenovergestelde zien: de oliegestookte ketel (tenminste gedeeltelijk) omzeilen met 1 gemotoriseerde 3-wegklep en een eenvoudige alles-of-niets-regeling (het geheel = 200€ max)... Want het constant verwarmen van het lichaam of het verwarmen van de olieketel is puur verlies...
0 x
lv13r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 30/12/04, 10:09




par lv13r » 16/11/08, 14:18

bedankt voor de antwoorden
christophe nou, als ik naar je schema van je installatie keek, maar ik heb moeite om alles te begrijpen, want tussen de pc de buffertank, de zonne-energie plus de veelheid aan kleppen en versneller.....
bovendien is het verre van wat ik thuis heb (een brandstofketel een gaspedaal ongeveer tien radiatoren kortom het is basic van thuis basic zelfs de boiler is elektrisch
een vraag over dit onderwerp is dat ik de bal kan gebruiken
300 L die naast de verner wordt gemonteerd om deze in de zomer te laten verwarmen door zonnepanelen (winter balonwater verwarmd door de verner en in de zomer verwarmd door zonnepanelen)
indien mogelijk een klein diagram plaatsen (als dit haalbaar is),
Daarom ben ik op zoek naar diagrammen voor een goed compromis, wetende dat iedereen mij vertelt dat je een multi-fuel ketel niet onder de 80° kunt laten werken
in ketelwater t° (risico op condensatie in de leiding en in de ketel (dauwpunt) terwijl mijn brandstof op 60° staat ingesteld
merci
lv13R
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 400 gasten